Het Protocol Hoger Onderwijs is een inhoudelijke handreiking voor HO-instellingen (HBO en WO) om de begeleiding van dyslectische studenten te optimaliseren. Dit Protocol is ontwikkeld in het kader van het door OCW geïnitieerde Impulsproject 2004 onder regie van Handicap + Studie. De ontwikkelaars van dit protocol hebben dankbaar gebruik gemaakt van de praktijkgerichte suggesties van studenten en docenten van Fontys Hogescholen. Primaire doelgroep: studenten, docenten en studieloopbaanbegeleiders van HO-instellingen. Verder: beleidsmakers op instellingsniveau en tweedelijns begeleiders (studentendecanen, studentenpsychologen), raden van bestuur, professionaliseringscoördinatoren, medezeggenschapsraden en studentenfracties. Bij het boek is een dvd ontwikkeld waarin studenten en docenten aan het woord zijn over het omgaan met de belemmeringen die de functiebeperking met zich meebrengt. Op de bijgeleverde cd-rom zijn documenten voorhanden die ingezet kunnen worden bij de begeleiding van dyslectische studenten.
Het is voor de kwaliteit van zorg van groot belang dat verpleegkundigen en verzorgenden hun handelen baseren op actuele kennis en inzichten. Om dit te faciliteren worden onder meer vanuit het ZonMw-programma ‘Ontwikkeling Kwaliteitsstandaarden 2019-2022: Wijkverpleging’ kwaliteitsstandaarden ontwikkeld. Onder de koepelterm kwaliteitsstandaarden vallen richtlijnen die vooral de inhoudelijke elementen van zorg beschrijven, evenals zorgstandaarden die vooral gaan over het perspectief van zorggebruiker en de organisatie van zorg. Het is belangrijk om te weten voor welke onderwerpen en patiëntproblemen mogelijk een knelpuntanalyse of een kwaliteitsstandaard nodig is, of waar een kwaliteitsstandaard geactualiseerd dient te worden. Om dit helder te krijgen wordt in 2020-2021 de ‘Programmeringsstudie Ontwikkeling Kwaliteitsstandaarden 2019-2022: Wijkverpleging’ uitgevoerd. Het doel van deze programmeringsstudie is bijdragen aan een systematische en breed gedragen programmering voor het ZonMw-programma ‘Ontwikkeling Kwaliteitsstandaarden 2019- 2022: Wijkverpleging’. De programmeringsstudie bestond uit vier deelstudies. Het voorliggende rapport heeft betrekking op de vierde en laatste deelstudie. Dit onderdeel had als doel om een advies uit te brengen aan V&VN om de programmeringsagenda voor de ontwikkeling én implementatie van kwaliteitsstandaarden voor de wijkverpleging actueel te houden. Hiervoor werden als eerste knelpunten en wensen ten aanzien van het actueel houden van de programmeringsstudie opgehaald tijdens advies- en klankbordgroepen bijeenkomsten. Aanvullend werden gesprekken met andere beroepsorganisaties gevoerd om meer inzicht te krijgen in hoe zij hun programmeringsagenda’s actueel houden. Daarnaast werden resultaten uit de eerdere drie deelstudies vertaald naar aanbevelingen om de programmeringsagenda actueel te houden. Tot slot is gezocht naar aanvullende literatuur om de aanbevelingen waar mogelijk te onderbouwen.
De regeling City Deal Kennis Maken stelt financiering beschikbaar om op instellingsniveau een implementatieplan (inclusief financieringsmodel) te ontwikkelen voor een instellingsbrede aanpak voor grootschalige en duurzame verbinding met maatschappelijke opgaven van steden en het verankeren van die aanpak in het curriculum. Deze financiering kan de VU ondersteunen in het realiseren van haar missie. Het betrekken van studenten en onderzoekers bij het adresseren van maatschappelijke opgaven vormt een centraal thema in de VU Strategie 2020-2025. Met het project A Broader Mind geeft de VU concreet invulling aan deze instellingsbrede ambitie, onder meer via Community service learning (CSL). In samenwerking met eerdere CDKM financiering zijn pilots uitgevoerd met CSL. Deze pilots, waarin we als VU en HvA samenwerkten, hebben laten zien dat studenten samen kunnen werken aan het adresseren van complexe maatschappelijke vraagstukken uit de stad. De resultaten van studentenonderzoek de studenten onderzoeken zijn breder gedeeld via het platform ‘openresearch.amsterdam’ (https://openresearch.amsterdam/). De pilots hebben echter ook laten zien dat opschaling complex zal zijn en dat er nog veel vragen onbeantwoord zijn. In dit projectvoorstel beschrijven we hoe we komen tot een implementatieplan. Door focusgroepen met medewerkers van de verschillende consortiumpartners te houden leren we van elkaar en verkrijgen we inzicht krijgen in de verschillen, belangen, cultuur, systemen, ambities en bestaande infrastructuren van alle consortiumpartners. Naast deze externe inventarisatie houden we ook meetings met medewerkers binnen de VU en met studenten, met als doel gezamenlijk een interne structuur voor grootschalige opschaling te ontwikkelen (ook financieel). Vervolgens gaan we in creatieve ontwerpsessies met gemende groepen van medewerkers van alle consortiumpartners een concept implementatieplan co-creëren waarbij de input van de focusgroepen wordt meegenomen. De uiteindelijke input wordt met de klankbordgroep (bestaande uit vertegenwoordigers van alle consortiumpartners) samengevoegd en besproken om te komen tot een implementatieplan inclusief financieringsmodel.
WIJS (Wijk Inzet door Jongeren en Studenten) is een samenwerkingsverband van de Hanzehogeschool Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen, stichting WIJ Groningen, de gemeente Groningen en de regionale opleidingscentra Noorderpoort en Alfa-college. WIJS zet (mbo-, hbo- en wo-) studenten van verschillende opleidingen in bij het onderzoeken en oplossen van (complexe) maatschappelijke opgaven in Groningen. Hierdoor versterkt de leefbaarheid van Groningen en haar inwoners en leren studenten van de inwoners en worden betrokken burgers. Het doel van het City Deal Kennis Maken project ‘WIJS de toekomst in’ is het grootschalig en duurzaam verbinden van het onderwijs en onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen met maatschappelijke opgaven van de stad Groningen. De focus ligt daarbij op structurele inbedding en financiële borging van de reeds succesvol gebleken methode van WIJS in verschillende curricula. De Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool zetten gedurende dit project in op het grootschalig betrekken van studenten, docenten en onderzoekers van zo veel mogelijk faculteiten en interdisciplinaire onderwijs- en onderzoeksprogramma's (Rijksuniversiteit Groningen) en op het leggen van meer verbindingen met vakgroepen en lectoraten (Hanzehogeschool Groningen). Daarnaast zal er gezamenlijk worden ingezet worden op het uitbreiden van WIJS naar meer locaties in de stad als ook in de provincie Groningen. Voor zowel de Rijksuniversiteit Groningen als de Hanzehogeschool geldt dat er binnen deze instellingen reeds diverse initiatieven zijn voor het verbinden van onderwijs en onderzoek aan de samenleving. Met behulp van focusgroepen zal het Business Model Canvas worden gevuld. Aanvullende input zal worden gehaald uit de opbrengsten van vele tussentijdse gesprekken met diverse potentiële interne en externe samenwerkingspartners. Aan het einde van het project liggen er twee implementatieplannen, inclusief financieringsmodellen, op instellingsniveau.