Boekje met de resultaten van al de mooie praktijkopdrachten, die de studenten van de minor inkoopmanagement bij bedrijven en instellingen uitvoerden, met als doel die te delen met het werkveld.Naar aanleiding van het 10de Hanze Inkoopseminar.
DOCUMENT
NEVI CPD heeft de afgelopen jaren steeds een bijdrage geleverd aan verbinding, verbreding, verdieping en innovatie binnen Purchasing & Supply Management. De senior purchasing & supply management professionals die lid zijn van Nevi CPD vullen dit op een geheel eigen wijze in. De kennis en ervaring van deze professionals kan een grote stimulans zijn voor de studenten in het Hoger Beroepsonderwijs (HBO) zijn om te kiezen voor “van beroep inkoper”. Een pleidooi voor een intensieve samenwerking tussen de professionals lid van Nevi CPD en het HBO inkooponderwijs.
DOCUMENT
Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) zijn vooral met klanten bezig. Alle activiteiten zijn erop gericht. Zo moet inkoop ook direct bijdragen aan waarde voor de klanten. Ondernemers vinden rendement belangrijk als het gaat om investeringsbeslissingen en het is zaak dat op een simpele manier inzichtelijk te maken. De uitgangspunten voor het ontwikkelen van een tool zijn daarmee duidelijk: het rendement van een investering in e-procurement moet duidelijk worden. Het moet eiden tot een professionelere inkoopfunctie en zo tot betere prestaties van het bedrijf voor klanten. Bovendien moet de tool door de ondernemeren zijn medewerkers zelf kunnen worden gehanteerd.
DOCUMENT
The presentation covers recent and current procurement management team research activities at Hanze university, notably SME procurement, sustainable procurement, and innovation procurement.
DOCUMENT
The special introduces the topic for young purchasing professionals or purchasing students. It focuses on more complex negotiations that can take several negotiation rounds. The special discusses the negotiation context, the negotiation process, and the negotiation strategy. It continues with discussing negotiation skills for purchasers and negotiation in other cultures. It ends with a summary and discussion questions.
LINK
Tijdens de jaarlijkse IPSERA-conferentie krijgen we een overzicht van de inkoopvraagstukken waar wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan. Ieder jaar meer dan 100 papers. Veel informatie enkennis worden gepresenteerd en bediscussieerd. Maar bereikt deze kennis ook de inkoopprofessionals en kunnen zij er in de praktijk mee aan de slag?
DOCUMENT
Is best value een hype onder inkopers, marketeers zijn druk in de weer met value-based marketing. Marketeers en inkopers gingen samen om de tafel om het begrip waarde te verkennen. Lector inkoopmanagement Gert Walhof doet verslag. Een van de conclusies is dat over en weer nog veel onbekend is over elkaars werelden. De marketeers zien inkoop als een van de stakeholders binnen de klantorganisatie. Ze associëren inkopers verschillende keren met onderhandelingen over prijzen en condities. De inkopers geven aan dat zij voor leveranciers ook de functie van poortwachter willen vervullen: toegang bieden tot de organisatie, zodat de kwaliteiten van de leverancier in kaart kunnen worden gebracht en met de verantwoordelijke collega’s op waarde kunnen worden geschat.
DOCUMENT
Als je veel diensten uitbesteedt, wordt de facilitaire prestatie in toenemendemate bepaald door het presteren van de gecontracteerde leveranciers. En omdie goed presterende leveranciers te selecteren en aan je te binden, is het vangroot belang dat facilitaire inkoop uitstekend presteert.
DOCUMENT
Inkopen is een vak. Wat is inkoop eigenlijk? Hoe doe je dat? Waar begint het en waar stopt het? Kopen bedrijven net zo in als consumenten? Wat zijn de verschillen? Dit zijn de vragen die u zich als lezer van dit boek kunt stellen.
LINK
Hoge bomen vangen veel wind. Het vakgebied inkoopmanagement heeft zich de laatste drie decennia krachtig ontwikkeld. Er zijn aansprekende resultaten geboekt, inkoop heeft een plaats opgeëist in de boardroom en de wetenschap heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het vak. Maar er is ookeen keerzijde: de supply chains zijn wel erg complex geworden, de druk op de marges bij leveranciers is stevig en levert niet alleen (kosten)voordelen op, en de milieuproblematiek en sociale problematiek is groot. En dan zijn er nog de schandalen, zoals dieselgate of de Fyra, die ons vakgebied direct raken.
DOCUMENT