In de komende jaren moet 75% van de chronisch zieken en kwetsbare ouderen zelf thuis metingen kunnen uitvoeren en moet iedereen met zorg en ondersteuning thuis 24/7 via een beeldscherm met zorgverleners kunnen communiceren. De verschuiving naar meer zorg op afstand verloopt moeizaam door verschillende barrières, o.a. doordat veel verpleegkundigen aangeven de vereiste telehealth-competenties te missen. Voor dit artikel werd onderzocht hoe verpleegkundigen competent kunnen worden in het verlenen van telehealth.
LINK
Dit artikel beschrijft de bevindingen uit een explorerend literatuuronderzoek naar de grammaticale ontwikkeling van Nederlandstalige kinderen tussen 7 en 10 jaar met en zonder een taalontwikkelingsstoornis (TOS). De resultaten worden ook in een klinische context geplaatst, met als doel logopedisten te ondersteunen in de behandeling van grammaticale problemen bij kinderen met TOS in deze leeftijdsgroep. Grammaticale problemen zijn een kernprobleem van kinderen metTOSen behandeling van deze grammaticale problemen is daarmee een kerntaak van de logopedist. De verwervingsvolgorde van grammaticale structuren bij Nederlandstalige kinderen met een normale taalontwikkeling is redelijk duidelijk tot een leeftijd van 5 á 6 jaar. Voor oudere kinderen is dit veel minder het geval. Deze informatie is echter wel van belang om passende grammaticale behandeldoelen te kunnen selecteren en prioriteren.
DOCUMENT
Het onderwijzen van klinische redeneren, een kerncompetentie voor zorgprofessionals, is complex. Game-based learning biedt een veilige, interactieve omgeving voor deze ontwikkeling, echter ontbreekt de optimale educatieve strategie. Reflectie op in-game beslissingen kan het leerrendement verbeteren, maar effectieve methoden blijven onduidelijk in de literatuur. Ons doel is onderzoeken of en hoe reflecteren in games de klinisch redeneervaardigheden van toekomstige zorgprofessionals beïnvloedt.
Diverse zorgprofessionals zijn betrokken bij de medicatietherapie van oudere thuiswonenden. In dit promotieonderzoek wordt gekeken naar de bijdrage van verpleegkundigen in medicatieveiligheid en naar interprofessionele farmaceutische zorg.Doel We evalueren hoe ouderen personen omgaan met de medicatietherapie thuis, de bijdrage van verpleegkundigen in (interprofessionele) farmaceutische zorg en we ontwikkelen verpleegkundige competenties op voor interprofessionele farmaceutische zorg in Europa. Resultaten We weten inmiddels dat ouderen op verschillende manieren omgaan met de medicatietherapie en dat problemen gerelateerd aan de medicatietherapie geobserveerd door verpleegkundigen klinische consequenties kunnen hebben voor ouderen personen. Looptijd 01 oktober 2015 - 31 oktober 2021 Aanpak De volgende onderdelen van het promotieonderzoek zijn afgerond: Systematische ontwikkeling van eHOME, een digitaal systeem dat de rapportage, monitoring en consultatie over medicatie gerelateerde problemen tussen zorgprofessionals in de eerste lijn mogelijk maakt. Beoordelen van de mogelijke klinische impact van procesgerelateerde medicatieproblemen Het beschrijven van de medicatie zelfmanagement van oudere thuiswonenden De volgende onderdelen van het promotieonderzoek worden op dit moment uitgevoerd: Beschrijven van ervaringen van patiënten over medicatie ondersteuning van thuiszorg professionals Beschrijven welke medicatiegerelateerde problemen thuiszorg professionals kunnen observeren bij een medicatiebeoordeling Ontwikkelen van een Europees competentie framework voor verpleegkundigen in interprofessionele farmaceutische zorg.