1e alinea column: Hoe kun je nou de lessons learned van social media zo opschrijven dat corporates met hun duizenden controllers en compliance officers er iets mee kunnen? The social company en het ver-internetten van de bedrijfsvoering zetten onderstaande principles op de Business Balance Scorecard. Deze statements hebben stuk voor stuk concrete gevolgen voor strategie, inrichting en operations, voor ICT oplossingen en voor HRM, als je bereid bent er 'door heen' te lezen. Ze vormen een basis voor prioriteitstelling, bijvoorbeeld bij projectselectie, investeringsbeslissingen, individuele beoordelingen of bij de keuze van nieuwe collega's. Op die manier kun je de verbinding strategie, ondernemerschap en uitvoerend vermogen van jouw rule-based corporate toetsen aan de principles van de socials. Wellicht begrijpt een corporate bank daarna een klein social bedrijf met een goed idee die startkapitaal wil wat beter. Bijdrage aan het opheffen van een misverstand.
LINK
Met de term financiële beheersvormen in het landelijk gebied wordt in dit onderzoeksrapport gedoeld op de bekostiging van goederen[1] in de groene ruimte van de gemeente Deventer die voorzien in collectieve behoeften. Bij een groot deel van deze goederen gaat het om goederen die voor de eigenaar of gebruiker individuele behoeften vervullen, maar die mede bepalend zijn voor het collectieve doel, denk aan een historische beeldbepalende boerderij in een oud cultuurlandschap waar melk geproduceerd wordt voor de wereldmarkt. De individuele behoefte voor de agrariër betreft het benutten van de grond en gebouwen ten behoeve van de zuivelproductie en het collectieve belang is dat het produceren op een zodanige manier gebeurt dat het landschap mooi blijft. De nadruk in dit onderzoek op de financiering (bekostiging) van de collectieve goederen natuur, landschap en cultuurhistorie (en de recreatieve en educatieve benutting er van). In het onderzoeksrapport ‘Economie van de groene ruimte, Nieuwe verdienmodellen van de groene ruimte Deventer’ dat gelijktijdig met dit rapport verschijnt gaat het om nieuwe vormen om geld te verdienen in de groene ruimte. Uiteraard, bestaat er een sterke link tussen deze twee rapporten. Immers, als er geld verdiend wordt is er een basis om te financieren. Hier komt bij dat er een tendens is in de samenleving de link tussen verdienen aan het landschap en het financieren van collectieve doelen sterker te koppelen (sluit op uitgangspunten van ontwikkelingsplanologie). [1] In de bedrijfseconomie wordt het onderscheid gemaakt tussen investeringsbeslissingen en financieringsbeslissingen. Bij investeringsbeslissingen gaat het om het beoordelen van investeringen op basis van uitgaven en ontvangsten in de tijd en bij financieringsbeslissingen gaat het om vragen waar (tijdelijk) het geld ten behoeve van een investering vandaan gehaald kan worden (eigen vermogen versus vreemd vermogen).
MULTIFILE
Centrumgebieden zijn van groot maatschappelijk belang. Een kloppend hart bepaalt de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een plaats. De functie van een centrumgebied is echter aan het veranderen door maatschappelijke ontwikkelingen. Binnensteden veranderen van ‘places to buy’ in ‘places to be’. Straten en panden waar nu detailhandel zit krijgen een andere functies.Wonen wordt belangrijker en de openbare ruimte hoogwaardiger en groener. Gemeenten moeten inspelen op de ontwikkelingen. Een richtinggevend instrument dat door veel gemeenten wordt opgesteld is de centrum- of binnenstadsvisie. Middels een centrumvisie worden de kaders, plannen en investeringsbeslissingen uitgezet. De uitwerking van deze verandering is plaats en context afhankelijk. In deze paper zijn de binnenstadvisies van 22 plaatsen in Noord-Nederland verkend. Met behulp van een thematische analyse zijn de binnenstadvisies geanalyseerd op inhoud en vorm. Daarnaast zijn de centrumvisies inhoudelijk vergeleken met actuele studies uit het werkveld. De resultaten uit de verkenning laten zien dat de vorm van centrumvisies divers is. De inhoud van de centrumvisies focussen voornamelijk over fysieke transformaties van centrumgebieden (de hardware). De meest bepalende onderwerpen in de binnenstadvisies zijn compacter centrum, transformatie winkelpanden, wonen en duurzaamheidsaspecten. Het belang van deze punten wordt door recente studies uit het werkveld bevestigt. De organisatorische kant (de software) van de ontwikkeling van centrumgebieden wordt in veel mindere mate behandeld in de centrumstadvisies. De studies beschouwen de implementatie van deze “software” als essentieel voor een succesvolle ontwikkeling van centrumgebieden
LINK
Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) zijn vooral met klanten bezig. Alle activiteiten zijn erop gericht. Zo moet inkoop ook direct bijdragen aan waarde voor de klanten. Ondernemers vinden rendement belangrijk als het gaat om investeringsbeslissingen en het is zaak dat op een simpele manier inzichtelijk te maken. De uitgangspunten voor het ontwikkelen van een tool zijn daarmee duidelijk: het rendement van een investering in e-procurement moet duidelijk worden. Het moet eiden tot een professionelere inkoopfunctie en zo tot betere prestaties van het bedrijf voor klanten. Bovendien moet de tool door de ondernemeren zijn medewerkers zelf kunnen worden gehanteerd.
