Geleide Audiomotor Exploratie (GAME) is een innovatieve lesmethode waarmee slechthorenden met een Cochleair Implantaat (CI) piano kunnen leren spelen zonder muzieknotatie. Het doel van GAME is om door actief muziek te maken, transfereffecten van muziek- naar het spraakdomein te realiseren. Hierdoor kunnen CI-gebruikers zowel muziek als spraak beter gaan verstaan. Hoewel GAME ontworpen is om in de gewone lespraktijk gebruikt te worden, vereist het lesgeven met GAME nieuwe kennis en vaardigheden van pianodocenten. Dit onderzoek is daarom gericht op het ontwikkelen van instructiemateriaal en scholing voor het lesgeven met GAME. Zes pianodocenten en een ‘critical friend’ deden mee aan dit onderwijskundig ontwerp onderzoek. Tijdens het onderzoek zijn de lesmethode en het lesmateriaal aangepast en doorontwikkeld. De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat docenten een ‘totaalpakket’ nodig hebben: (1) een handleiding gecombineerd met (2) demonstratie video’s, (3) lesmateriaal en voorbeeld lesplannen, (4) workshops en (5) collegiaal overleg. Deelnemende docenten vonden vooral de video’s gecombineerd met uitleg belangrijk omdat GAME totaal anders is dan traditionele lesmethodes. Het onderzoek heeft geleid tot suggesties voor implementatie in lespraktijken en Hoger Beroeps Onderwijs en aanbevelingen voor mogelijke toepassingen van GAME bij andere doelgroepen, zoals leerlingen met leerproblemen.
Het zingen van liederen maakt ons menselijk, net als het vermogen om op muziek te dansen en het begrijpen van muzieksyntax. Iedereen is muzikaal d.w.z. iedereen kan meezingen, melodieën herkennen, en op muziek. Zingen leer je alleen door het te doen. Dat heeft te maken met de integratie van perceptie en motoriek in het brein. De consumptiecultuur heeft tot gevolg dat wij meer luisteren en minder zingen. Wij moeten ons evenveel zorgen maken om het teloorgaan van het zingen als om de klimaatsverandering. Hoewel de minister geld beschikbaar stelt om het muziekonderwijs te verbeteren, zal alleen het formele leren daarmee geholpen zijn. Het informeel leren is belangrijker. De kerk is bij uitstek de plaats om te leren zingen. Het gebruik van beamers en het bekijken van YouTube opnames in de kerk zal het zingen niet bevorderen.