Hoe bereiden we studenten voor op een economie die niet alleen financiële waarde creëert, maar ook maatschappelijke en ecologische impact heeft? Het Centre for Economic Transformation van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) introduceert steward-ownership - een docentenhandleiding & teaching case.Steward-ownership scheidt economische rechten (winst) van stemrechten (besluitvorming), zodat een onderneming duurzaam kan blijven opereren zonder afhankelijk te zijn van kortetermijnwinsten voor aandeelhouders. Grote bedrijven zoals Patagonia kozen recentelijk voor dit model om hun maatschappelijke missie veilig te stellen. Maar wat betekent dit in de praktijk? En welke alternatieven bestaan er voor traditionele aandeelhouderschapsmodellen?In deze teaching case maken we studenten bewust van de rol die eigenaarschap van ondernemingen speelt in de transitie naar een eerlijke en duurzame economie. We bekijken de traditionele vorm van aandeelhouderschap en ontdekken hoe steward-ownership een alternatief biedt voor winstmaximalisatie voor enkelen ten koste van welzijn en welvaart van velen. Met behoud van ruimte voor ondernemerschap.Deze teaching case biedt een toegankelijke introductie in steward-ownership en is speciaal ontwikkeld voor studenten in het economische en maatschappelijke domein. Docenten kunnen direct aan de slag met:- Een docentenhandleiding met uitleg en lesdoelen.- Een geanimeerde infographic die het concept helder uitlegt.- Zes interactieve werkvormen, waaronder groepsdiscussies, rollenspellen en een pressure cooker.- Een hoofdtekst voor studenten, aangevuld met verdiepende hoofdstukken, afgestemd op hr, sociaal ondernemerschap en juridische vraagstukken.De case past bij uiteenlopende opleidingen in het economisch en maatschappelijk domein van HBO en WO vanaf derde jaar Bachelor t/m Masterniveau. De opgedane kennis is actueel en relevant voor studenten die gaan werken in het bedrijfsleven of zelf gaan ondernemen. Zij herkennen de voor- en nadelen van klassieke vormen van eigenaarschap. Ook zijn ze zich bewust van alternatieve mogelijkheden van eigenaarschap die naadloos aansluiten bij een nieuwe economie.Met deze les bereid je studenten voor op een toekomst in de nieuwe economie, en laat je ze ervaren hoe steward-ownership een deel van de oplossing kan zijn! Je kunt de case kosteloos downloaden en morgen inzetten in je les.
MULTIFILE
We examine the ways in which a hidden crisis can be exposed from a communication point of view. In which way can organisations create general awareness of a crisis and try to understand the dynamic nature of interactions? With the help of discourse analysis, we have examined the interactional achievements of two crisis entrepreneurs in the domain of education in the Netherlands: a rector of a secondary school and the founders of BON, a social movement aimed at improving the quality of education. In this way, we will illustrate the discursive practices that play an active role when certain players signal a crisis.
DOCUMENT
De African Digital Rights Network (ADRN) heeft een nieuw rapport gepubliceerd waarin de toevoer en verspreiding van digitale surveillance technologie in Afrika in kaart is gebracht. Onderzoeker Anand Sheombar van het lectoraat Procesinnovatie & Informatiesystemen is betrokken bij het ADRN-collectief en heeft samen met de Engelse journalist Sebastian Klovig Skelton, door middel van desk research de aanvoerlijnen vanuit Westerse en Noordelijke landen geanalyseerd. De bevindingen zijn te lezen in dit Supply-side report hoofdstuk van het rapport. APA-bronvermelding: Klovig Skelton, S., & Sheombar, A. (2023). Mapping the supply of surveillance technologies to Africa Supply-side report. In T. Roberts (Ed.), Mapping the Supply of Surveillance Technologies to Africa: Case Studies from Nigeria, Ghana, Morocco, Malawi, and Zambia (pp. 136-167). Brighton, UK: Institute of Development Studies.
MULTIFILE
TOURBAN objective is to spearhead a transnational and cross-sectoral movement towards tourism sustainability in urban areas across Europe, leveraging SME capacities and skills to uptake best practices and develop innovative solutions that make them both more sustainable and competitive. It will do so by tackling current urban tourism challenges in an era of increasing tourism visitor pressure, acting in European cities such as Amsterdam, Barcelona, Copenhagen, Dubrovnik, Kiel, Budapest and Tallinn. To achieve the objective, TOURBAN will share knowledge on sustainability strategies and the advantages of adopting sustainable solutions and practices, including EU/internationally recognised certificates and labels (e.g. EU Eco Label, EMAS) and circular economy models. These will be based on case studies and stories from SMEs and other frontrunners in sustainability.The project will share this practical knowledge through highly interactive training workshops and peer-to-peer sessions. Another core element of the project is cross-sector knowledge exchange and collaboration. In addition, more intensive support services will be delivered so that the tourism SMEs can effectively adopt sustainability strategies and seek additional financing. In this, financial support will be provided on the basis of a selection process under a competitive Call for Proposals launched by the Sustainable Urban Tourism Acceleration Programme. In this action, TOURBAN will engage around 70 SMEs from 7 different countries (NL, ES, DK, HR, DE, HU and EE) in a 12-month programme. To drive successful outcomes, the partnership gathers expertise in a wide range of topics related to tourism sustainability and can draw on years of practical experience in incubation, acceleration and SME developmentPartners:Breda University of Applied Sciences (Breda - The Netherlands), Barcelona Chamber of Commerce (Barcelona - Spain), B. Link Barcelona Strategic Projects (Barcelona - Spain), The Institute for Tourism Research in Northern Europe (Kiel - Germany), Estonian Chamber of Commerce and Industry (Tallinn - Estonia), City of Dubrovnik Development Agency (Dubrovnik - Croatia), Creative Business Network (Copenhagen - Denmark), VIMOSZ Hungarian Hospitality Employers’ Association (Budapest - Hungary).