DOCUMENT
Met de energietransitie doorgaan op de bestaande weg lijkt volgens Martien Visser onbegaanbaar en in elk geval riskant.De nieuwe energiewet krijgt van de Raad van State forse kritiek en er komt een nieuw kabinet. Dat schept ruimte die wet nog eens op de hand te nemen. Want terwijl de energietransitie nog maar nauwelijks begonnen is - er is nog geen 5% zon en wind - kraakt het energiesysteem in haar voegen. Doorgaan op de bestaande weg, wat de nieuwe wet doet, lijkt onbegaanbaar en in elk geval riskant.
LINK
Report and Tooling Document for STYFT members
MULTIFILE
Ondernemingswaarden staan op de businessagenda. Leren = ”in”. En terecht. Zonder waarden kom je nergens. Zonder leren snap je immers binnen de kortste keren niet meer wat je ziet in een veranderende markt, een veranderende omgeving en een veranderend bedrijf met steeds wisselende collega’s. In al die beweging is het wel belangrijk je eigen waarden te kennen, de waarden die je niet ter discussie wilt stellen en die de basis voor de samenwerking binnen de onderneming en samenwerking met de markt vormen. De waarden ook die jouw attractie als werkgever bepalen. De ontmoeting met de ander begint immers met de ontmoeting met jezelf. Dat geldt voor individuen en dat geldt voor ondernemingen. Daarmee is het kennen van je eigen waarde, je eigen wortels, niet alleen belangrijk voor jou, maar tevens essentieel voor de business.
DOCUMENT
Agri-food is een grote en sterk groeiende categorie goederenvervoer in Nederland en zorgt naar verwachting voor relatief veel CO2-uitstoot in goederenvervoer. Ruim 30% van al het tonnage vervoerde goederen in Nederlands is agri-food gerelateerd. De beladingsgraad in gewicht van agri-food grootvervoer over de weg is 20% (8-9,5 ton) lager dan het gemiddelde van 12,2 ton in andere sectoren (Rademakers, 2018), Door haar waarschijnlijk grote aandeel in de CO2-uitstoot van de logistiek is het een zeer relevante categorie goederen om nader te bestuderen als het gaat om het realiseren van de Nederlandse klimaatdoelstellingen die uit het akkoord van Parijs zijn gekomen.Structurele oplossingen kunnen alleen goed bedacht worden als de CO2 uitstoot in de logistiek gedetailleerd vanaf bedrijfs- naar sectorniveau goed in beeld is. De huidige modellen om CO2-uitstoot in de logistiek te berekenen, lijken hier nog niet volledig geschikt voor. In dit artikel stellen we daarom een andere aanpak voor. Startend bij de bestellende (en ontvangende) klant, brengen we in kaart welke variabelen de logistieke vraag in de supply chain beïnvloeden en welke verschillen daarin bestaan tussen klanten (bedrijven). Als we daar een beter beeld van hebben, zouden ideaaltypen gemaakt kunnen worden van ontvangende klanten ingedeeld naar logistieke vraag. Met informatie over de vestigingslocaties (zoals in eerder onderzoek (Kranendonk e.a. 2018) ontsloten) van deze - in ideaaltypen ingedeelde - klanten zou het vervolgens mogelijk moeten zijn om de logistieke vraag en CO2-uitstoot van supply chains in een bepaald gebied realistischer dan nu mogelijk is, in te schatten en op basis daarvan onderbouwde voorstellen te doen om de uitstoot van CO2 van de logistiek in al deze supply chains samen te verminderen
DOCUMENT