In het onderzoeksproject Kansrijk Poelenburg: Samenwerking tussen jeugdprofessionals en jonge rolmodellen in wijkgericht werken onderzochten onderzoekers van het lectoraat Jeugd en Samenleving samen met professionals en jongeren in de wijk Poelenburg (Zaanstad) hoe actieve, getalenteerde jongeren met een voorbeeldfunctie (rolmodellen) de drempel tot het professionele jeugdwerk (jongerenwerk en Jeugdteam) voor jongeren uit de wijk kunnen verlagen. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van het concept ‘keten van vertrouwen’ om erachter te komen wat de zwakke schakels zijn in het bereiken van jongeren uit de wijk. Dit zijn enerzijds een gebrek aan vertrouwen in het professionele jeugdwerk onder jongeren, anderzijds zien we dat het (medewerkers van) verschillende organisaties aan vertrouwen in elkaar ontbreekt. Jongeren die het moeilijkst worden bereikt hebben het meeste vertrouwen in ‘tussenpersonen’. Dit zijn specifieke jonge mensen uit de wijk waarvan jongeren weten dat ze dezelfde problemen hebben gekend als zij, en daar op een positieve manier mee om hebben leren gaan en nu hun leven op orde hebben. Tussenpersonen hebben geen specifiek talent en/of genieten niet altijd bekendheid binnen of buiten de wijk, maar vormen een inspiratie op basis van hun levenservaring en positieve houding. Daarnaast is het belangrijk dat tussenpersonen geen professionele rol vervullen en niet op zoek gaan naar oplossingen. Een tussenpersoon is een vriend, die luistert, zonder oordeel. Een tussenpersoon kan een jongerenwerker zijn, maar jongerenwerkers missen strategieën om deze rol te pakken en/of om andere jongeren in de wijk te ondersteunen in het pakken van deze rol.
DOCUMENT
In dit integraal pedagogische wijkplan van de wijk Vinkhuizen zijn doelen, activiteiten en afspraken opgesteld tussen alle betrokken partners die met jeugd tussen 0 en 18 jaar in de wijk werken. De interprofessionele samenwerking heeft als doel om de kinderen en jongeren zo kansrijk, veilig en gezond mogelijk op te laten groeien.
DOCUMENT
Het lectorenplatform Jeugd en Gezin heeft als missie om met kennis en praktijkgericht onderzoek bij te dragen aan het gezond, kansrijk en veilig opgroeien van jeugdigen, waarbij jeugdigen actief kunnen deelnemen in hun leefwerelden, in het bijzonder gezin/familie, school, buurt, vrije tijd en online. Het platform versterkt en professionaliseert de samenwerking van lectoren uit het jeugddomein en beoogt expertise en kracht te bundelen door het ontwikkelen en integreren van wetenschappelijke kennis, ervaringskennis en praktijkkennis. Het platform bevordert de deling van deze kennis en stimuleert de benutting ervan. Meer algemeen draagt het platform bij aan het versterken en ondersteunen van de kennisinfrastructuur in het jeugddomein en afstemmen daarvan op de kennisinfrastructuur in het brede sociaal domein. De onderzoeksagenda van het platform richt zich op vier thema’s: a) Een sterke pedagogische basis en een gezond pedagogisch klimaat in de leefwerelden van jeugdigen en gezinnen: familie, buurt, opvang/school, vrije tijd, online b) Gelijkwaardige samenwerking tussen jeugdigen, ouders/opvoeders en professionals c) Versterken van de kwaliteit van werkwijzen en interventies d) Samen leren in het jeugddomein Het platform werkt aan deze doelen en de doorontwikkeling van de onderzoeksagenda samen met jeugdigen en ouders, (toekomstige) professionals, vrijwilligers en bestuurders vanuit praktijk en beleid, opleidingen en onderzoek. De integratie van de drie kennisbronnen (wetenschap, ervaring en praktijk) versterkt het evidence-based denken en handelen in het jeugddomein. Het lectorenplatform richt zich op kennis en interactie en versterkt hiermee de verbindingen met en tussen regionale kenniswerkplaatsen Jeugd, expertisenetwerken Jeugd, Spronggroep INCLU-ZIE en de werkplaatsen sociaal domein op thema’s over Jeugd en Gezin. Het platform onderhoudt relaties met veel relevante landelijke partijen en sluit aan bij belangrijke bewegingen zoals onder meer de uitwerking van de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028.
De samenleving kent verschillende ontwikkelingen die schadelijk zijn voor het opgroeien van jeugdigen. Denk hierbij aan prestatie- en geluksdruk, maatschappelijke onrust en sociale ongelijkheid. Jeugdinterventies blijken lang niet altijd effectief, omdat deze onvoldoende ingebed zijn in de dagelijkse leefwereld van de jeugdigen.
Er is een groeiende bezorgdheid over het welzijn van jongeren en hun ouders. Meerdere deskundigen wijzen op de voortdurende druk en verminderd mentaal welzijn bij ouders én hun kinderen. Ondertussen piept en kraakt de Jeugdhulp en Jeugdbescherming. De kosten lopen op, personeel loopt weg en inmiddels ontvangt één op de zeven jongeren jeugdhulp. Het zorgstelsel staat onder enorme druk. Het moet anders, maar hoe? Het is duidelijk dat de focus op een individuele benadering niet langer voldoende is. De Raad van Volksgezondheid noemt dat centraal zou moeten staan: het in samenhang verbeteren van de leefomgeving en het versterken van het alledaagse leven van gezinnen. Dit is in lijn met vele adviezen hiervoor. Willen we een hoopvolle en kansrijke generatie groot brengen moeten we naar een pedagogiek waar de samenleving bij betrokken is. De gemeente Ede gaat deze uitdaging aan en wil gezondheid en welzijn in de breedte van opgroeien en opvoeden beïnvloeden voor álle jeugdigen en hun ouders. Dit PD-traject gaat over hoe je een kansrijke omgeving creëert voor jeugdigen en hun ouders, samen met de mensen die in die omgeving wonen en werken. We hanteren een community based aanpak waarin de gemeente Ede, inwoners, onderwijs, zorg- en medische professionals nauw samenwerken. Op basis van beschikbare kennis vanuit wetenschap, praktijk en ervaring, worden beschermende factoren voor een kansrijke omgeving uitgebouwd. Hierdoor ontstaat nieuwe kennis, innovatie én verandering die passend zijn bij en voor de Edese inwoner. Alleen door actief samen op te trekken en met elkaar te pionieren kunnen we een kansrijke omgeving creëren die zowel gedragen als blijvend is zodat het welzijn van jeugdigen en hun ouders in de gemeente Ede toeneemt.