Greenport West-Holland en de EconomicBoard Zuid Holland werken samen aan de ontwikkeling en uitvoering van een human capitalagenda (HCA) voor de provincie en de Greenport. Hiervoor wordt in juni –juli 2019 een Human CapitalAkkoord gesloten met meerdere sectoren waaronder de Greenport. Onderdeel van het akkoord is een gezamenlijke investering in een eerste pilot (2019 –2022) met een focus op van Werk naar Werk. Greenport West-Holland heeft aan de hand van de bestaande HCA van de topsector tuinbouw & uitgangsmaterialen, Techniek pact, Groen pact, ambities van Glastuinbouw Nederland, AVAG, handel en de inbreng vanuit de mooie voorbeelden in de regio (de pareltjes), individuele ondernemers en gemeenten een samenhangend pakket van interventies uitgewerkt. Deze interventies sluiten voor een groot deel aan op de EBZ pilot doelstellingen (VET), maar niet allemaal. De interventies maken zoveel mogelijk gebruik van bestaande oplossingen (pareltjes) die versterkt en verbonden worden.
DOCUMENT
The percentage of sports and leisure shoes sold worldwide is gradually increasing. However, consumers have little or no objective information on the mechanical properties of the shoes. A justified selection protocol of sports and leisure shoes based on static and dynamic shoe properties considering the intended use is essential. Today, commonly accepted dynamic test protocols for (sports) shoes do not exist. The development of an artificial parametric foot as part of an innovative robot gait simulator is a tool to objectify shoe properties independently from possible compensations encountered during assessment of test persons. This contribution discusses the development of an artificial foot enabling objective testing of the mechanical and functional properties of sports and leisure shoes.
DOCUMENT
For people with early-dementia (PwD), it can be challenging to remember to eat and drink regularly and maintain a healthy independent living. Existing intelligent home technologies primarily focus on activity recognition but lack adaptive support. This research addresses this gap by developing an AI system inspired by the Just-in-Time Adaptive Intervention (JITAI) concept. It adapts to individual behaviors and provides personalized interventions within the home environment, reminding and encouraging PwD to manage their eating and drinking routines. Considering the cognitive impairment of PwD, we design a human-centered AI system based on healthcare theories and caregivers’ insights. It employs reinforcement learning (RL) techniques to deliver personalized interventions. To avoid overwhelming interaction with PwD, we develop an RL-based simulation protocol. This allows us to evaluate different RL algorithms in various simulation scenarios, not only finding the most effective and efficient approach but also validating the robustness of our system before implementation in real-world human experiments. The simulation experimental results demonstrate the promising potential of the adaptive RL for building a human-centered AI system with perceived expressions of empathy to improve dementia care. To further evaluate the system, we plan to conduct real-world user studies.
DOCUMENT
In het project “ADVICE: Advanced Driver Vehicle Interface in a Complex Environment” zijn belangrijke onderzoeksresultaten geboekt op het gebied van het schatten van de toestand en werklast van een voertuigbestuurder om hiermee systemen die informatie geven aan de bestuurder adaptief te maken om zo de veiligheid te verhogen. Een voorbeeld is om minder belangrijke informatie van een navigatiesysteem te onderdrukken, zolang de bestuurder een hoge werklast ervaart voor het autorijden en/of belangrijke informatie juist duidelijker weer te geven. Dit leidt tot een real-time werklast schatter die geografische informatie meeneemt, geavaleerd in zowel een rijsimulator als op de weg. In de ontwikkeling naar automatisch rijden is de veranderende rol van de bestuurder een belangrijk (veiligheids) onderwerp, welke sterk gerelateerd is aan de werklast van de bestuurder. Indien rijtaken meer geautomatiseerd worden, wijzigt de rol van actieve bestuurder meer naar supervisie van de rijtaken, maar tevens met de eis om snel en gericht in te grijpen indien de situatie dit vereist. Zowel deze supervisie als interventietaak zijn geen eenvoudige taken