In honours programmes, teachers face the task of designing courses in which students feel challenged and learn from accomplishing demanding assignments. The aim of this study was to investigate students’ and teachers’ perceptions of challenge and learning in an honours programme. From 2016 to 2019, students and teachers rated the learning activities during the programme and explained their ratings. The results showed that in the first two years, teachers estimated challenge and learning significantly higher than the students did. However, both students and teachers viewed the tasks as the factor with the strongest impact on challenge and learning. In the first year, students also identified group dynamics as challenging and a source for learning. Enhancing task complexity and supporting group dynamics are the main factors to adjust the level of challenge in an honours programme. Monitoring students’ and teachers’ perceptions can help to adapt the programme to improve students’ learning.
MULTIFILE
De Handleiding Vragenlijst Cultuur van Excellentie presenteert een zelf-diagnostisch instrument dat docenten, team, opleidingen of instellingen kunnen gebruiken om de cultuur van excellentie te peilen. De vragenlijst kan ook ingezet worden door beleidsmedewerkers of onderwijsadviseurs. De vragenlijst geeft inzicht in de mate waarin er sprake is van een cultuur waarin studenten willen, kunnen en mogen excelleren én hoe mensen denken over excelleren als concept. De vragenlijst is uitermate geschikt om verschillen tussen subculturen in kaart te brengen.
DOCUMENT
Deze handreiking is bedoeld als een hulpmiddel voor het gesprek binnen deopleiding, of bijvoorbeeld een faculteit, school of academie. Het gesprek kannieuwe ideeën opleveren om de cultuur van excellentie te bevorderen. Het kaner ook toe leiden dat er tegenstrijdigheden worden gesignaleerd in de bestaandesituatie die veranderd zouden moeten worden. Het is geen handleiding omstap voor stap tot een cultuur van excellentie te komen. Het kan wel leidentot nieuwe ideeën en verbetermaatregelen. Daarom sluit elk hoofdstuk af metde vraag: wat gaan we doen? Door aandacht te geven aan deze vraag leidt hetgesprek tot verandering.
DOCUMENT