© 2025 SURF
Artikel student Hoger Hotel Onderwijs en student Facility Management. Beoordeling: 8.
MULTIFILE
Hoe ervaren bewoners in een verzorgingshuis de maaltijden? Hoe kun je ervoor zorgen dat eten en drinken meer is dan alleen het tot je nemen van voedsel en dat deze momenten bijdragen aan het creëren van welbevinden? Dit zijn vragen die het kenniscentrum Business Development & Hospitality (KBD&H) van Saxion en Independent Foodservice Consultants (IFC) vanaf 2009 gezamenlijk proberen te beantwoorden.
MULTIFILE
Artikel student Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs
MULTIFILE
Landschapsbeheerorganisaties ondersteunen vrijwilligers bij hun activiteiten in het landschap, zoals onderhoud aan knotbomen en poelen. Hoewel het aantal vrijwilligers stijgt, loopt de financiering van de ondersteuning niet gelijk op. Landschapsbeheerorganisaties moeten duidelijk maken wat vrijwilligerswerk in het landschap toevoegt. In vier expertmeetings is het verschil in beheer tussen professionals en vrijwilligers besproken. Hieruit blijkt dat vrijwilligers in een eigen niche in het landschap werken. De locatie, activiteit of het doel van de landschapselementen geven de doorslag waar vrijwilligers of professionals ingezet worden.
MULTIFILE
Door middel van de planningscyclus en het besturingsmodel wordt in het algemeen inzicht gegeven in de essentievan het besturen (Wie, Wat en Hoe wordt bestuurd), de richting die de organisatie in wil slaan en de doelstellingen die men op termijn wil bereiken. Als dat is vastgesteld, kan de informatiemanager (geautomatiseerde) instrumenten aanbieden, die de informatiebehoefte van de managers analyseren en administreren, alsmede het plannings- en meetproces op efficiente wijze ondersteunen.
DOCUMENT
Saxion hogeschool daagt studenten en medewerkers uit om na te denken over de impact van technologie op mens, maatschappij en milieu. Door praktijkgericht onderzoek vinden studenten en docent-onderzoekers samen slimme oplossingen voor vraagstukken die aanleiding kunnen geven tot ondernemerschap.Onderzoek naar de impact van Saxion op ondernemerschap bepaalt in belangrijke mate de onderzoeksagenda van academies in het economisch domein en in het bijzonder van de School of Commerce & Entrepreneurship. Dit document betreft een studie naar het ondernemerschap van studenten, alumni en (oud) medewerkers van Saxion en meer specifiek op de vraag hoe de economische impact van Saxion spin-offs zich heeft ontwikkeld in de regio Twente en de Cleantechregio gedurende de periode 2011-2019. Deze regionale focus wordt bepaald door de vestigingsplaatsen van Saxion in Enschede, Deventer en Apeldoorn.Saxion draagt in toenemende mate bij aan succesvolle spin-offs in de Cleantechregio en Twente. Bovendien creëert deze spin-off een groeiende werkgelegenheid. Deze bijdrage komt tot stand doordat Saxion haar betrokkenen deelnemers op diverse manieren traint en stimuleert om een bedrijf te starten en innovatieve diensten & producten te ontwikkelen. Hoeveel (toekomstige) bedrijven daadwerkelijk opgericht en/of overgenomen worden hangt af van de sector, het succes van de deelnemers en regionale karakteristieken. Indien de spin-off in beide regio’s onderling wordt vergeleken blijkt er door de onderlinge diversiteit sprake van een zgn. ‘couleur locale’.In de periode 2011-2019 zijn in totaal 1594 bedrijven opgericht of gekocht door een Saxion student, almumni of (oud) medewerker. Van deze bedrijven zijn er in 2019 nog 1041 commercieel actief waarvan er 982 nog steeds geleid worden door een Saxion betrokkene. In 2019 leveren deze bedrijven 15743 arbeidsplaatsen waarbij de gemiddelde bedrijfsgrootte 15 arbeidsplaatsen telt. Indien we kijken naar spin-offs die nog steeds door Saxion betrokkenen worden geleid, tellen deze bedrijven een kleiner aantal personeelsleden met gemiddeld 4.9 per bedrijf in Twente en slechts 2.8 in de Cleantech regio.
