Lean Production (LP) can be regarded as a design approach in search of a theoretical foundation. In this paper we show that Lowlands’ Sociotechnical Design Theory (STSL) could function as such a foundation. To reach this goal, we first describe STSL as a system theoretical reformulation of Original Sociotechnical Theory (OSTS). Then, we introduce the Toyota Production System as the origin of LP and the challenge it poses for the academic field of organization design. This academic field should (1) assess LP’s success, (2) generalize it by embedding it in more abstract concepts and theories in order to be able to (3) re-specify it for different manufacturing and non-manufacturing contexts. Next, we give an exposition of STSL as a structural design approach based on developments in system theory. At last, we reformulate lean production in STSL terms and so show that LP is a subcase within the more general theory of STSL. We discuss the merits of both approaches and clarify some misunderstandings of lean both outside and inside the lean community. Embedding LP in the more general language of STSL should enable us to discover similarities and differences, to start a process of mutual learning, to integrate diverse design approaches in a theory of organizational design and to add content to redesign proposals of for example the health care system as proposed by Porter and Teisberg (2006) and Christensen et al. (2009). We quote extensively from the lean literature (to convince our sociotechnical friends) and embed both STSL and LP in the broader literature on organization design. We hope this adds a new perspective to the one given in the Operations Management literature on LP. Again, mutual learning is the goal.
DOCUMENT
This paper presents work aimed at improved organization and performance of production in housing renovation projects. The purpose is to explore and demonstrate the potential of lean work organization and industrialized product technology to improve workflow and productive time. The research included selected case studies that have been found to implement lean work organization and industrialized product technology in an experimental setting. Adjustments to the work organization and construction technology have been implemented on site. The effects of the adjustments have been measured and were reviewed with operatives and managers. The data have been collected and analyzed, in comparison to traditional settings. Two projects were studied. The first case implied am application of lean work organization in which labor was reorganized redistributing and balancing operations among operatives of different trades. In the second case industrialized solution for prefabricated installation of prefabricated roofs. In both cases the labor productivity increased substantially compared to traditional situations. Although the limited number of cases, both situations appeared to be representative for other housing projects. This has led to conclusions extrapolated from both cases applicable to other projects, and contribution to the knowledge to improve production in construction. Vrijhoef, R. (2016). “Effects of Lean Work Organization and Industrialization on Workflow and Productive Time in Housing Renovation Projects.” In: Proc. 24 th Ann. Conf. of the Int’l. Group for Lean Construction, Boston, MA, USA, sect.2 pp. 63–72. Available at: .
MULTIFILE
Verbeterprogramma’s, zoals Lean en Six Sigma, worden veelal succesvol ingezet om bedrijfsprocessen te verbeteren en verspillingen te elimineren. Succesverhalen tonen aan dat verbeterprogramma’s kunnen leiden tot betere resultaten voor people, planet en profit. Naarmate de bedrijfsvoering globaliseert wordt het echter moeilijker voor bedrijven om met een uniforme toepassing van verbeterprogramma’s in verschillende landen dezelfde successen te behalen. Volgens de theorie zijn cultuurverschillen een oorzaak van dit probleem. Onderzoek naar succes- en faalfactoren van verbeterprogramma’s binnen een cultuur of land heeft bijvoorbeeld aangetoond dat leiderschap en organisatiecultuur van grote invloed zijn op het succes van verbeterprogramma’s. Juist leiderschap en organisatiecultuur zijn gevoelig voor cultuurverschillen en kunnen, zonder rekening te houden met de context, niet automatisch worden ingezet als succesfactoren bij uniforme toepassing van verbeterprogramma’s door internationale bedrijven. Van meerdere geïdentificeerde succesfactoren is onbekend of ze ook succesvol zijn in andere culturen. De onderzoeksvraag is afgeleid van wetenschappelijke én praktijkbevindingen en is geformuleerd als: Wat is de invloed van cultuurverschillen op factoren die zorgen voor succesvolle toepassing van verbeterprogramma's in organisaties in een internationale context? Meerdere organisaties, waaronder Heineken Business Process Management Office, hebben aangegeven te willen participeren in een praktijkgericht onderzoek dat de betekenis van cultuurverschillen voor uniforme toepassing van verbeterprogramma’s inzichtelijk maakt. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Alinda Kokkinou, docent van de opleiding International Business, academie Avans School of International Studies (ASIS) en onderzoeker verbonden aan het lectoraat Improving Business, onderdeel van het Expertisecentrum Sustainable Business (ESB). Het onderzoek is vanwege de internationale dimensie verdiepend voor het lectoraat. Het verrijkt het onderwijs door beter inzicht te geven in de internationale competenties die studenten in hun toekomstige loopbaan nodig zullen hebben. Het voorziet in de behoefte van meerdere opleidingen binnen Avans (o.a. Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde, en Technische Bedrijfskunde), die bezig zijn met curriculum vernieuwing en waarin continu verbeteren en internationalisering centraal staan.
