Vorig jaar op 21 april 2013 kwam RTL Nieuws met het volgende bericht: “Grootschalige fraude Bulgaren met toeslagen”. Wat was er aan de hand? In Rotterdam bleken Bulgaren zich in te schrijven met een identiteitsbewijs en een vals huurcontract bij het loket burgerzaken, op basis waarvan ze meteen een Burgerservicenummer kregen toegekend. Deze Bulgaren waren in Bulgarije geronseld om zich hier in te schrijven en na inschrijving meteen weer terug te gaan. Natuurlijk niet voordat het Burgerservicenummer, tegen een kleine vergoeding, was overgedragen aan een bende fraudeurs. Deze maakte meteen een DigiD aan en vroeg daarmee, met terugwerkende kracht, huur- en zorgtoeslag aan. Bedragen tot soms wel achtduizend euro in één keer. Deze toeslagen worden door de belastingdienst meteen uitbetaald en controle vindt meestal pas achteraf plaats. Deze vorm van fraude is mogelijk gemaakt doordat processen en informatie(systemen) voor inschrijving als burger, aanvragen van toeslagen, betaling en controle over verschillende organisaties lopen. Hierdoor is er niet voldoende transparantie en heeft niemand een duidelijk overzicht met betrekking tot het functioneren van het proces.
MULTIFILE
Het beheer van grote hoeveelheden documenten vormt een steeds grotere uitdaging voor organisaties. Of het nu gaat om bestaande of nieuwe informatiesystemen, lokaal of in de cloud, informatiemanagers stellen zich de vraag welke mogelijkheden er zijn om de toegankelijkheid en vindbaarheid van de informatie zo effectief mogelijk te realiseren. Een goede vindbaarheid bespaart immers vele uren arbeidstijd en voorkomt incomplete dossiers. Traditionele instrumenten als taxonomieën, thesauri en autorisatielijsten bewijzen daarbij nog dagelijks hun waarde en de technische ontwikkelingen hebben de mogelijkheden uiteraard verruimd: automatische indexering en klassering, ontologieën en hyperlinking zijn waardevolle aanvullingen. In dit boek behandelen we belangrijke methoden en technieken om informatie (documenten) van een organisatie vindbaar te maken. De theorie van de toegankelijkheidsleer wordt vanaf de basis behandeld en aan de hand van vele voorbeelden komen technieken en instrumenten als taxonomie, thesaurus, ontologie, zoekmachine en classificatie aan de orde, inclusief stappenplannen om hier zelf mee aan de slag te gaan. Omdat SharePoint een veelgebruikt platform is voor het beheren en delen van documenten, besteden we een apart hoofdstuk aan de wijze waarop documenten binnen SharePoint zo goed mogelijk vindbaar kunnen worden gemaakt. De hoofdstukken worden afgewisseld met kaderteksten waarin specifiek wordt ingegaan op gerelateerde onderwerpen als XML, machine learning en cardsorting. Iedereen die in de praktijk betrokken is bij de implementatie van een informatiesysteem of in opleiding is tot informatieprofessional kan putten uit de uitgebreide beschrijvingen en handvatten die dit werk biedt. Omdat studenten een deel van de doelgroep vormen, is dit werk als open textbook onder een Creative Commons licentie gratis te downloaden. Originele document: https://udocstore.nl/docs/9789492388001 Joyce van Aalten (docent bij GO Opleidingen) Peter Becker (docent informatiebeheer aan de Haagse Hogeschool en GO Opleidingen) Marjolein van der Linden (docente aan de Hogeschool van Amsterdam, opleiding Media Informatie en Communicatie en bij de opleiding Communicatie) Eric Sieverts (docent bij VOGIN en GO Opleidingen)
FACILE beoogt vanuit de rol van de logistiek de transitie naar een circulaire kledingindustrie te faciliteren en te versnellen. De eerste fase verbetert de kledinginzameling. De tweede fase versnelt het digitaliseren van de recycle keten en realiseert een data-gedreven circulaire waarde keten.
