Lector Sanne de Vries startte tien jaar geleden als lector bij het lectoraat Gezonde Leefstijl in Stimulerende Omgeving (GLSO). In het afgelopen decennium veranderde de focus van het lectoraat én groeide de kenniskring uit tot een maatschappelijk betrokken groep onderzoekers met impact in het werkveld. Een terugblik op tien jaar onderzoek met de lector die zelf minimaal drie keer per week sport en houdt van gezond én lekker eten.
DOCUMENT
In 2022 is het tien jaar geleden dat de vigerende Diagnostische ReferentieNiveaus (DRN’s) werden vastgesteld door de NCS (NCS, 2012). Er is in die tien jaar veel gebeurd: er is onderzoek gedaan in binnen- en buitenland, er zijn praktijkervaringen opgedaan en er zijn nieuwe inzichten ontstaan. De geesten lijken nu rijp te zijn voor een volgende stap: een update van de waarden, methoden en aantallen DRN’s. Dit artikel geeft een overzicht van wat er sinds 2012 in Nederland met de DRN’s is gebeurd en hoe de toekomst van de DRN’s er uit lijkt te gaan zien.
DOCUMENT
Bij consumentenproducten kan customization ofwel personalisatie zowel de vraag- als aanbodzijde van nieuwe kansen voorzien. De betrokken ondernemers veronderstellen het bestaan van dergelijke kansen en hebben deze reeds in verband gebracht met hun verdere zakelijk succes. Zij beschouwen zichzelf echter niet als technologen en hebben daarom de hogeschool verzocht om hen te helpen. De hogeschool acht het onderwerp relevant en verwacht dat de uitkomst ook andere ondernemers met andere consumentenproducten kan helpen in te spelen op vergelijkbare kansen. De betrokken MKB’ers kopen nu in bij producenten en groothandels en verkopen aan consumenten. Slechts één van hen laat een belangrijk onderdeel middels 3D- printen of additive manufacturing vervaardigen: Holthinrichs Watches. De horlogekasten worden in roestvast staal 3D-geprint. De betreffende ondernemers zien kansen voor wat betreft op klantorder geproduceerde, gepersonaliseerde producten. Bijvoorbeeld 30 vulpennen van ongeveer € 250,- per stuk, waarbij de vormgeving van de pennen is afgestemd op de gelegenheid, zoals een jubileum. Uit onderzoek van Prof. Dr. Frank Piller (RWTH Universiteit Aken) is gebleken dat consumenten in dat verband een significant hogere productprijs accepteren. Met het nieuwe vervaardigingsproces 3D-printen is het maken van dergelijke kleine series waarschijnlijk mogelijk, in veel gevallen zelfs in een winkel of kantooromgeving. Partijen willen met elkaar nagaan óf en hoe zij de nieuwe technologie 3D-printen en personalisatie profijtelijk en in combinatie met elkaar kunnen inzetten, met als doel uitbreiding van hun aanbod, bereik en winst. In eerste instantie willen ze dit verifiëren aan de hand van met de betrokken hogeschool te realiseren cases, bedoeld als proof of concept. De producten in het onderzoek zijn luxe, exclusieve (vul-)pennen en horloges.