met onderling een sterk verschillende werklast (respectievelijk lage en (zeer) hoge werklast). Of een goede combinatie inclusief snelle overgangen tussen deze twee hoofdtaken veilig mogelijk is voor een bestuurder en hoe dit dan het beste ondersteund kan worden, is een belangrijk onderwerp van huidig onderzoek. De ontwikkeling naar autonoom rijden verandert niet alleen de rol van de bestuurder, maar zal ook de eisen aan het rijgedrag van het voertuig beïnvloeden, de voertuigdynamica. Voor de actieve bestuurder kunnen snelle voertuigreacties op bestuurdersinput belangrijk zijn, zeker voor een ‘sportief’ rijdende bestuurder. Indien dit voertuig ook automatische rijtaken moet uitvoeren, kan juist een meer gelijkmatig rijgedrag gewenst zijn, zodat de bestuurder ook andere taken kan uitvoeren. Dit stelt eisen aan vertaling van (automatische) input naar voertuigreactie en aan de voertuigdynamica. Mogelijk wil zelfs een sportieve bestuurder een meer comfortabel voertuiggedrag tijdens automatisch rijden. Eveneens voor deze twee voertuigtoestanden, menselijke of automatische besturing, moet gezocht worden naar een goede combinatie inclusief (veilige) overgangen tussen deze twee toestanden. Hierbij speelt de werklast en toestand van de bestuurder een doorslaggevende rol. In de geschetste ontwikkelingen in automatisch rijden kunnen de onderzoeksresultaten van ADVICE een goede ondersteuning bieden. Veel van deze ontwikkelingen worstelen met het schatten van de werklast van de bestuurder als cruciaal (veiligheids) aspect van automatisch rijden. De ADVICE resultaten zijn echter gepresenteerd voor beperkt publiek en gepubliceerd op conferenties, waarvan de artikelen veelal slechts tegen betaling toegankelijk zijn. Daarnaast zijn dergelijke artikelen gelimiteerd in aantal pagina’s waardoor de over te dragen informatie beperkt is. Om een betere doorwerking van ADVICE aan ‘iedereen’ te realiseren en tevens de mogelijkheden hiervan in de toekomst van automatisch rijden te plaatsen, willen wij top-up gebruiken om hierover een artikel te schrijven en dit in een peer-reviewed Open Access tijdschrift online toegankelijk te maken. Hierdoor wordt de informatie voor iedereen, gratis toegankelijk (open access), is de inhoud uitgebreider aan te geven (tijdschriftartikel) en is de inhoud en kwaliteit goed en relevant voor het vakgebied (peer-reviewed).
Intelligent technology in automotive has a disrupting impact on the way modern automobiles are being developed. New technology not only has brought complexity to already existing information in the car (digitization of driver instruments) but also brings new external information to the driver on how to optimize the driving style amongst others from the perspective of communicating with infrastructures (Vehicle to Infrastructure communication (V2I)). The amount of information that a driver has to process in modern vehicles is increasing rapidly due to the introduction of multiple displays and new external information sources. An information overload lies awaiting, yet current Human Machine Interface (HMI) designs and the corresponding legal frameworks lag behind. Currently, many initiatives (Pratijkproef Amsterdam, Concorda) are being developed with respect to V2I, amongst others with Rijkswaterstaat, North Holland and Brabant. In these initiatives, SME’s, like V-Tron, focus on the development of specific V2I hardware. Yet in the field of HMI’s these SME’s need universities (HAN University of Applied Science, Rhine Waal University of Applied Science) and industrial designers (Yellow Chess) to help them with design guidelines and concept HMI’s. We propose to develop first guidelines on possible new human-machine interfaces. Additionally, we will show the advantages of HMI’s that go further than current legal requirements. Therefore, this research will focus on design guidelines averting the information overload. We show two HMI’s that combine regular driver information with V2I information of a Green Light Optimized Speed Advise (GLOSA) use case. The HMI’s will be evaluated on a high level (focus groups and a small simulator study). The KIEM results in two publications. In a plenary meeting with experts, the guidelines and the limitations of current legal requirements will be discussed. The KIEM will lead to a new consortium to extend the research.