Installatierede uitgesproken bij de aanvaarding van het lectoraat Image in Context aan de Hanzehogeschool Groningen te Groningen op 13 november 2012. Tekst in het Nederlands en het Engels.
DOCUMENT
Deze publicatie is een bewerkte weergave van de installatierede die op 29 november 2010 is uitgesproken ter gelegenheid van de officiële start van het lectoraat Leren en Gedrag. Het betoog wordt als volgt opgebouwd. In paragraaf 2 wordt de aanleiding tot de inrichting van het lectoraat geschetst, uitmondendin twee kernvragen. In de paragrafen 3 en 4 wordt ingegaan op enkele maatschappelijke en beleidsmatige ontwikkelingen die bedoeld zijn om de twee kernvragen in de juiste context te plaatsen. In de paragrafen 5 en 6 worden deze twee kernvragen nader uitgewerkt
DOCUMENT
Deze publicatie is uitgebracht ter gelegenheid van de rede uitgesproken op 21 september 2022 bij de installatie van Dr. Rix Groenboom als lector New Business & ICT bij het lectoraat Digitale Transformatie.
DOCUMENT
In deze installatierede van de lector Juridische aspecten van de arbeidsmarkt wordt uitgelegd wat praktijkgericht juridisch onderzoek is en inhoudt; ook wordt beschreven wat er in het lectoraat aan onderzoek gedaan wordt en zal worden. De belangrijkste thema’s waar de lector en het lectoraat zich mee bezig houden zijn de verschuiving in arbeidsrelaties, door digitalisering en het nieuwe werken, vergrijzing en ontgroening, flexibilisering en sociale zekerheid, nieuwe contractvormen, en arbeidsmigratie. Ook worden actuele vragen uit het veld, die een plek hebben gekregen in lopende projecten beschreven.
DOCUMENT
Deze publicatie bevat de rede die Karel Jan Alsem gehouden heeft bij zijn installatie op 29 november 2013 als Lector Marketing/Marktgericht Ondernemen aan de Hanzehogeschool Groningen. Hij betoogt dat marketing een grotere strategische rol in organisaties zou moeten krijgen. Want marketing is bij uitstek de verbinding tussen klantwensen en het DNA van een organisatie. Doordat merken gemiddeld voor mensen niet heel belangrijk zijn, is goede branding en onderscheidende zichtbaarheid juist van belang. Met de groei van big data en het belang van onbewust gedrag, zullen vooral die marketeers in de toekomst succesvol zijn die de consument het beste begrijpen. Onderzoek is daarbij essentieel. Studenten zullen daarom meer moeten worden opgeleid met evidence-based marketing.
MULTIFILE
Artikel waarin de auteur haar persoonlijke visie op talentontwikkeling schetst, in relatie tot focus en discipline uit zenbeoefening en de uit het muziekonderwijs stammende Suzukimethode.
DOCUMENT
Beschrijving van de onderzoeksprojecten die door het lectoraat Juridische aspecten van ondernemerschap van de Hanze zijn afgerond van 2011 tot 2025.
DOCUMENT
Rede ter gelegenheid van de installatie tot lector Personalised Digital Health
DOCUMENT
Installatierede lector Duurzaam Financieel Management aan de Hanzehogeschool GroningenDuurzaam Financieel Management is de vertaling van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) naar het financiële vak. MVO komt voort uit de gedachte dat organisaties langer bestaan naarmate ze door de eigenaar worden gezien als een gemeenschap van mensen die betekenisvolle activiteiten met elkaar uitvoeren, dan wanneer ze puur en alleen worden opgericht ten behoeve van winstmaximalisatie voor de eigenaar en/of de top van de organisatie. Zaken doen, ondernemen en samenwerken kan, zoals Peter Senge dit benoemt, een diepe bron van betekenis zijn voor het leven. Ten tweede maken alle misstanden in de (financiële) wereld het meer dan nodig dat we gaan staan voor ethisch, verantwoord handelen. Voorbeelden als de LIBOR-fraude, de slechte arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie in Bangladesh, vastgoedfraude en zo veel meer, maken duidelijk dat we moeten gaan staan voor beschaving. Of accepteer jij dat al het opgebouwde, dat een maatschappelijke functie heeft, meer en meer afbrokkelt? Omdat we ons laten leiden door hebzucht en angst? Wat betekent dit perspectief nu voor de dagelijkse praktijk van de financial? Zoals voor de controller of de financieel directeur, die iedere dag druk is met het berekenen, samenstellen en presenteren van cijfers? En voor de accountant, de bankier, de verzekeraar of de pensioenfondsen? Hoe brengen ze maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk, en hoe moet het vak vernieuwen om een duurzame samenleving mogelijk te maken? Gedachtes en suggesties hierover vind je op deze site. - See more at: http://duurzaamfinancieelmanagement.nl/
DOCUMENT
Rede in verkorte vorm uitgesproken door Ben Emans bij diens installatie als lector Duurzaam HRM-beleid bij het Kenniscentrum Arbeid van de Hanzehogeschool Groningen
DOCUMENT