De vraag die in deze Openbare Les centraal staat is hoe internetcultuur een duurzame grondslag gegeven kan worden, aan gene zijde van hype en speculatie. De toekomst is immers aangebroken en het tijdperk van de inleidingen ligt achter ons. Nu de ‘nieuwe media’ algemeen verspreid zijn, gaat het niet langer om de vraag hoe deze cultuurtechnieken werken, maar om wat ermee gedaan kan worden, en wie het voor het zeggen heeft binnen de netwerkarchitectuur. Dit roept belangrijke vragen op, zoals: Wie heeft toegang tot welke kennis? Hoe wordt er omgegaan met conflict? Wat is de invloed van gebruikers? Wat betekent de opkomst van niet-westerse landen zoals India, China en Brazilië voor de internetcultuur in het algemeen? Kan de claim dat cultuur en creativiteit de rol overnemen van de computeringenieurs wel waargemaakt worden en wat is de economische grondslag van deze ‘creatieve industrie’? Wordt het networking, of notworking?
DOCUMENT
De titel van het boek Van meme tot mainstream: internetkunst, esthetiek en offline luxe in een postdigitale wereld, verwijst naar een van de meest karakteristieke eigenschappen van onze tijd: de kracht van het internet die ervoor zorgt dat iets in een fractie van een seconde de wereld over kan gaan en alle aandacht op zich weet te vestigen, om vervolgens net zo snel weer te verdwijnen in het digitale universum. Deze viraliteit is een eigenschap die onze huidige westerse samenleving, kunst en cultuur sterk beïnvloedt. Van internetkunst post-internet, het onderzoeksproject The New Aesthetic, tot de laatste ‘offline als luxe’-trend. In Van meme tot mainstreamneemt Nadine Roestenburg je mee in haar gedachten, verbazing, fascinaties en ontdekkingen die voortkomen uit persoonlijke ervaringen, observaties en onderzoek. Volgens haar kunnen kunstenaars die zich bezighouden met (de impact van) het internet en digitale technologie ons nieuwe inzichten geven. De kunstenaars die worden besproken in Van meme tot mainstreamzoeken de grenzen op van de technologie, proberen de technologie te doorgronden of af te breken, om haar vervolgens op een andere manier weer in elkaar te zetten. Zij reflecteren op fenomenen waar we bewust, of onbewust, allemaal mee te maken hebben. Zij kunnen ons anders naar de wereld laten kijken. Nu de digitale revolutie voorbij is, is het tijd om terug te kijken op de veranderingen van de afgelopen jaren. En ruimte te creëren voor reflectie, waarin we kunnen beoordelen hoe we met onze technologieën om willen gaan en bedenken hoe we willen dat de technologieën er in de toekomst uit zullen zien.
DOCUMENT
Miriam Rasch debuteerde dit jaar bij uitgeverij De Bezige Bij met haar essaybundel Zwemmen in de oceaan. Voor De Internet Gids schreef zij het vorige week verschenen ebook 40: Een fictief smartphone-essay over vriendschap. De webredactie vroeg haar daarom om zichzelf te introduceren door ‘grote internet vragen’ te beantwoorden.
DOCUMENT