De Kinderboekenweek (7 tot en met 18 oktober) draait dit jaar om verwondering en nieuwsgierigheid, om onderzoeken en ontwerpen. Het geschenkboek van dit jaar Per Ongelukt! (Van der Geest, 2015) biedt een uitdagende aanleiding om onderzoekend en ontwerpend aan de slag te gaan met kinderen. Hoe kun je onderzoeken en ontwerpen beter stimuleren dan door het aansnijden van thema’s uit de natuur, wetenschap en techniek? Veel kinderboeken blijken daarvoor uitermate geschikt. Maar hoe pak je dat dan aan?
DOCUMENT
In c.1330 the Antwerp public servant Jan van Boendale composed Der Leken Spieghel (The Layman's Mirror), a free adaption of several earlier Latin treatises on education. Van Boendale evidently wanted to ensure that a clear and reliable handbook was available to the laity, who lacked sufficient training in Latin to access the original texts. Der Leken Spieghel consists of four books, each divided into numerous smaller sections. This article presents a fresh translation of paragraph 113, which outlines the four characteristics needed to conduct an honourable life.
DOCUMENT
Soms komt er een bijzonder kinderboek op de markt dat over natuurwetenschappen gaat. In Nederland zijn dat er helaas nog niet veel, in Engeland is de keuze veel groter. Onlangs verscheen bijvoorbeeld The Molliebird, geschreven door Jules Pottle. Op de ASE won dit boek ‘The Book award 2020’. Het is een voorleesverhaal over evolutie van vogels en bedoeld voor kinderen van 5 tot 8 jaar. Het zou goed gebruikt kunnen worden door leerkrachten van basisscholen, maar moet dan nog wel ‘even’ vertaald worden. Echte natuurwetenschappen zonder ingewikkeld gedoe. Maar hoe schrijf je zo’n verhaal?
DOCUMENT