Background and objective: Serious pathologies of the neck can potentially result in cranial nerve palsy. Knowledge about cranial nerve examination (CNE) seems sparse, and its use is still unknown. We aim to investigate the knowledge, skills, and utilization of CNE of Italian physiotherapists. Materials and Methods: An online cross-sectional survey. Results: 396 completed the survey, reaching the required sample size. Although Italian physiotherapists consider CNE relevant (mean ± SD = 7.6/10 ± 2.0), over half of all responders (n = 229 (57.8%)) were not trained in the fundamentals and around a third did not use it in their daily practice (n = 138 (34.8%)). Additionally, participants were unconfident and insecure in conducting (n = 152 (38.4%) and n = 147 (37.1%)), interpreting (n = 140 (35.4%) and n = 164 (41.4%)), and managing the CNE (n = 141 (35.6%) and n = 154 (38.9%)). Possessing a musculoskeletal specialization was associated with an increased value attributed to clinical practice guidelines and reduced the lack of confidence in conducting, interpreting, and managing the CNE (respectively, n = 35 (25.5%), p = 0.0001; n = 32 (23.4%) p = 0.0002; n = 32 (23.4%) p = 0.0002). Working in a direct access setting significantly increased the considered relevance of guidelines and the concerns about arterial (p = 0.004) and other serious pathologies (p = 0.021). Pain and visual disturbances were considered the main indicators to CNE, demonstrating limited knowledge of signs and symptoms’ indicating CNE. Participants considered specific training in CNE as relevant (mean ± SD = 7.6/10 = 2.1). Conclusions: a substantial proportion of Italian physiotherapists are not schooled in the fundamentals of cranial nerve examination. Given the number of physiotherapists who work in first contact roles, this is a professional concern.
DOCUMENT
Politici en feministes grijpen naar wetenschappelijke waarheden om hun politieke standpunten over emancipatie en ouderschap te onderbouwen. De één kiest voor traditioneel moederschap en verwijst naar de genen, de ander idealiseert de vrije keuze van mannen en vrouwen en vertrouwt op de maakbaarheid van de hersenen.
DOCUMENT
Dit Profiel Informele Zorg is een handreiking voor sociale professionals die werken met mensen die leven met een niet-aangeboren hersenletsel en hun naasten. Onder NAH verstaan we de mensen die ergens in hun leven een beschadiging aan hun hersenen hebben opgelopen zoals door een hersentumor, een ongeluk, een beroerte, een zuurstoftekort of door een vergiftiging. Ook progressieve ziekten zoals Dementie of Parkinson worden onder hersenletsel gerekend. Er zijn in Nederland 500.000 mensen die met hersenletsel leven.
DOCUMENT
Blog in het kader van het onderzoeksproject ‘The Network is the Message‘ Met dit onderzoek willen Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht een antwoord geven op de vraag: “Hoe kan de effectiviteit van communicatie in online sociale netwerken worden beoordeeld en verbeterd?” In deze blog: De hele wereld bestaat uit netwerken. Of dat nu in de natuur is of in steden, tussen mensen of bij merken, het maakt weinig verschil. Uiteindelijk zijn wij allemaal met elkaar en met alles verbonden. Dat geldt ook voor de connecties tussen mensen en merken. Die kunnen heel losjes zijn of heel hecht – en alles daartussen. Die connecties met merken zijn niet alleen terug te vinden in de associatienetwerken die zich in onze hersenen bevinden, maar hebben ook een effect op ons gedrag. Maar wat zijn die associatienetwerken precies, in welk verband staan ze tot (koop)gedrag en hoe kun je ze beïnvloeden?
DOCUMENT
Beschikbaar via link voor medewerkers Hogeschool Utrecht. Recensie van: Kandel, E. (2018). De gestoorde geest: Wat ongewone hersenen ons vertellen over onszelf. Amsterdam/Antwerpen: Atlas Contact.
