Orthopedagogen Sarah Torenstra-Brinkers en Sofie Sergeant gaan in gesprek met leerlingen en ouders, en voeren een voorzichtige verkenning rondom het dilemma: leiden we ‘hoogbegaafde kinderen’ het beste op in settings waar diversiteit troef is, of juist in aparte settings? De term ‘hoogbegaafdheid’ wordt onder de loep genomen, alsook het waarom van het label. Vervolgens staan de auteurs – samen met diverse stakeholders – stil bij wat de leerlingen nodig versus te bieden hebben. Tot slot wordt er samen nagedacht over: wat kan ons huidig onderwijs leren van het onderwijs aan kinderen die hoogbegaafd worden genoemd? En, wat zou de rol van orthopedagogen kunnen zijn in dit proces?
DOCUMENT
Binnen dit onderzoek is gekeken of het mogelijk is het creatieve denkproces van een hoogbegaafde leerling inzichtelijk te maken voor de leerkracht door middel van het spelen van een digitale game
DOCUMENT
De ZALC, een gestanddardiseerde test waarbij kinderen zinnen moeten aanvullen, wordt besproken.
DOCUMENT
Er wordt aangegeven hoe er vanuit de oplossingsgerichte benadering met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs gewerkt kan worden en wat dit kan betekenen voor: het herkennen van een hoogbegaafde leerling de eventuele diagnostiek van hoogbegaafdheid de begeleiding van leerlingen de samenwerking binnen scholen het betrekken van de omgeving bij dit proces.
DOCUMENT
In Signaal 59 stond ‘Een leven lang nieuwsgierig’, het eerste deel van 2 artikelen over nieuwsgierigheid. In deel twee, ‘Nieuwsgierigheid als geheim wapen’ wordt stilgestaanl bij: 1. Nieuwsgierigheid als persoonskenmerk van hoogbegaafden. 2. Factoren die nieuwsgierigheid kunnen beperken. 3. Praktische tips om nieuwsgierigheid te prikkelen. 4. Waarom nieuwsgierigheid een (geheim) wapen is.
DOCUMENT
Short article in Dutch on the concept of 'excellence' in music education
DOCUMENT
Artikel beschrijft welke ervaringen en opvattingen studenten Pedagogiek en Social Work van twee hogescholen in Amsterdam hebben met diversiteit in het onderwijs. Ingegaan wordt op hun beleving van de samenstelling van de klas, de inhoud van het curriculum, hun ervaringen met de beroepspraktijk, en welke tips ze hebben om tot onderwijsverbetering te komen.
LINK
Bijdrage aan lustrumuitgave van PiP waarin diverse auteurs hun licht laten schijnen op een voor hen relevante pedagogische ervaring
LINK
De relatie tussen economie en volksgezondheid staat de laatste jaren sterk in de belangstelling. Gezond gedrag krijgt steeds meer aandacht, misschien wel juist vanwege het economische belang ervan: gezondheid is immers voor mensen een voorwaarde om een goed inkomen te verwerven. Gezonde mensen zijn gelukkiger en dragen meer bij aan economische groei. Kosteneffectiviteit (en onderzoek daarnaar) speelt in toenemende mate een rol, zeker in deze tijden van crises en bezuinigingen. Politiek, economie en volksgezondheid lijken elkaar kortom meer en meer te gaan ontmoeten. Dat is een goede zaak en dient bevorderd te worden; vandaar dit boek. 'Economie van de volksgezondheid' stelt de lezer in staat kennis te nemen van relevante aspecten van de gezondheidseconomie en de waarde van het economisch raamwerk voor de volksgezondheid in praktijk en beleid. Het biedt (toekomstige) professionals in de zorg ondersteuning bij de ontwikkeling en onderbouwing van zorg- en gezondheidsbeleid en biedt handvatten bij het maken van keuzes in het aanwenden van schaarse middelen. Ook de baten van preventie en zorg komen expliciet in beeld, en dat is een grote stap voorwaarts ten opzichte van de beginjaren van de gezondheidseconomie veertig jaar geleden, die vooral de kostenbeheersing in de gezondheidszorg als focus had! Schaarse middelen in dienst van gezondheidswinst, dat is de inzet van 'Economie van de volksgezondheid'. Dit boek wil daarmee bijdragen aan kosteneffectief werken van alle professionals in de gezondheidszorg
LINK