MULTIFILE
Herziene en uitgebreide versie van onderzoeksrapport naar de stand van zaken van buitenschools muziekonderwijs in de regio's Noord- en Oost-Nederland.
DOCUMENT
Deze rapportage bevat de evaluatie van het PUEV programma van de provincie Gelderland. Deze evaluatie is tot stand gekomen middels gesprekken met de EV-coördinatoren van de Gelderse milieuregio?s, het EV-projectbureau van de provincie Gelderland en de drie binnen de provincie aanwezige veiligheidsregio?s. De gesprekken zijn gevoerd in november en de-cember 2010 en geven een weerslag van de stand van zaken tot eind 2010. Daarnaast is dossieronderzoek uitgevoerd bij ruimtelijke plannen en milieuvergunningen. Per geformuleerd streefbeeld wordt een stand van zaken gegeven. In februari 2011 is naar aanleiding van de voorlopige resultaten een workshop georganiseerd met ambtelijke vertegenwoordigers van de deelnemende organisaties over vervolgactiviteiten die naar aanleiding van de evaluatie gedaan kunnen worden. Een verslag van deze workshop is onderdeel van deze evaluatie.
MULTIFILE
Toukomst (Gronings voor toekomst) maakt deel uit van Nationaal Programma Groningen (NPG), het nationale investeringsprogramma voor de provincie Groningen. Burgerparticipatie vormt de kern van het Toukomstproject dat de inwoners van Groningen uitnodigt om mee te bouwen aan de toekomst van de provincie. Zo is er 100 miljoen euro van het NPG fonds gereserveerd voor door burgers ingediende projectvoorstellen. Er is bovendien een burgerpanel ingesteld dat de projectideeën beoordeelt en advies uitbrengt over hun financiering. Daarnaast dienen de door burgers ingediende ideeën als basis voor het Toukomstbeeld, de toekomstvisie die als leidraad moet dienen voor de andere NPG programma’s en projecten. Het voorliggende onderzoek evalueert het functioneren van het Toukomstpanel en analyseert het uitgebrachte advies. Het onderzoek naar de ontvangst van het advies door de overheid loopt nog en zal na de zomer beschikbaar komen. In deze samenvatting gaan we kort in op (1) de samenstelling van het panel, (2) de ervaringen van de panelleden, (3) de inbedding van het panel binnen NPG en (4) de kenmerken van het uitgebrachte Toukomstadvies. Hoofdstuk 7 bevat een meer uitgebreide samenvatting, conclusies en aanbevelingen voor burgerpanels.(1) Het Toukomstpanel bestaat uit 20 leden die door loting zijn geselecteerd uit een groep inwoners van Groningen die zich als kandidaatsleden hadden aangemeld. Bij de loting van 14 leden is rekening gehouden met postcodegebied, sekse en leeftijd. Daarnaast zijn zes leden ingeloot die werkzaam zijn in de zorg, het onderwijs, bij de politie, een geloofsgemeenschap, in de landbouw en het bedrijfsleven. Er is voor deze aanpak gekozen om de samenstelling zo divers mogelijk te laten zijn. Het panel omvat leden uit verschillende delen van Groningen waarvan de meesten ervaring hebben met vrijwilligerswerk maar niet eerder aan een burgerpanel hebben deelgenomen. Het panel is wat leeftijd betreft gevarieerd samengesteld, maar bevat meer mannelijke dan vrouwelijke leden en veel leden met een hogere opleiding (HBO en WO). Dit is overigens meestal het geval bij burgerpanels. Gevraagd naar hun motivatie geven de panelleden aan dat ze zich sterk verbonden voelen met hun leefomgeving en graag actief bij willen dragen aan een betere toekomst voor Groningen.