Het beroepsonderwijs staat voor de opgave zich te ontwikkelen van een industriele diplomafabriek naar een loopbaancentrum. In dit boek laat het Lectoraat Pedagogiek van Beroepsvorming van de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk zien hoe moeilijk het is deze overgang te maken. Vanuit een zestal invalshoeken wordt het onderwijs van de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk tegen het licht gehouden. Nog te vaak blijkt dat onderwijsinnovatie minder op feiten dan op fabels is gebaseerd. Daarmee is dit boek voor alle docenten en hun managers bijzonder interessant.
The urgency to innovate for organisational survival has become increasingly recognized, with the result that innovation has conquered a position high on the management agenda. However, the unfamiliarity around innovation pose a challenge for innovation management. No unique solution exists to building a successful innovation approach, such that firms are forced to experiment with innovation approaches. In analysing the innovation approaches of four large international organisations we find that these organisations share an essential common element: the presence of one or more ‘visionary innovators’ who are determined to lead a movement towards organisational change. We present a theoretical framework to illustrate four core characteristics of a visionary innovator, based on empirical evidence. The visionary innovators possesses traits to discover and realise innovations, business and political know-how, the ability to create and share a vision and space to realise that vision. We propose that a visionary innovator determined to spread such a mindset is indispensable to successfully achieve innovation. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/christine-de-lille-8039372/
Er is het een en ander af te dingen op het gewicht van de autonome en stedennetwerken, gezien de reikwijdte en slagkracht van stedelijke netwerken en lokale overheden op het wereldtoneel nog beperkt zijn. In het navolgende zijn aan de hand van het voorbeeld van de "Europese Urban Agenda for the EU" drie punten uitgelicht waaruit naar voren komt dat steden nog (te) weinig in de melk te brokkelen hebben op het wereldtoneel. Samenwerkingsverbanden hebben alleen slagkracht als er goed informeel wordt onderhandeld en gemeenten op Europees en internationaal niveau belangrijke projecten geagendeerd krijgen – en daar vervolgens ook de financiële middelen voor zijn. Ook de studie naar de 100 Climate-Neutral and Smart Cities laat zien dat juist innoverend samenwerken op klimaatneutraliteit alleen kan als er een betere institutionele structuur is (lees: formele invloed), het financiële management op lokaal niveau op orde is (meer financiële expertise en budgetplanning) en meer externe support en technische expertise aanwezig zijn. Er is kortom nog een wereld te winnen.
MULTIFILE
Hogeschool Rotterdam gaat innovatietraineeships inzetten om innovatietrajecten te steunen in het mkb. Hogeschool Rotterdam wil graag door het mkb gezien worden als dé partner voor innovatietrajecten en wil haar netwerk met regionale mkb-ondernemers ontwikkelen. Het innovatietraineeship is een uitstekende kans om de studenten een interessante, leerzame stageplek te bieden met de kans op een startersfunctie in een lerend netwerk. Het innovatietraineeship geeft het mkb een kans om een concreet vraagstuk aan te pakken, waarin de innovatietrainee samen met professionals uit het bedrijf en docent/onderzoekers uit het hbo aan de slag gaat. De onderzoeksthema’s zijn digitale transformatie en de gedragsverandering die daarvoor nodig is. Dit project raakt het snijvlak van drie kenniscentra: Kenniscentrum Business Innovation (Kennis maken voor de nieuwe economie) Kenniscentrum Creating010 (Digitale transformatie, methodisch grondig en ethisch verantwoord) Kenniscentrum Duurzame HavenStad (Verduurzamen van stad en haven) Als de gekozen 15 afstudeerders hun diploma’s hebben gekregen, treden ze een jaar in dienst bij hetzelfde bedrijf om het innovatieonderzoek te implementeren. Tijdens dit jaar wordt de rol van de onderzoekers uit hogeschool groter in de begeleidingen, net zoals de rol van de innovatiecoach die verantwoordelijk is voor de begeleiding tijdens het traineeprogramma. Het hele project wordt inhoudelijk aangestuurd door een portfolio manager die de verschillende innovatietrajecten vanuit het mkb met de onderzoekscapaciteiten en -programma’s vanuit de hogeschool matcht. De innovatiecoach verzorgt de procesmatige begeleiding van de innovatietraineeships en is trekker van het traineeprogramma. De innovatietrainees vormen samen binnen de hogeschool een interdisciplinaire top klas. De bedoeling is om waarde te creëren door synergie van de interdisciplinaire samenwerking in het onderwijs en bij de bedrijven. De top klas wordt tijdens het hele traject gecoacht in de competenties van innoverend handelen, ze krijgen masterclasses in verschillende thema’s en worden, waar mogelijk, gekoppeld aan een young professional binnen de bedrijven.