Publinova logo

Zoekresultaten

Producten 2.343

product

Exploring Human and Environmental Factors that Make Organizations Resilient to Social Engineering Attacks

Presentation given at EURCRIM 2022 conference

PDF

31-12-2021
Exploring Human and Environmental Factors that Make Organizations Resilient to Social Engineering Attacks
product

Human-robot co-creativity: a scoping review

This review is the first step in a long-term research project exploring how social robotics and AI-generated content can contribute to the creative experiences of older adults, with a focus on collaborative drawing and painting. We systematically searched and selected literature on human-robot co-creativity, and analyzed articles to identify methods and strategies for researching co-creative robotics. We found that none of the studies involved older adults, which shows the gap in the literature for this often involved participant group in robotics research. The analyzed literature provides valuable insights into the design of human-robot co-creativity and informs a research agenda to further investigate the topic with older adults. We argue that future research should focus on ecological and developmental perspectives on creativity, on how system behavior can be aligned with the values of older adults, and on the system structures that support this best.

PDF

31-12-2022
Human-robot co-creativity: a scoping review
product

Human Resource Development in veranderend perspectief

Rond 1980 werd personeelsontwikkeling in Nederland vooral geadopteerddoor een andere discipline, onderwijskunde, waardoor veel nadruk werd gelegd op bedrijfsopleidingen. Die werden gezien als ‘beroepsonderwijs in pocketformaat’: nascholing in cursusverband kreeg mede daardoor een dominante plaats binnen het geheel van HRD-praktijken(Thijssen, 2003). Sindsdien is er veel veranderd. De pas later ook in Nederland doorgebroken term Human Resource Development is daar een exponent van. De veelvormigheid van HRD-activiteiten is toegenomen net als het besef dat investeren in HRD noodzakelijk is. De meest ingrijpende contextuele verandering voor HRD-praktijken betreft de arbeidsmarktturbulentie die met name is ontstaan door de behoefte van organisaties aan personele flexibiliteit, waardoor lifetime employment een marginaal fenomeen is geworden. In verband daarmee is een omslag waar te nemen van een traditioneel naar een modern psychologisch contract, hetgeen met name inhoudt dat het initiatief en de verantwoordelijkheid voor ontwikkelingsinvesteringen niet meer zo zeer bij de arbeidsorganisatie ligt, maar primair bij het individu. Tegen deze achtergrond zal in het navolgende gedeelte worden ingegaan op drie HRD-deeldomeinen: loopbaanmanagement, talent management en management development. Daarbij wordt naast de betekenis van deze deeldomeinen aandacht besteed aan diverse ontwikkelingen in het recente verleden en aan enkele belangrijke agendapunten als verbinding naar de toekomst

PDF

31-12-2011
Human Resource Development in veranderend perspectief

Personen 2

persoon

Annemiek van der Schaft

Annemiek van der Schaft
persoon

Eric Blaauw

Professor

Projecten 10

project

ARise

Alcohol use disorder (AUD) is a pattern of alcohol use that involves having trouble controlling drinking behaviour, even when it causes health issues (addiction) or problems functioning in daily (social and professional) life. Moreover, festivals are a common place where large crowds of festival-goers experience challenges refusing or controlling alcohol and substance use. Studies have shown that interventions at festivals are still very problematic. ARise is the first project that wants to help prevent AUD at festivals using Augmented Reality (AR) as a tool to help people, particular festival visitors, to say no to alcohol (and other substances). ARise is based on the on the first Augmented Reality Exposure Therapy (ARET) in the world that we developed for clinical treatment of AUD. It is an AR smartphone driven application in which (potential) visitors are confronted with virtual humans that will try to seduce the user to accept an alcoholic beverage. These virtual humans are projected in the real physical context (of a festival), using innovative AR glasses. Using intuitive phone, voice and gesture interactions, it allows users to personalize the safe experience by choosing different drinks and virtual humans with different looks and levels of realism. ARET has been successfully developed and tested on (former) AUD patients within a clinical setting. Research with patients and healthcare specialists revealed the wish to further develop ARET as a prevention tool to reach people before being diagnosed with AUD and to extend the application for other substances (smoking and pills). In this project, festival visitors will experience ARise and provide feedback on the following topics: (a) experience, (b) awareness and confidence to refuse alcohol drinks, (c) intention to use ARise, (d) usability & efficiency (the level of realism needed), and (e) ideas on how to extend ARise with new substances.

