In de komende jaren moet 75% van de chronisch zieken en kwetsbare ouderen zelf thuis metingen kunnen uitvoeren en moet iedereen met zorg en ondersteuning thuis 24/7 via een beeldscherm met zorgverleners kunnen communiceren. De verschuiving naar meer zorg op afstand verloopt moeizaam door verschillende barrières, o.a. doordat veel verpleegkundigen aangeven de vereiste telehealth-competenties te missen. Voor dit artikel werd onderzocht hoe verpleegkundigen competent kunnen worden in het verlenen van telehealth.
LINK
Dat goed opgeleide verpleegkundigen nu en in de toekomst hard nodig zijn is niet nieuw. Zeker in academische ziekenhuizen, top-klinische centra en teaching hospitals is deze behoefte uitgesproken. Goed opgeleide verpleegkundigen op hbo-niveau zijn jonge professionals, die in de ogen van het werkveld en de maatschappij de juiste bagage hebben meegekregen voor een goede start en verdere groei. Wilma Scholte op Reimer legt in deze openbare les, aan de hand van een verhaal van een verpleegkundige in opleiding, uit hoe zij als lector de komende jaren hieraan een steentje wil bijdragen. Het illustreert het belang van Evidence Based Nursing en vervolgens de toepassing ervan op observeren (van kijken naar zien) en implementeren van kennis (van weten naar doen).
DOCUMENT
Met genoegen bieden we hierbij Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 aan. Het Onderwijsraamwerkpalliatieve zorg 2.0 beschrijft de competenties ten behoeve van de palliatieve zorgverlening voorzorgprofessionals op niveau 2 tot en met 8 volgens het Nederlands kwalificatie raamwerk zoals vastgesteld door het Nederlands kwalificatieraamwerk (NLQF). Deze bestaat uit acht niveaus en één instroomniveau. De niveaus worden vastgesteld aan de hand van beschrijvingen van wat iemand weet en kan na voltooiing van het leerproces. Deze beschrijvingen van de niveaus van kennis, vaardigheden en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid noemen we leerresultaten. (www.nlqf.nl)
MULTIFILE
Het onderwijzen van klinische redeneren, een kerncompetentie voor zorgprofessionals, is complex. Game-based learning biedt een veilige, interactieve omgeving voor deze ontwikkeling, echter ontbreekt de optimale educatieve strategie. Reflectie op in-game beslissingen kan het leerrendement verbeteren, maar effectieve methoden blijven onduidelijk in de literatuur. Ons doel is onderzoeken of en hoe reflecteren in games de klinisch redeneervaardigheden van toekomstige zorgprofessionals beïnvloedt.
Diverse zorgprofessionals zijn betrokken bij de medicatietherapie van oudere thuiswonenden. In dit promotieonderzoek wordt gekeken naar de bijdrage van verpleegkundigen in medicatieveiligheid en naar interprofessionele farmaceutische zorg.Doel We evalueren hoe ouderen personen omgaan met de medicatietherapie thuis, de bijdrage van verpleegkundigen in (interprofessionele) farmaceutische zorg en we ontwikkelen verpleegkundige competenties op voor interprofessionele farmaceutische zorg in Europa. Resultaten We weten inmiddels dat ouderen op verschillende manieren omgaan met de medicatietherapie en dat problemen gerelateerd aan de medicatietherapie geobserveerd door verpleegkundigen klinische consequenties kunnen hebben voor ouderen personen. Looptijd 01 oktober 2015 - 31 oktober 2021 Aanpak De volgende onderdelen van het promotieonderzoek zijn afgerond: Systematische ontwikkeling van eHOME, een digitaal systeem dat de rapportage, monitoring en consultatie over medicatie gerelateerde problemen tussen zorgprofessionals in de eerste lijn mogelijk maakt. Beoordelen van de mogelijke klinische impact van procesgerelateerde medicatieproblemen Het beschrijven van de medicatie zelfmanagement van oudere thuiswonenden De volgende onderdelen van het promotieonderzoek worden op dit moment uitgevoerd: Beschrijven van ervaringen van patiënten over medicatie ondersteuning van thuiszorg professionals Beschrijven welke medicatiegerelateerde problemen thuiszorg professionals kunnen observeren bij een medicatiebeoordeling Ontwikkelen van een Europees competentie framework voor verpleegkundigen in interprofessionele farmaceutische zorg.