LINK
Ons opleidingssysteem is gebaseerd op cognitief leren: theorieen en modellen uit het hoofd kennen en onze hersenen volstoppen met kennis. Daardoor wordt echter kostbaar talent en energie verspild. Bovendien worden menselijke mogelijkheden onvoldoende benut. Dit artikel gaat op zoek naar noodzakelijke vernieuwingen in het verouderde modelmatige denken in leren.
DOCUMENT
In dit inspirerende interview met Danae kom ik erachter welke vormen van nieuwsgierigheid er bestaan en wat deze verschillende vormen van nieuwsgierigheid voor ons kunnen betekenen. We praten over de invloed van nieuwsgierigheid op jouw hersenen en vitaliteit, de gemakken en ongemakken van een nieuwsgierige geest en hoe je door middel van nieuwsgierigheid je authentieke ik kunt vinden. Dit interview is interessant voor iedereen die alles uit zijn leven wil halen en de wereld een stukje mooier wil maken. Geniet!
DOCUMENT
Jonge mensen hebben steeds meer behoefte aan loopbaancompetenties. Dat vraagt van docenten dat ze zich anders gaan opstellen. Want zij praten nog steeds te veel tegen leerlingen in plaats van met leerlingen.
DOCUMENT
Voor u ligt het derde boekje dat wij uitgeven naar aanleiding van de lezingenreeks ‘Kracht van Sport’. Het betreft de vijfde maal dat wij de reeks organiseren. De reeks startte in 2012 met het onderwerp; ‘Olympische Spelen in Nederland: Droom of Nachtmerrie?’, in 2013 gevolgd door ‘Kracht van Sport’ (boekje), in 2014 ‘Kracht van Sport: over de grens’, in 2015 ‘Kracht van Sport: de verbinding’ (boekje), en afgelopen voorjaar (2016) ‘Kracht van Aangepaste Sport’. Tijdens deze lezingenreeks komen verschillende doelgroepen binnen de aangepaste sport naar voren, deze onderwerpen zijn vastgesteld samen met vertegenwoordigers uit de revalidatie, geneeskunde en sport. De onderwerpen die aan bod komen zijn sporten met: niet-aangeboren hersenletsel, een gedragsstoornis, een lichamelijke beperking, een verstandelijke beperking, een visuele beperking en een auditieve beperking.
DOCUMENT
Werkwijzer in het kader van het project ‘ Schoenmaker blijf niet bij je leest!’ Van de ene verbazing in de andere... Wie naar televisieprogramma’s als ‘Een dubbeltje op zijn kant’, ‘Uitstel van executie’, ‘Even krap bij kas’ of ‘De deurwaarders: betalen of leeghalen’ kijkt, valt soms van de ene verbazing in de andere. Mensen met schulden doen soms dingen die we als buitenstaander maar moeilijk kunnen begrijpen. Ze gaan onverstandig met hun geld om, doen dingen die de situatie juist verergeren, grijpen de kansen om uit de problemen te komen niet aan of passen hun uitgaven niet aan op teruggelopen inkomsten. Dergelijke programma’s geven geen evenwichtig beeld van de groep mensen die in de schulden zit. Er zijn ook schuldenaren die er alles aan doen om uit de problemen te raken, zich van alles ontzeggen en ieder dubbeltje drie keer omdraaien om rond te komen met weinig geld. Maar aan de andere kant laten deze programma’s gedragingen zien die voor nogal wat mensen met schulden symptomatisch zijn. Ze leven bij de dag en doen dingen die van een afstand bezien onverstandig zijn. Uit allerlei onderzoek komt naar voren dat de impact van schulden op het gedrag van mensen groot is. Deze handreiking helpt de lezer het gedrag van schuldenaren beter te begrijpen. Wie dit gedrag begrijpt, kan soms makkelijker wat meer compassie en geduld opbrengen en kan beter met mensen met schulden in gesprek over hun afwegingen en over de oplossing voor hun schulden.
DOCUMENT