De HBO opleidingen presenteren zich steeds nadrukkelijker als centra voor toegepast onderzoek, naast hun traditionele rol als onderwijsinstelling. Bij Van Hall Larenstein te Leeuwarden, binnen de opleiding Kust- en Zeemanagement, wordt baanbrekend onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de koraalriffen in de Cariben, die net als de koralen elders zwaar lijden onder de klimaatcrisis,te laten hergroeien. Onderdeel van deze poging is het herstel van de populatie van Diadema, een zee-egelsoort, die als grazer van microalgen cruciaal lijkt te zijn bij het onderhoud van levende riffen. Tom Wijers met studenten waren de eersten die zee-egels continu konden produceren in kweek. Een redactielid van Aquacultuur bezocht daarom het lab van Wijers, sprak met de onderzoeker en keek rond.
MULTIFILE
It happened tomorrow is an artistic research contribution, in the form of video loops on CRT monitors, to the Warming Up festival at Tolhuistuin in November 2024. It was part of the Kunstroute, a program running from November 7 to November 10, where visitors were guided through a series of installations and artworks around climate change. De Gaetano curated a special collection of more than 400 videos from the open archives of Sound & Vision, including short films, documentaries, and news reports about different forms of (other than) human relationships with water in the Netherlands. In an ongoing series of workshops called “It Happened Tomorrow/ Reflections on Water,” still images from the collection have prompted students, artists, researchers, and policymakers currently based in the Netherlands to collectively speculate on future ways of living in a country with higher waters. Through individual and collective drawing and climate fiction exercises, people were invited to look at and expand on still frames from the collection as a way to imagine possible future landscapes, adaptation scenarios, and how to co-inhabit them with other species.These video montages explore and respond to the imaginaries generated during the participatory workshops and the narratives encountered in the audiovisual collection. Conversations from the workshops informed the textual captions on the videos, which take the form of fictional letters from an unknown researcher travelling through the Netherlands in 2124. Following Ursula Le Guin Carrier's bag theory of fiction, the audio-visual assemblages propose non-linear accounts of possible futures, open-ended and without heroes. Generative AI takes the role of co-fabulator in queering the boundary between past and future, human and more than human, giving shape to tiny climate fictions that question how we look at nature and how we can reimagine ourselves as part of it.
Artificial Intelligence (AI) biedt kansen. Het biedt mogelijkheden voor vooruitgang in gezondheidszorg, communicatie, bestuur en productie. Het biedt mogelijkheden voor het creëren van tekst, beeld, geluid en kunst. Het helpt om de effecten van de klimaatcrisis op te vangen door intelligente energienetten te ontwikkelen, door infrastructuren te ontwikkelen die geen of nauwelijks CO2 emissie hebben en door klimaatvoorspellingen te modelleren.Niet alles is positief. AI speelt een groeiende rol in de verspreiding van ‘fake news’, ‘deep fakes’ en andere vormen van misinformatie waardoor onze democratische samenleving wordt bedreigd door populisme en polarisatie.Een onduidelijker effect van AI is het ecologisch effect dat het heeft. Daar is de afgelopen paar jaar veel over gepubliceerd, maar het duurt lang voordat berichten daarover in het maatschappelijke bewustzijn indalen.
MULTIFILE
Van rietjes tot ondergoed, van tuinmeubelen tot tandenborstels, we zien het in steeds meer producten terug: bamboe. Het is een veelbelovende grondstof, kan veel CO2 opnemen en groeit snel. Veel bamboe wordt echter nog steeds geïmporteerd uit Azië. Maar daar lijkt nu, met de eerste grootschalige Europese bamboeplantages, een eind aan te komen. De nieuwe bamboe uit Europa heeft alleen een andere samenstelling dan de Aziatische variant, wat betekent dat er nog veel onduidelijk is. Is het mogelijk om de gehele waardeketen – van grondstof via verwerking, halffabricaat en ontwerp naar meubel – duurzaam vorm te geven en transparant te houden? Het ArtEZ lectoraat Tactical Design onderzoekt de mogelijkheden van in Europa geproduceerde bamboe – van zaadje tot tuinmeubel.Het lectoraat Tactical Design werkt in het kader van Bamboo Europe samen met BambooLogic, Wageningen University & Research, Nederlands Openluchtmuseum, Studio Joris Laarman, Studio Hanna Kooistra, Studio Joris de Groot, Studio met met en Beckeringh Design Amsterdam. Het project wordt gefinancierd door NWO/Regieorgaan SIA RAAK-mkb.Meer informatieMeer weten over Bamboo Europe, of zou je graag in contact komen met één van de betrokken onderzoekers? Neem dan contact op met Roos Wijnants (communicatiespecialist onderzoek) via r.wijnants@artez.nl.
Leraar zijn in tijden van klimaatverandering is onzeker. We weten niet hoe de toekomst eruit ziet. Dit maatschappelijke vraagstuk vraagt iets van het onderwijs. In dit project willen we weten met welke onzekerheden onze leraren (in opleiding) te maken krijgen en wat voor emoties het opwekt.
Leraar zijn in tijden van klimaatverandering is onzeker. We weten niet hoe de toekomst eruit ziet. Dit maatschappelijke vraagstuk vraagt iets van het onderwijs. In dit project willen we weten met welke onzekerheden onze leraren (in opleiding) te maken krijgen en wat voor emoties het opwekt.Doel We ontwerpen een spel om ongemak en emoties rondom klimaatverandering te ervaren. Het dialoog naderhand is op basis van een beproefde leidraad en vindt plaats om bespreekbaar te maken wat dit ongemak met de identiteit van het leraarschap doet. Resultaten Een spel waarin leraren keuzes moeten maken aangaande omgaan met klimaatverandering Een leidraad voor dialoog waarin het ongemak in een veilige setting wordt besproken en wordt vertaald naar identiteit van de leraar Een vervolgstap is wat de leraar vervolgens gaat doen met haar/zijn leerlingen Looptijd 20 november 2021 - 01 december 2022 Aanpak We werken samen met Hugo Schuitemaker en Lianne Polinder van de Design Innovation Group. We bouwen verder op Noord Vertrekt, een spel ontworpen door Hugo, en onderzoeken de impact die dit heeft in het onderwijs.