In dit artikel wordt aan de hand van meningen en ervaringen van deskundigen uit onderwijs (waaronder Fontys) en politiek een reflectie gegeven op het hoger beroepsonderwijs als kennisinstituut
DOCUMENT
Recensie van Van der Borg, A. (2010) Hogeschool als kennisinstituut. Pleidooi voor post-HBO als tweeede kernmissie van het hoger beroepsonderwijs.
DOCUMENT
Trimbos is een begrip. Het is de naam van het landelijke kennisinstituut voor geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke zorg. Dat Kees Trimbos vijftig jaar geleden nationaal bekend werd als geestelijk bevrijder van de roomskatholieke Nederlanders weet bijna niemand meer.
DOCUMENT
De samenleving is in beweging. De decentralisaties in het sociaal domein veranderen de verhoudingen tussen burger, beroepskracht, de centrale overheid, zorg- en welzijnsinstelling en kennisinstituut. Meer dan voorheen wordt gekeken naar wat mensen (nog) zelf kunnen en welke rol hun sociale netwerk kan spelen.
DOCUMENT
Oratie bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar Betekenis van Cultuurparticipatie vanwege het Landelijk Kennisinstituut voor Cultuureducatie en Amateurkunst LKCA aan de Erasmus School of History, Culture & Communication van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
DOCUMENT
In many regions, governments are motivating increased bicycle ridership by designing new and improving existing bicycle infrastructure. Cycle highways are an effective and cost-efficient type of bicycle-specific infrastructure that are designed to provide a functional connection between places where people work, go to school and live. One important element of developing high quality cycle highways is the development of an effective wayfinding system which allows current, potential, and new users to clearly identify and navigate a bicycle network. The wayfinding design standards used for conventional bicycle infrastructure may not be compatible for cycle highways, which encourage cyclists to travel at relatively higher speeds. This may warrant introducing specific wayfinding signage compatible for this new type of bicycle infrastructure. This study uses qualitative analysis including field observations, ride-along videos, and semi-structured interviews, to assess electrically assisted pedal bicycle (e-bike) users' opinions and experiences with wayfinding signage along a pilot cycle highway route located between Tilburg and Waalwijk in the Netherlands. In the summer of 2018, base-line observations and interviews were administered with twelve e-bike users who were unfamiliar with the route to assess their experiences with conventional signage for cyclists before changes were made to the wayfinding system. Follow-up observations were held in the fall, after the installation of two new pilot wayfinding systems that were specifically designed to accommodate cycle highway users. Initial findings suggest that the changes made to the location, size and clarity of the signage improve cyclists' overall experiences, and that cyclists' perceptions of the built environment are important. Specifically, it became easier for users to navigate the route, their overall travel related stress decreased, and several participants perceived shorter travel times. Policy makers and transportation planners are likely to be interested in the results of this study as they reveal how specific improvements to wayfinding along cycle highways not only help improve navigation, but also positively influence cyclists' overall comfort and stress.
MULTIFILE
In de regio Zuid-Kennemerland (bestaande uit de gemeenten Haarlem, Heemstede, Bloemendaal, Zandvoort, Haarlemmerliede/Spaarnwoude en Bennebroek) zijn sinds acht jaar Sociale Teams actief. Sociale Teams zijn multidisciplinaire samenwerkingsverbanden gericht op de signalering en aanpak van multiproblemsituaties. Medewerkers van de GGD, woningcorporaties, politie, GGZ, verslavingszorg, maatschappelijk werk en andere organisaties komen circa tien keer per jaar bijeen om met elkaar complexe probleemsituaties aan te pakken, situaties waarbij veelal problemen als overlast, psychische problemen, schulden, verwaarlozing en verslaving een grote rol spelen. Sturend orgaan is de stuurgroep Sociale Teams. Namens deze stuurgroep heeft de GGD aan het landelijk kennisinstituut MOVISIE gevraagd om de werkwijze en de organisatie van de Sociale Teams te evalueren en te onderzoeken of er herijking nodig is. MOVISIE heeft documenten bestudeerd, sleutelfiguren geïnterviewd, Sociale Teams bezocht en een vragenlijst verspreid. Bovendien heeft MOVISIE een bijeenkomst georganiseerd voor dertig vertegenwoordigers van de verschillende deelnemende organisaties, zowel uitvoerenden als managers. Op deze bijeenkomst werden toekomstscenario’s besproken. Uit de evaluatie is te concluderen dat zo goed als alle respondenten het bestaan van de Sociale Teams een groot goed vinden. In vergelijking met de situatie van tien jaar geleden worden veel meer multiproblemsituaties gesignaleerd, aangepakt en opgelost, zo is de overtuiging van de meeste respondenten
DOCUMENT
Deze publicatie bevat een onderzoeksopzet voor promotieonderzoek naar de locatie van distributiecentra (DC’s).
DOCUMENT