The research, supported by our partners, sets out to understand the drivers and barriers to sustainable logistics in port operations using a case study of drone package delivery at Rotterdam Port. Beyond the technical challenges of drone technology as an upcoming technology, it needs to be clarified how drones can operate within a port ecosystem and how they could contribute to sustainable logistics. KRVE (boatmen association), supported by other stakeholders of Rotterdam port, approached our school to conduct exploratory research. Rotterdam Port is the busiest port in Europe in terms of container volume. Thirty thousand vessels enter the port yearly, all needing various services, including deliveries. Around 120 packages/day are delivered to ships/offices onshore using small boats, cars, or trucks. Deliveries can take hours, although the distance to the receiver is close via the air. Around 80% of the packages are up to 20kg, with a maximum of 50kg. Typical content includes documents, spare parts, and samples for chemical analysis. Delivery of packages using drones has advantages compared with traditional transport methods: 1. It can save time, which is critical to port operators and ship owners trying to reduce mooring costs. 2. It can increase logistic efficiency by streamlining operations. 3. It can reduce carbon emissions by limiting the use of diesel engines, boats, cars, and trucks. 4. It can reduce potential accidents involving people in dangerous environments. The research will highlight whether drones can create value (economic, environmental, social) for logistics in port operations. The research output links to key national logistic agenda topics such as a circular economy with the development of innovative logistic ecosystems, energy transition with the reduction of carbon emissions, societal earning potential where new technology can stimulate the economy, digitalization, key enabling technology for lean operations, and opportunities for innovative business models.
Het doel van het project is om inzicht te krijgen in praktische en commerciële haalbaarheid rondom de Aquabooster van het bedrijf Wabbi dat eigendom is van studentondernemer Faik Durmus. Het onderzoek waaruit de Aquabooster is ontstaan is gedaan door studenten van de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek aan de Saxion Hogeschool. Daarmee borduurt dit project voort op praktijkgericht onderzoek vanuit een kennisinstelling. De Aquabooster is het enige product van het bedrijf Wabbi. De Aquabooster reinigt herbruikbare flessen (zoals de Dopper®) van consumenten met als doel de levensduur te verlengen en de afvalberg te verlagen. Hiermee hoopt Wabbi bij te dragen aan SDG12: ‘Responsible consumption and production’. De belangrijkste projectactiviteiten om het doel te realiseren omvatten: a. Het bouwen van meerdere prototypes; b. Validatie van de prototypes in relevante fieldlabs teneinde feedback uit de markt te krijgen; c. Onderzoek naar Intellectueel Eigendom; d. Schrijven van een businessplan. Deze activiteiten moeten er toe leiden dat er een beeld ontstaat over de potentie van Wabbi met haar Aquabooster. Het project duurt 9 maanden en het budget bedraagt conform begroting €40.000. De projectpartners zijn: Wabbi, Het Saxion Centrum voor Ondernemerschap (penvoerder), de lectoraten Mechatronica en Industrial Design en een partner ten aanzien van het onderzoek naar Intellectueel Eigendom (wordt nog gezocht). Aanvullend worden studenten ingezet om feedback uit de markt te krijgen en deelsystemen te ontwikkelen.