Psoriasis (Pso) is a chronic inflammatory skin disease, and up to 30% of Pso patients develop psoriatic arthritis (PsA), which can lead to irreversible joint damage. Early detection of PsA in Pso patients is crucial for timely treatment but difficult for dermatologists to implement. We, therefore, aimed to find disease-specific immune profiles, discriminating Pso from PsA patients, possibly facilitating the correct identification of Pso patients in need of referral to a rheumatology clinic. The phenotypes of peripheral blood immune cells of consecutive Pso and PsA patients were analyzed, and disease-specific immune profiles were identified via a machine learning approach. This approach resulted in a random forest classification model capable of distinguishing PsA from Pso (mean AUC = 0.95). Key PsA-classifying cell subsets selected included increased proportions ofdifferentiated CD4+CD196+CD183-CD194+ and CD4+CD196-CD183-CD194+ T-cells and reduced proportions of CD196+ and CD197+ monocytes, memory CD4+ and CD8+ T-cell subsets and CD4+ regulatory T-cells. Within PsA, joint scores showed an association with memory CD8+CD45RACD197- effector T-cells and CD197+ monocytes. To conclude, through the integration of in-depth flow cytometry and machine learning, we identified an immune cell profile discriminating PsA from Pso. This immune profile may aid in timely diagnosing PsA in Pso.
MULTIFILE
Objective: The aim of this study was to obtain insight in specific elements influencing the use, non-use, satisfaction, and dissatisfaction of ankle foot orthoses (AFOs) and the presence of underexposed problems with respect to AFOs. Methods: A questionnaire was composed to obtain information from AFO users to investigate the variables associated with satisfaction and the relation between these variables. A specific feature of this study was the systematic analysis of the remarks made by the respondents about their AFO. Quantitative data analyses were used for analysing the satisfaction and qualitative analyses were used analysing the remarks of the respondents. A total of 211 users completed the questionnaire. Results: Our survey showed that 1 out of 15 AFOs were not used at all. About three quarters of the AFO users were satisfied and about one quarter was dissatisfied. Females and users living alone reported relatively high levels of dissatisfaction, especially in the field of dimensions, comfort, weight, safety and effectiveness. Dissatisfaction with respect to off-the-shelf AFOs for the item durability was higher than that for custom-made AFOs. In the delivery and maintenance process the items ‘maintenance’, ‘professionalism’ and ‘delivery follow-up’ were judged to be unsatisfactory. A large number of comments were made by the respondents to improve the device or process, mainly by the satisfied AFO users. These comments show that even satisfied users experience many problems and that a lot of problems of AFO users are ‘underexposed’. Conclusion: To improve user satisfaction, the user practice has to be identified as an important sub-process of the whole orthopaedic chain especially in the diagnosis and prescription, delivery tuning and maintenance, and evaluation phase.
LINK
In dit experiment hebben de samenwerkingspartners VitaalNed en de Hanzehogeschool Groningen (studenten en docent-onderzoekers) kennis en ervaring opgedaan over de successen en belemmeringen van een gezamenlijk innovatieproces dat tot doel had een voor alle partijen gewenst en aantrekkelijk leefstijlaanbod. Dit aanbod zou gericht moeten zijn op studentenwelzijn, met een aanpak op zowel fysiek, mentaal als sociaal welzijn. De doelstellingen waren als volgt:1. Aan het einde van het experiment is er een onderbouwd en door Citizen Science gevalideerd plan van aanpak voor de implementatie van een op studentenbehoefte en evidentie gebaseerde innovatie ter verbetering van psychosociaal en fysiek welzijn van hbo-studenten (potentieel N=33.000). Dit plan is gekoppeld aan een (grove) inschatting van vermindering van maatschappelijke kosten op gebied van zorg en arbeidsverzuim; 2. Aan het einde van het experiment is er inzicht in de successen en belemmeringen van een gezamenlijk innovatieproces om tot een passend leefstijlaanbod voor studenten te komen, alsmede in de eco-systeem/Citizen Science aanpak als versneller voor innovatie;3. De private partner VitaalNed innoveert met de nieuwe kennis haar eigen en nieuwe leefstijlaanbod en vertaalt dit naar mogelijk andere producten, diensten en doelgroepen die efficiënt en effectief zijn zodat ze vergoed kunnen worden door o.a. zorgverzekeraar, gemeente etc. Hiermee heeft VitaalNed aan het einde van het experiment een businesscase om leefstijlinnovaties effectiever te maken op inhoud en duur.