(2) Het panel is 15 keer bij elkaar geweest om de door Groningse inwoners ingediende projectvoorstellen en ideeën te bespreken. Ze werden daarbij ondersteund door een onafhankelijke voorzitter en een aantal daarvoor vrijgestelde werknemers van het NPG bureau. Daarnaast hebben experts informatie gegeven over de inhoud van de ingediende voorstellen en het panel geadviseerd over de organisatie van de projecten en hun financiële onderbouwing. De projectbeoordelingen zijn het resultaat van de discussies tussen de panelleden die in verschillende rondes verliepen; daarbij zijn de online verzamelde publieksbeoordelingen meegewogen maar heeft de argumentatie binnen het panel de doorslag gegeven. De leden zijn tevreden met het functioneren van het panel al was het meer en zwaarder werk dan men verwachtte. Men is trots op het bereikte resultaat en zou graag een adviserende rol blijven spelen tijdens de implementatie van het advies.(3) De in het Toukomstadvies opgenomen projecten moeten voldoen aan de ambities en financieringsvoorwaarden van het NPG-programmakader. Ook wat de besluitvorming over het advies en de projecten betreft, volgt Toukomst de NPG regels. Dat betekent dat de onafhankelijkeToukomst, de dromen en daden van inwoners voor de toekomst van Groningen › 4beoordelingscommissie van NPG het bestuur adviseert over het Toukomstadvies, het daarop gebaseerde programmaplan en de individuele projecten. Dan beslissen eerst het NPG bestuur en daarna Provinciale Staten over de toekenning van de financiële middelen. Zo is het door burgers gedragen Toukomstproject ingebed in de formele bestuurlijke en politieke structuren en processen. Deze inbedding moet voor legitimatie zorgen en een soepele implementatie van het Toukomstadvies. Het markeert tevens de grenzen van de zeggenschap en autonomie van het Toukomstpanel.(4) Kenmerkend voor het Toukomstadvies is de wens om in kunst, cultuur en landschap te investeren. Door aandacht en zorg te geven aan het culturele erfgoed en het Groningse landschap wil men de vrijetijdseconomie versterken, met nadruk op kleinschaligheid en authentieke beleving. Maar men beschouwt kunst, cultuur en landschap ook als bron van trots en een gevoel van thuis wat initiatief van onderop motiveert en voedt. Het panel wil verder net als de overheid investeren in onderwijs en armoedebestrijding, de transitie van de landbouw en een toekomstbestendige duurzame economie.Al met al is het Toukomstpanel als democratisch experiment geslaagd. Er ligt een advies dat door alle leden wordt gedragen en dat voortkomt uit veelvuldige gesprekken die met veel inzet en een groot verantwoordelijkheidsgevoel zijn gevoerd. Men was dankbaar voor de informatie die experts verstrekten maar verweerde zich ook tegen te veel beïnvloeding. Het panel was gevarieerd voor wat betreft de woonplaats, leeftijd en beroep van de leden maar bevatte wel duidelijk meer mannen dan vrouwen en veel leden met een hogere opleiding. Toch verwijzen de leden herhaaldelijk naar de diversiteit van perspectieven en standpunten die de discussie voedden en besluitvorming verrijkten. De panelleden maken zich wel zorgen over de ontvangst van het advies door de overheid en de implementatie van de projecten.De legitimiteit van het advies is op de volgende manieren gewaarborgd. Ten eerste volgt het Toukomstproject het formeel vastgestelde kader van NPG. Daarnaast biedt het Toukomstpanel veel inzicht in het besluitvormingsproces en de argumentatie die tot aanname of afwijzing van projecten heeft geleid. De bijeenkomsten zijn professioneel begeleid om de inbreng van iedereen veilig te stellen en om de leden van de nodige informatie te voorzien. Ten slotte is de besluitvorming over de implementatie van het Advies Toukomst ingebed in de reguliere politieke structuren en processen.
MULTIFILE