This article presents and discusses student assignments reflecting on the documentary film If a Tree Falls, written as part of the Business Ethics and Sustainability course at The Hague University of Applied Sciences. This article follows two lines of inquiry. First, it challenges mainstream environmental education, supporting critical pedagogy and ecopedagogy. These pedagogies, which advocate pedagogy for radical change, offer a distinct and valuable contribution to sustainability education, enabling students to critically examine normative assumptions, and learn about ethical relativity, and citizenship engagement from environmentalists. The discussion of “lessons of radical environmentalism” is pertinent to the question of what types of actions are likely to achieve the widely acceptable long-term societal change. While this article focuses on student reflection on a film about radical environmentalism, this article also discusses many forms of activism and raises the question of what can be considered effective activism and active citizenship in the context of the philosophy of (environmental or sustainability) education in connection didactics and curriculum studies. Second, this article argues for the need for reformed democracy and inclusive pluralism that recognizes the needs of nonhuman species, ecocentrism, and deep ecology. The connection between these two purposes is expressed in the design of the student assignment: It is described as a case study, which employs critical pedagogy and ecopedagogy. https://doi.org/10.3390/educsci9040284 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Bijlage in Freitag, T., I. Leene en C. Tenhaeff, Buurtgerichte sociale activering. Methodiek voor een gebiedsgerichte aanpak Methodiekbeschrijving voor een gebiedsgerichte aanpak. Buurtgerichte sociale activering/BSA is een methodiek voor lokale overheden, maatschappelijke organisaties en particuliere instellingen om in gezamenlijkheid inhoud te geven aan een gebiedsgerichte vorm van sociale activering. Een kernelement van BSA is de buurt benutten als vindplaats van en springplank voor sociale activering. Dit betekent activering van sociaal kwetsbare buurtbewoners en van de sociale netwerken en voorzieningen in en rond hun omgeving
DOCUMENT
Taal is overal. Thuis, op school, in de stad. Maar welke taal? Antwerpen telt op dit ogenblik meer dan 170 nationaliteiten die elk hun eigen taal spreken. Dialecten en sociolecten niet meegerekend. Een smeltkroes van klanken en betekenissen die de communicatie er niet eenvoudiger op maakt. Via projecten binnen onderwijs, welzijn, inburgering, worden oude en nieuwe bewoners aangezet om met elkaar in gesprek te treden. Ook cultuur draagt hier haar steentje bij. Vijftien Antwerpse musea creëren taaloefenkansen vanuit hun diverse collecties. Boeken, schilderijen, voorwerpen en zelfs gebouwen die de dialoog tussen collecties, maar vooral mensen opzetten. Activerend taalgebruik in het museum dat voor even een leercentrum wordt, waarbij de waarheid vaak ondergeschikt is aan de persoonlijke mening van elke leerling/bezoeker.
LINK
De IEP Coalities (Instituut voor Ecologische Pedagogiek) werken aan duurzame verbeteringen in pedagogische praktijken vanuit een ecologische visie. Opvoeding en onderwijs maken deel uit van bredere sociale en ecologische verbanden. Door samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en het werkveld combineren we perspectieven, verrijken we inzichten en dragen we bij aan betekenisvolle praktijkverbeteringen.
Er heersen uiteenlopende meningen over biochemie-gerelateerde vraagstukken. Wetenschappers kunnen geen zekerheid bieden, terwijl het publiek dat wel verwacht. Inzicht in de beperkingen van wetenschappelijke kennis is onmisbaar voor een kritisch vertrouwen in wetenschap. Vmbo-scholieren worden uitgedaagd op basis van actuele onderwerpen de dialoog aan te gaan over feiten en fabels.
Er heersen uiteenlopende meningen over biochemie-gerelateerde vraagstukken. Wetenschappers kunnen geen zekerheid bieden, terwijl het publiek dat wel verwacht. Inzicht in de beperkingen van wetenschappelijke kennis is onmisbaar voor een kritisch vertrouwen in wetenschap. Vmbo-scholieren worden uitgedaagd op basis van actuele onderwerpen de dialoog aan te gaan over feiten en fabels.Doel Het doel van dit project is om vmbo-scholieren te helpen in het herkennen van feiten en fabels bij (bio)chemie gerelateerde vraagstukken en inzicht stimuleren over hoe wetenschap werkt. We ontwerpen lesmateriaal en onderzoeken effectieve didactiek en pedagogiek voor kritische meningsvorming erover door o.a. dialoog. Resultaten Onderwijsmateriaal en didactische handelingsperspectieven aangaande kritische meningsvorming Een narratief over hetgeen leeft bij vmbo-leerlingen Aanbevelingen voor herzien van curricula Looptijd 15 januari 2020 - 01 februari 2023 Aanpak Met diverse partners werken we aan het ontwerpen van lesmateriaal en beschrijven we bijpassende didactiek en pedagogiek. Met leraren in het vmbo testen en evalueren we dit.