© 2025 SURF
Met de leden van de kenniskring (van het lectoraat) hebben we het afgelopen jaar onderzoek uitgevoerd naar intern ondernemerschap of, anders gezegd, intrapreneurship. Bijgaande bundel is een weerslag van onze zoektocht.
DOCUMENT
Rapport in het kader van het IZW-onderzoek, voorjaar 2011
DOCUMENT
While digitalisation requires facilities management (FM) organisations to change at an increasing rate, little is known about the mechanisms that create ownership and enable individuals to implement changes in everyday FM practice. In this study, these mechanisms are explored from a stewardship perspective. The purpose of this paper is to provide insights in the dynamics of organisational change in FM by analysing how stewardship behaviour leads to change.A process model for implementing organisational change is constructed, based on existing theoretical insights from stewardship and intrapreneurship literature. The model is evaluated in a case study through analysis of critical events. Interviewing was the key data collection method.The process model gives an event-driven explanation of change through psychological ownership. Analysis of multiple critical events suggests that the model explains intra-organisational as well as inter-organisational change. The case data further suggests that, compared to intra-organisational change, tailored relational and motivational support is more important for inter-organisational change because of the higher risks involved. Job crafting emerged as an unanticipated finding that offers interesting prospects for future FM research.The process model offers guidance for leaders in FM organisations on providing tailored support to internal and external employees during periods of organisational change.Stewardship and intrapreneurship are combined to provide insights on organisational change in FM. The study demonstrates how intrapreneurial behaviour and stewardship behaviour can be linked to create innovation within and between organisations.
DOCUMENT
Zuyd Hogeschool heeft in 2011 haar budget voor onderwijsinnovatie ingezet voor projecten gericht op de verbinding tussen onderzoek in lectoraten en het bacheloronderwijs. In deze bundel zijn de ervaringen en opbrengsten gerapporteerd van twaalf onderwijsinnovatieprojecten die binnen Zuyd hogeschool zijn uitgevoerd. Onderzoek in het hbo is geworteld in de beroepspraktijk, en moet daarnaast van betekenis zijn voor het onderwijs. De uitgevoerde projecten brengen deze variatie mooi in beeld en laten zien dat er vele vormen van verbinding mogelijk zijn tussen onderzoek en onderwijs. Elk project had een uniek doel. Enkele projecten werkten aan het ontwikkelen van producten voor het werkveld, in andere projecten ging het om het scheppen van randvoorwaarden voor een betere aansluiting tussen onderzoek en onderwijs of leverden concrete bijdragen aan het onderwijs.
DOCUMENT
Dit artikel dient als ondersteuning of voor verdere oriëntatie bij dit hoofdstuk in het boek ‘Ondernemen in Welzijn´ (uitgeverij Eburon)
LINK
Corporate Social Entrepreneurship (CSE) is 'a way of doing business' so that all staff in any given organisation (public, private or third sector) are fully aware of their role, responsibility and contribution to the sustainable socioeconomic enhancement of their organisations and the communities in which they live and work. Corporate Social Responsibility (CSR), on the other hand, is often understood as “a concept whereby companies integrate social and environmental concerns in their business operations and in their interaction with their stakeholders on a voluntary basis. (…) It opens a way of managing change and of reconciling social development with improved competitiveness.” (CEC, 2001, p.7). Whereas there is an overlap between CSE and CSR and a similarity of concept, they are on very different trajectories. CSE is not just another form of CSR, it is a process for invigorating and advancing the development of CSR. CSE provides an approach that will accelerate the CSR journey. The fundamental purpose is therefore to accelerate companies’ organisational transformation into a more powerful generation of societal betterment (Austin and Reficco 2009, p.2). CSE includes: creating an enabling entrepreneurial environment, fostering corporate social intrapreneurship, amplifying corporate purpose and values as well as building strategic alliances in order to solve economic and social problems and to promote the success of emerging innovative business strategies. This paper presents the journey, the pathway, the process, tools and techniques that will enable organisations to successfully progress from CSR to CSE.
DOCUMENT
Er verandert veel in het welzijnswerk. Dit heeft gevolgen voor de sociaal werkers en de wijkbewoners die zij ondersteunen. Ondernemen in Welzijn laat zien welke veranderingen er gaande zijn, wat de gevolgen daarvan zijn en welke rol ondernemender gedrag en ondernemerschap daarbij kunnen spelen. Het brengt de ontwikkelingen in kaart als gevolg van de nieuwe kaders voor het werk (Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl) en de bezuinigingen. Met uitgebreid casusmateriaal wordt deze andere aanpak tot op het niveau van de dagelijkse praktijk uitgewerkt. Ondernemen in Welzijn is daarmee geschikt voor studenten sociaal werk, welzijnswerkers in de praktijk en belangstellenden, bijvoorbeeld beleidsmedewerkers, die geïnformeerd willen worden over de gehele sector. Voor leidinggevenden en hrm-ers maakt Ondernemen in Welzijn inzichtelijk dat intern ondernemend werken ook een organisatieverandering vergt. Een individuele welzijnswerker kan wel ondernemend willen werken, maar bij blokkades door de organisatie, bijvoorbeeld een egalitaire teamcultuur, top-down management of te strakke procedures, lukt dit niet. Een omslag in de aanpak van het werk is echter hard nodig. Versterkte inzet van HRM-instrumenten en een andere stijl van leidinggeven zijn onontbeerlijk.
LINK