Wetsartikelen, verschillende indelingen in het recht, jurisprudentie en verdragen: veel studenten die de eerste stap zetten in de wereld van het recht voelen zich overdonderd door de hoeveelheid informatie die zij zich eigen moeten maken. Dit boek laat studenten stap voor stap de wereld van het recht verkennen. Daarbij wordt een levendige didactiek gehanteerd met voorbeelden die dicht bij de beleveniswereld van de student staan. De wereld van het recht stelt in elk hoofdstuk de casus van een fictieve persoon centraal. Door de vragen van deze persoon te beantwoorden, leert de student wetten, regels en hun betekenis kennen. Schema’s helpen de studenten om het overzicht te behouden. Alle belangrijke rechtsgebieden worden behandeld, waaronder het vreemdelingenrecht, het straf(proces)recht en het internationale en Europese recht.
LINK
Instructiefilm voor werkveld, studenten en medewerkers Hanzehogeschool Groningen over de Specialisatie Recht & Multiproblem.
Kun je zeggen dat studenten “recht hebben” op geschiedenis? Ik vind van wel. De geschiedenis van hun toekomstige beroep hoort thuis in het curriculum van MWD, SPH, CMV, SJD, CT, HRM en Pedagogiek. Zeven colleges is echt het minimum. Dat heb je nodig om het ontstaan, de ontwikkeling en de veranderingen in het sociale beroepenveld in de historische, maatschappelijke en veranderende context uit te leggen. In vogelvlucht en daarbij kun je lijnen trekken naar de actualiteit. Met deze colleges, met studieopdrachten, onder andere met behulp van de Canon Sociaal Werk, en het bestuderen van een handboek, verwerven studenten een kennisbasis en een referentiekader (www.canonsociaalwerk.eu1; Bijlsma & Janssen, 2010; Van der Linde, 2010). Een voorwaarde hiervoor is wel dat het onderdeel wordt afgesloten met een kennistoets. Kennis die niet getoetst wordt, hoeft niet geleerd te worden. Dat weet elke student. Op deze kennisbasis kan in andere lessen worden voortgebouwd. Werkterreinen als jeugdzorg, gehandicaptenzorg, huiselijk geweld, maatschappelijke opvang, ouderenwerk, schuldhulpverlening, jongerenwerk, opbouwwerk hebben elk een fascinerende en leerzame geschiedenis. Binnen de hbo opleidingen staat de geschiedenis van de eigen beroepen en werkterreinen niet vanzelfsprekend in het curriculum. Enkele opleidingen hebben het vak in ere gehouden. De meeste hebben de geschiedenis geschrapt: “verleden tijd”. Of het is ooit geïntegreerd in een methodiek-onderdeel en daar geleidelijk verdwenen