FACILE beoogt vanuit de rol van de logistiek de transitie naar een circulaire kledingindustrie te faciliteren en te versnellen. De eerste fase verbetert de kledinginzameling. De tweede fase versnelt het digitaliseren van de recycle keten en realiseert een data-gedreven circulaire waarde keten. Wil je een rol spelen in de transformatie van de lineaire supply chain binnen de kledingindustrie naar een circulaire waardeketen, meld je dan aan bij het lectoraat Procesinnovatie en informatiesystemen en stap in het verduurzamen van de kledingindustrie door onderzoek te verrichten naar logistiek, duurzaamheid, digitalisering voor onze consortiumleden Doel FACILE heeft als haalbaarheidsstudie het doel om de transitie naar een circulaire kledingindustrie te versnellen. FACILE beoogt transparantie van de textiel-grondstoffenkringloop naar kanalen, partijen, en volumes. Een transparante markt van de vezelverwerkingsindustrie toont waar ontbrekende schakels zitten en wat het kritieke pad is om te komen tot een succesvolle transitie naar een circulaire kledingindustrie. Resultaten Over 10 jaar aantoonbare: praktijkbijdrage in versnelling van de transitie naar een circulaire kledingindustrie van tweedehands kleding door inzet van Logistiek, digitalisering en informatiemanagement kennisbijdrage aan onderwijs. Looptijd 15 januari 2021 - 31 augustus 2030 Aanpak FACILE hanteert meerdere fases om het beoogde resultaat te bereiken. Hierbij spelen gedragsonderzoek en grootschalig onderzoek onder de verschillende doelgroepen: consument, Retail, producent en de keten van (werk)kleding een grote rol. Relevantie van het onderzoek Onderwijsmateriaal voor basisscholen; middelbare scholen in de vorm van ‘awareness’ voor het milieu vraagstuk van kledingproductie en toekomstige oplossingen. Kennismateriaal voor Hbo’s en universiteiten gericht op: circulaire keten management; recycle keten management en stakeholders gedrag Extra informatie en oproep Verschillende deelprojecten waar studenten mee bezig zijn geweest zijn te vinden in het vakblad Genoeg. We nodigen de partijen uit om met ons in een vervolgproject recycle waardeketen te verbeteren en af te stemmen op de productie waardeketen (Supply Chain), zodat ook de aansluiting van beide waardeketens circulariteit gaan bevorderen. We nodigen studenten en het onderwijs uit om samen te werken met onze (consortium)partners.
De AHK ontwikkelt zich van een onderwijsinstelling naar een kennisinstelling voor onderwijs en onderzoek en heeft onderzoek benoemd als een belangrijk speerpunt. Met de Impuls2020 middelen wil de AHK de onderzoeksinfrastructuur en –cultuur versterken door te investeren in het recent opgerichte Research Centre AHK. Het Research Centre AHK komt voort uit ambitie van AHK om coördinatie, beleidsvorming, advies en ondersteuning rond onderzoek te versterken met en voor alle lectoraten en andere betrokkenen aan de AHK. Met de recent vastgestelde Strategische Agenda Onderzoek AHK 2020-2025 kiest de AHK tevens voor een brede externe strategie en meer samenwerking tussen lectoraten rond een gezamenlijk onderzoeksprofiel. Doel daarbij is onder andere meer massa en focus. Versterken van het netwerk rond onderzoek extern -met onder andere kennisinstellingen, maatschappelijke partners - en intern -in en met het eigen onderwijs- is daarbij een belangrijk speerpunt. De Impuls2020 middelen hebben een aanjagende werking op de uitvoering van projecten voortkomend uit de Strategische Agenda Onderzoek. Het gaat dan om projecten rond relevante thema’s, zoals ‘loopbanen voor onderzoekers binnen de AHK’, ‘datamanagement’ en ‘de derde cyclus/doorlopende leerlijnen’. Ook wil de AHK de middelen benutten voor het versterken van samenwerken in KUO verband. En voor het verkennen en voorbereiden van deelname aan een SPRONG in samenwerking met andere kennisinstellingen en maatschappelijke partners. De AHK wil hierin samen optrekken met de HKU en geeft dit vorm door het voornemen tot het gezamenlijk financieren van een verkenner van raakvlakken en concrete kansen rond SPRONG en eventuele andere subsidiemogelijkheden als RAAK en Europese regelingen. De AHK wil koersen op het realiseren van een kansrijke SPRONG (ronde 2 voorjaar 2022).