Het kantoor heeft in de afgelopen decennia een metamorfose ondergaan. Het heeft zich ontwikkeld tot een dynamisch knooppunt van fysieke en digitale interacties. Deze ontwikkeling roept nieuwe vragen op, die aandacht van managers vereisen. In een beschouwend artikel nemen de auteurs enkele daarvan onder de loep. De eerste betreft de afstemming tussen de fysieke en digitale werkomgeving. In hoeverre zijn virtueel werk en face-to-face werk uitwisselbaar? De tweede vraag richt zich op de mogelijke spanning tussen het kantoor als ontmoetingsplek en als plek voor individueel werk. Rond beide onderwerpen is de afgelopen jaren wetenschappelijke kennis ontwikkeld. In hoeverre wordt deze kennis aangewend om de praktijk te versterken? De auteurs komen tot de slotsom dat dit nog weinig gebeurt. De huidige praktijk kent blinde vlekken die vermijdbare risico’s opleveren voor het functioneren van mensen en organisaties. Het artikel besluit met een pleidooi en aanbevelingen voor een meer ‘evidence-based’ praktijk.
DOCUMENT
Een eigen toko en zelfstandig cliënten werven: dat ging lange tijd goed voor het kleine of middelgrote advocatenkantoor. Maar hoe vind je de cliënt als deze jou niet meer weet te vinden?
DOCUMENT
Kantoren worden steeds kleuriger en speelser ingericht, vanuit de gedachte dat dit de productiviteit verhoogt. Maar klopt dit wel? Er is geen onderzoek dat dit bevestigt.
LINK
Een verkenning van nieuwe vormen van professionaliteit bij professionals in de sociale sector: ondernemend handelen
DOCUMENT
De gebiedscoöperatie het Westerkwartier (hierna de gebiedscoöperatie) is op zoek naar een breder kennisnetwerk. De ondernemers die lid zijn van de coöperatie hebben behoefte aan meer financiële kennis. Het lectoraat Duurzaam Financieel Management van het Instituut Financieel Economisch Management (FEM) van de Hanzehogeschool is hiervoor benaderd, omdat zij er belang bij heeft dat studenten aan meer praktijkgerichte projecten deelnemen. De vraagstukken van ondernemers kunnen een uitdaging vormen of zelfs een onderdeel van het curriculum vormen voor studenten van de Hanzehogeschool. Om dit te verwezenlijken wordt het FEM-office opgericht, de schakel tussen de Hanzehogeschool en de gebiedscoöperatie. De vraag luidt dan ook: ‘Hoe ziet de praktische invulling van het FEM-office er uit?
DOCUMENT
Dit voorjaar betrok Rabobank Nederland haar nieuwe kantoor in Utrecht. Het gebouw faciliteert een manier van werken die recht doet aan de kwaliteiten van de medewerkers. FMI spreekt met Pieter Ketting, programmamanager Rabo Unplugged bij Rabobank Nederland.
DOCUMENT
Op papier lijkt hybride werken een uitkomst voor mensen met een arbeidsbeperking. In de praktijk wordt deze kans te weinig gegrepen, zo blijkt uit onderzoek van Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Saxion. Het zit 'm vaak in kleine aanpassingen die al veel verbetering brengen.Hybride werken, waarbij een deel van de tijd thuis en een deel op kantoor wordt gewerkt, biedt veel voordelen voor medewerkers met een arbeidsbeperking. Denk bijvoorbeeld aan meer flexibiliteit in werkuren, autonomie in werktaken en het bewaken van de werk-privé balans. De realiteit blijkt echter een stuk weerbarstiger.
LINK