Lopend
project

Co-creatief ontwerp van een Digitaal Behaviour Change Support System voor het trainen van sociale vaardigheden bij kinderen met autisme

Kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) kunnen zich vaak moeilijk in anderen verplaatsen en hebben moeite met sociale interactie. In de behandeling van kinderen met ASS wordt ingezet op het trainen van deze sociale vaardigheden (SoVa). SoVa-trainingen hebben echter te weinig effect. Het probleem van de huidige sociale vaardigheidstraining (SoVa) is enerzijds het gebrek aan motivatie bij kinderen met ASS om de training vol te houden en anderzijds de beperkte toepassing van dat wat in de SoVa training wordt geleerd naar het dagelijks leven. Zorgprofessionals concluderen dat aanpassing van de werkvormen gewenst is en hiervoor is een innovatieve blik nodig. De professionals willen nadrukkelijk kijken naar de inzet van digitale toepassingen. Om het effect van de SoVa-trainingen te vergroten wordt in dit project een zgn. Behaviour Change Support System (BCSS) ontwikkeld. Dit BCSS zal bestaan uit een aantal (digitale) toepassingen die met elkaar een logisch samenhangend geheel vormen, passend bij de doelen en methodische kaders die professionals hanteren in de SoVa-trainingen. De toepassingen moeten een set van op maat aan te bieden interventies zijn, gericht op belangrijke c.q. vaak benodigde vaardigheden in sociale interactie. Naast de ontwikkeling van het BCSS richt het project zich ook op het delen van kennis die gegenereerd wordt gedurende het ontwikkelproces van dit BCSS. Het project is een samenwerkingsverband tussen de lectoraten Zorg voor Jeugd, Zorg & Innovatie in de Psychiatrie en iHuman (NHL Hogeschool), het lectoraat User- Centered Design (Hanzehogeschool) en het lectoraat ICT innovatie in de Zorg (Windesheim). Daarnaast wordt samengewerkt met zorgaanbieders van kinder en jeugdpsychiatrie in Noord Nederland (Accare, Kinnik en GGZ Drenthe), diverse scholen basis- en voortgezet onderwijs in Noord-Nederland, het RGOc, de RUG en het kenniscentrum Kinder en Jeugdpsychiatrie. De ontwikkeling van de digitale toepassingen wordt gedaan door 8Dgames.

Afgerond
project

HUman-like Behaviour of Robotic In-vehicle Systems (HUBRIS): Phase-2

Traffic accidents are a severe public health problem worldwide, accounting for approximately 1.35 million deaths annually. Besides the loss of life, the social costs (accidents, congestion, and environmental damage) are significant. In the Netherlands, in 2018, these social costs were approximately € 28 billion, in which traffic accidents alone accounted for € 17 billion. Experts believe that Automated Driving Systems (ADS) can significantly reduce these traffic fatalities and injuries. For this reason, the European Union mandates several ADS in new vehicles from 2022 onwards. However, the utility of ADS still proves to present difficulties, and their acceptance among drivers is generally low. As of now, ADS only supports drivers within their pre-defined safety and comfort margins without considering individual drivers’ preferences, limiting ADS in behaving and interacting naturally with drivers and other road users. Thereby, drivers are susceptible to distraction (when out-of-the-loop), cannot monitor the traffic environment nor supervise the ADS adequately. These aspects induce the gap between drivers and ADS, raising doubts about ADS’ usefulness among drivers and, subsequently, affecting ADS acceptance and usage by drivers. To resolve this issue, the HUBRIS Phase-2 consortium of expert academic and industry partners aims at developing a self-learning high-level control system, namely, Human Counterpart, to bridge the gap between drivers and ADS. The central research question of this research is: How to develop and demonstrate a human counterpart system that can enable socially responsible human-like behaviour for automated driving systems? HUBRIS Phase-2 will result in the development of the human counterpart system to improve the trust and acceptance of drivers regarding ADS. In this RAAK-PRO project, the development of this system is validated in two use-cases: I. Highway: non-professional drivers; II. Distribution Centre: professional drivers.

Lopend

Partijen 1

partij

Professorship Sustainability in Hospitality and Tourism

Lectoraat