In deze publicatie wordt de invloed van digitalisering op drie beroepen (kapitein, wijkverpleegkundige en manager operations ICT) in beeld gebracht aan de hand van drie portretten. De focus ligt op de veranderingen die plaatsvinden op de werkvloer in het werk dat de beroepsbeoefenaars uitvoeren en de kennis en kunde (21st century skills) die noodzakelijk zijn om het werk te kunnen blijven doen. Een aantal belangrijke conclusies zijn dat het werk complexer wordt, meer coördinatie vereist en meer interactie vereist met de omgeving (klant, cliënt, opdrachtgever). Over ICT valt op dat digitalisering niet alleen van invloed is op de aard van het werk, maar ook op de manier en frequentie van communiceren én op de administratieve en regeldruk. Het heeft een zichzelf versterkend effect. Verder is er veel variatie in hoe en waar men leert. Hierbij speelt ook de aard van het werk een rol. Tenslotte wordt het werk interessanter maar stelt het ook hogere eisen omdat er vele ballen ind e lucht moeten worden gehouden. Deze publicatie behoort bij het filmpje maar kunnen los van elkaar beschouwd worden.
MULTIFILE
Een kapitein dient een visie te hebben en leiding te geven aan de uitvoering van deze visie. Een visie over waar het schip naar toe dient te varen en hoe. Gaat dat fout, zoals bij Francesco Schettino, de kapitein van het cruiseschip Costa Concordia, of zoals bij Lee Joon-Seok van de Zuid Koreaanse veerboot Sewol, dan draagt de kapitein de volledige verantwoordelijkheid, ook al zouden (in voornoemde gevallen was daar geen sprake van) anderen daaraan schuldig kunnen zijn.
DOCUMENT
Schepen in moeilijkheden op zee leveren vaak besluitvormingsproblemen op tussen de scheepseigenaar/kapitein en de kuststaat. Kuststaten en met name de lokale overheden willen een probleem schip graag zo ver mogelijk weg sturen van hun gebied terwijl de eigenaar/kapitein zijn schip graag zo snel mogelijk naar de kust, een beschutte locatie of haven wil brengen. Het onderzoek geeft onderbouwing voor de besluitvorming rond schepen in moeilijkheden, zowel voor de zeescheepvaart als de betrokken besluitvormers van oeverstaten. Het product van het project is: een, op uitgewerkte scenario’s per scheepstype en lading gebaseerde besluitvormingsprocedure voor zeeschepen in moeilijkheden
DOCUMENT
Schippers/kapitein-eigenaren van (kleine) schepen staan in de komende jaren voor belangrijke beslissingen die grote impact kunnen hebben op het verdienmodel waarmee zij werken. In 2050 moet de binnenvaartvloot klimaatneutraal varen terwijl in 2030 de reductie van de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof al vrijwel gehalveerd moet zijn. Veel kleine schepen varen nog met verouderde en dus vervuilende (diesel) motoren en om aan de strenge milieueisen te kunnen voldoen zullen deze motoren op korte en middellange termijn moeten worden vervangen. In deze situatie overwegen veel scheepseigenaren om een klimaatvriendelijke motor te laten inbouwen, die voldoet aan de huidige milieueisen. Er zijn echter nog andere alternatieven om hun schepen voort te stuwen. Elk alternatief brengt voordelen en nadelen met zich mee en elk alternatief kost geld. Ook de beoogde vermindering van de uitstoot van CO2 , NOx en fijnstof is per alternatief verschillend. Kortom, een scheepseigenaar van een klein schip die overweegt zijn huidige motor te vervangen, verdwaalt in een woud van (on-) mogelijkheden en effecten op omzet, kosten en inkomen. Het is voor de schippers/eigenaren van groot belang inzicht te krijgen in de verschillende investeringsopties én de daarbij behorende klimaat-effecten. Om dit inzicht te verkrijgen wordt met vertegenwoordigers van stakeholders en direct betrokken bij dit probleem, een exploratief onderzoek uitgevoerd naar de effecten van elk alternatief op het gebied van techniek, voortstuwing, duurzaamheid, klimaatneutraliteit en de financiële gevolgen hiervan. De resultaten van dit onderzoek zullen vervolgens worden verwerkt in een prototype van een mathematisch en rekenkundig model dat inzicht zal geven in de verschillende effecten van alle milieumaatregelen en eisen. Dit model zal aan de praktijk worden getoetst en bijgesteld en dient vervolgens als basis voor de ontwikkeling van een applicatie (app) die bij raadpleging schippers/ eigenaren ondersteunt bij het opstellen van een weloverwogen en onderbouwde investeringsstrategie.
Dit RAAK-mkb project wordt uitgevoerd onder leiding van het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken dat verbonden is aan de Stichting Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL). Aanleiding van dit RAAK-mkb project is een in 2013-2014 uitgevoerde studie naar de relatie tussen maritieme wet- en regelgeving en de werkdruk aan boord van schepen. De steeds groter wordende hoeveelheid wet- en regelgeving heeft een grote impact op de werkdruk aan boord van schepen, en met name bij mkb-reders , komt deze werkdruk direct terecht bij de kapitein/eigenaar. De steeds toenemende hoeveelheid administratief werk, ten gevolge van diverse, en steeds toenemende, wet en regelgeving, wordt als een grote belasting in het dagelijks werk ervaren. Nederlandse kapiteins geven zelfs aan te overwegen het beroep te verlaten vanwege de alsmaar toenemende administratieve lasten. Vanuit de NHL en het Lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken zijn diverse samenwerkingsverbanden met het Maritieme mkb aanwezig. Vanuit onder meer de samenwerking via het RAAK-mkb project ?Integrale energiebesparing zeescheepvaart? dat recent (januari 2014) is afgesloten en het recent gestarte RAAK-mkb project "Port state control" onderzoek: Naar minder aanhoudingen Nederlandse schepen" (projectnummer: 2014-01-28M) zijn diverse signalen ontvangen betreffende de hoeveelheid wet- en regelgeving, de hiermee samenhangende inspecties en controles en de hoeveelheid administratieve . Onder leiding van maritiem juridisch expert mevr. W. van der Velde LL.M Ph.D, werkzaam bij de NHL, wordt dit RAAK project uitgevoerd aan de hand van de volgende centrale onderzoeksvraag: Met welke innovatieve organisatorische en technische oplossingen kunnen wij de administratieve belasting ten gevolge van wet- en regelgeving voor Nederlandse zeevarenden binnen met name het Maritieme mkb verminderen? De NHL, HvA, HZ en Stenden tezamen met een breed consortium van betrokken partijen, beogen door het uitvoeren van twee jaar praktijkgericht onderzoek met en bij mkb-ondernemers concrete oplossingen voor de sector te kunnen ontwikkelen. Uniek is hierbij de multidisciplinaire benadering vanuit het HBO. Studenten van verschillende HBO studierichtingen zoals o.a.; bedrijfskunde, rechten, maritiem officier en communicatie worden uitgenodigd onderzoek uit te voeren in het Maritieme werkveld waardoor ook kennis vanuit andere opleidingen wordt gedeeld en bijbehorende expertise beschikbaar wordt voor het Maritieme mkb in Nederland.
Lectoraat, onderdeel van NHL Stenden Hogeschool