MULTIFILE
Most experienced user researchers will recognise the following: When doing a user test, the things participants say during the interview not always match their facial expressions or how they acted during the test. They seem unable to explain what they, unconsciously, feel or think. To counter this behaviour, we designed the Emogram that helps (student) design researchers capture (unconscious) emotional and intuitive responses of research participants with as little rationalisation by the participants as possible. The work of Daniel Kahneman [1] is used to explain how the Emogram works cognitively. Kahneman showed that the human brain uses two systems to form thoughts: system 1, intuitive and fast, and system 2, rational and slow. System 1 reacts almost immediately while system 2 thinks things over and tries to rationalise the response of system 1. The continues battle between these systems influences the response of research participants. Because of this, inexperienced design students can easily be put on the wrong foot as they are still learning how to read participant responses. Not much is needed to do an Emogram: paper, pencil and some sticky notes will suffice. However, because participants sometimes feel that they don’t have enough time to complete the Emogram, also a web version is being developed. The tool is ‘work in progress’ and there are several issues that need further research. However, first experiences are that student researchers acquire more accurate insights about the participants unconscious thoughts in relation to product design
MULTIFILE
Deze publicatie over de vroege fase van bedrijfsopvolging in familiebedrijven laat zien dat de intentie van een volgende generatie om al dan niet het bedrijf over te nemen zich al op jonge leeftijd ontwikkelt. Ouders oefenen invloed uit op de ontwikkeling van hun kinderen door (on)bewust gebruik te maken van sociale mechanismen, waardoor de emotionele betrokkenheid van het kind in meer of mindere mate kan worden gestimuleerd. Daarbij worden er verschillende vormen van planning gebruikt voor het bedrijfsopvolgingsproces; zowel formele als intuïtieve planning. Voor ouders blijft het een dilemma om een evenwicht te vinden in het stimuleren van de individuele belangen en behoeften van hun kinderen, de belangen van het gezin en de belangen van het bedrijf. Met deze publicatie hopen wij ondernemende families handvatten te geven om op een nieuwe, andere manier naar de opvolging te kijken.