The central aim of this dissertation is to increase our understanding of changes in identifications and in the professional identity of employees, by investigating the prominent foci of identification, their mix in higher-order social identities and the personal and organisational factors (HRM and supervisory behaviour) that are involved in the change of these professional self definitions. Building upon the assumption that institutions for Higher Education and their workforce are being continually challenged to keep up and adapt to changing societal demands and that it is the quality and flexibility of the workforce which is the key factor to address this turmoil, this dissertation specifically focuses on the understanding of changes in teachers’ professional identity in higher vocational education. For this purpose four related empirical studies have been conducted. Together these studies illustrate the considerable professional diversity in the workforce and shed light on the relationships between foci of identification and professional identities, performance appraisal, leadership, career competencies, customization strategies, professional development and changes in teachers’ identifications over time.
In de periode rond de millenniumwisseling zijn veel publicaties uitgebracht over toekomstige ontwikkelingen op het gebied van arbeid (onder meer Van Driel 2001; Gaspersz & Verhoeff 2001; Leijnse 2002; Licher 2001; Paauwe & Williams 1999; Schnabel 2000; Weehuizen 2000). In diezelfde periode heb ik met enkele TNO-collega’s twee publicaties uitgebracht met een vooruitblik naar de toekomst. Dat betreft HRM in de toekomst dat ik in 2003 samen met Erik Jan van Dalen en Sjiera de Vries heb geschreven en De toekomst werkt; mens en bedrijf in 2020 uit 2007, waar ik samen met Joost van Genabeek en Cees Wevers de redactie van heb gevoerd. De publicatie HRM in de toekomst (Gründemann, Van Dalen & De Vries 2003) signaleert vier kernontwikkelingen die niet alleen essentieel zijn gezien hun effect op HRM en arbeid, maar ook omdat het vrij zeker is dat zij zich gaan voordoen. Deze kernontwikkelingen zijn: 1. veranderingen in de samenstelling van de beroepsbevolking 2. ontwikkelingen rond ICT en arbeid 3. flexibilisering van arbeidsrelaties 4. verandering in de betekenis van (betaald) werk