In de kinderopvangtoeslagaffaire is tienduizenden ouders ongekend onrecht aangedaan door de Rijksoverheid. Dit is aanleiding geweest voor dit onderzoek. Om inwoners goed te kunnen ondersteunen is het belangrijk dat knellende mechanismen in (de uitvoering van) wet- en regelgeving en beleid tijdig worden gesignaleerd en dat uitvoerders deze agenderen in het vertrouwen dat de signalen worden opgevolgd. Met dit onderzoek willen de gemeenten leren hoe signalering en agendering van knellende mechanismen kan verbeteren.Uit het onderzoek komen acht overkoepelende constateringen naar voren die inzicht geven in hoe uitvoerders omgaan met knellende mechanismen en wat de rol van de cultuur van de gemeente binnen de gemeente daarin is. Uit deze constateringen zijn acht lessen te trekken die betrekking hebben op wat binnen de uitvoering, en de (management)lagen daarboven, verbeterd kan worden aan de signalering, agendering en opvolging van knellende mechanismen.
MULTIFILE
11-04-2023Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt zeker in het geval van schuldenproblematiek, die in Nederland omvangrijk is. Hoewel het belang van schuldpreventie wordt erkend, staat deze in Nederland eigenlijk nog in de kinderschoenen. Bij schuldpreventie wordt vaak ingezet op het vergroten van kennis en vaardigheden van de schuldenaren. Andere mogelijkheden blijven onderbelicht. Schulden zouden effectiever kunnen worden aangepakt door in wet- en regelgeving meer rekening te houden met het financieel gedrag van mensen. Dit geldt zowel voor het voorkomen van schulden als voor het voorkomen van verergering van de schulden. De Nationale ombudsman en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) hebben er eerder op gewezen dat huishoudens die in de financiële problemen geraken, er zelfstandig nauwelijks meer uit kunnen komen (Van Zutphen e.a. 2016; RVS 2017). Het Nederlandse incassosysteem is zo ingericht dat kleine schulden gemakkelijk uitgroeien tot grotere schulden en uiteindelijk zelfs tot problematische schulden (RVS 2017). Vroegtijdige aanpak van schulden voorkomt persoonlijke ellende, terwijl de maatschappelijke kosten van schulden door effectievere schuldpreventie worden teruggedrongen. In dit artikel wordt eerst ingegaan op de vraag wat effectieve schuldpreventie is. Vervolgens wordt bekeken wat er nodig is om financieel gezond te blijven, en ten slotte hoe schuldpreventie daarbij kan ondersteunen.
“Leer kinderen problemen oplossen.” Dat is een belangrijk doel van het onderwijs van de toekomst, zowel binnen als buiten de rekenles. Als het gaat om het oplossen van non-routine rekenopgaven (opgaven waarbij kinderen zelf een oplossingsmanier construeren) is het van belang dat leerlingen daarover met elkaar in gesprek gaan. Dat vereist een adequate rekentaal waarmee ze hun rekenideeën kunnen verwoorden en die van anderen kunnen begrijpen. Leerlingen kunnen die rekentaal verwerven door met elkaar in gesprek te gaan over het oplossen van non-routine rekenopgaven. Dit lijkt een vicieuze cirkel, maar leerkrachten die zich ervan bewust zijn dat hun leerlingen tijdens het uitwisselen van oplossingsmanieren aan een dubbel doel werken, kunnen zorgen voor niveauverhoging, zowel in rekentaal als in probleemoplossende vaardigheden. Door feedback te geven op zowel het taalgebruik van de leerlingen als hun oplossingsmanieren, creëren ze een win-win-onderwijs-situatie.
Er komen steeds meer apps op het gebied van e-health. Handig, maar medische gegevens zijn privacygevoelig. Hoe gaan patiënten met deze apps om? Waarom gebruiken ze een app wel of niet? Wat delen ze wel, en wat juist niet?Doel Zorgorganisaties kunnen meer patiënten helpen met e-health-apps. Deze applicaties helpen bij het monitoren van patiënten of het ondersteunen bij preventieve zorg. Maar veel apps registreren en delen wel gegevens van gebruikers. Dat gaat om allerlei persoonlijke gegevens, waaronder medische details. Zorginstellingen letten op de juridische kant van dataverzameling. Maar hoe kijken patiënten aan tegen hun privacy? Daar kijken we naar in dit onderzoek. We beantwoorden een aantal vragen: Waarom kiezen patiënten ervoor een app te gebruiken? Waarom niet? Welke gegevens delen ze wel en welke niet? Wat vinden patiënten belangrijk aan de privacy van deze apps? Welke wensen en behoeften hebben patiënten als het gaat om hun gegevens? Resultaten Uit het onderzoek blijkt dat mensen beseffen dat data-privacy een onderwerp is dat hun aandacht verdient. Dit vertaalt zich echter niet altijd in privacy-beschermend gedrag, door gebrek aan kennis en vaardigheden, gebrek aan informatie, of gebrek aan tijd en energie. Mensen hanteren daarom meestal een pragmatische strategie. Daarin zoeken ze naar vuistregels (heuristieken) waarmee ze snel privacy-beslissingen kunnen maken die voor hun gevoel kloppen. Zonder dat het te veel moeite kost. Deze heuristieken zijn vereenvoudigde beslisstrategieën die mensen helpen om in ingewikkelde situaties een snelle inschatting van het privacy-risico te maken. Zodat ze voor hun gevoel wel verstandig omgaan met hun data, maar niet telkens alles helemaal hoeven uit te zoeken en af te wegen. In het onderzoek zijn 12 heuristieken geïdentificeerd:Welke data deel ik? • Diagnostische waarde heuristiek • (N)iets te verbergen heuristiek • Marktwaarde heuristiek • Fit-for-purpose heuristiek Met wie deel ik data? • Reputatie heuristiek • Marktwerking heuristiek • Overeenkomstige belangen heuristiek • Sociale afstand heuristiek • Fuzzy receiver heuristiek • Silo heuristiek • Autoriteit heuristiek • Sociaal bewijs heuristiek Bekijk ook het abstract dat geschreven is voor het Etmaal congres 2019. Het hele rapport is op aanvraag beschikbaar. Looptijd 01 januari 2017 - 31 december 2020 Aanpak Er zijn 24 mensen geïnterviewd die gebruik maken van een app of wearable die gezondheidsgegevens registreert. Daarnaast zijn vijf expert-interviews gedaan en is literatuur bestudeerd.