Het lectoraat Diversiteitsvraagstukken van Hogeschool Inholland bestaat 5 jaar. In die periode is er ontzettend veel gebeurd en heeft het team een bijdrage mogen leveren aan betekenisvolle onderzoeken die een bijdrage leveren aan het vergroten van de kansengelijkheid in de samenleving. Met daarbij het onderwijs als verbindende schakel tussen jongeren, het werkveld en de samenleving en het inzetten van (levens)verhalen om ervaringen en belevingen naar voren te brengen. Deze bundel bevat bijdragen met theoretische reflecties, met inzichten uit de onderzoeksprojecten en praktische voorbeelden om toe te passen in de dagelijkse onderwijspraktijk. De bundel is interessant voor professionals binnen en buiten het onderwijs, studenten, maar ook het werkveld waarvoor in het hoger onderwijs wordt opgeleid. En het is interessant voor iedereen die zich in wil zetten voor een samenleving waarin verschillen worden benut als kracht. Lectoraat Diversiteitsvraagstukken Hogeschool Inholland
MULTIFILE
De onderzoekslijn Diversiteitvraagstukken laat in deze nieuwsbrief de verschillende onderzoeken en projecten zien waar ze op dit moment mee bezig is én uiteraard wie wij ‘zijn’. Aandacht voor diversiteit is belangrijker dan ooit.
DOCUMENT
In deze tekst gaan we in op de methodiek van het inzetten van levensverhalen binnen het onderzoek van het lectoraat Diversiteitvraagstukken van hogeschool Inholland. Eerst zal een korte weergave worden gegeven van de opdracht van het lectoraat, de focus van het lectoraat in haar onderzoek(en), de theoretische uitgangspunten die ze hanteert en ten slotte zal worden ingegaan op de wijze waarop het lectoraat levensverhalen inzet als methodiek van dataverzameling. Het in beeld brengen van levensverhalen kan op zichzelf staan en dienen als enige onderzoeksmethode. Ze is echter met name betekenisvol als de verzamelde verhalen worden gecombineerd met andere onderzoeksmethoden, zoals focusgroepen, interviews en (online) vragenlijsten, waardoor informatie over iemands leven van nog meer context wordt voorzien. De informatie in deze tekst is bedoeld voor onderzoekers en studenten die geïnteresseerd zijn in het inzetten van de levensverhalen methodiek. De tekst wordt afgesloten met een visuele weergave van de items die bij deze methodiek kunnen worden bevraagd en een aantal voorbeeldvragen die kunnen worden gesteld. De citaten zijn afkomstig uit het levensverhalenboek Ik ben dat samen met studenten van de minor Migratievraagstukken is gemaakt in 2021
DOCUMENT
Welkom bij onze derde nieuwsbrief. Net als iedereen hebben wij van de Onderzoekslijn Diversiteitvraagstukken een bijzonder jaar achter de rug door Covid19. Desalniettemin hebben we gelukkig nog heel veel kunnen doen.
DOCUMENT
Sinds februari 2023 is het Lectoraat Diversiteitsvraagstukken betrokken bij de ontwikkeling van de Nieuwe Leraren Academie / De Inholland Pabo met als kernopdracht: Onderzoek en adviseer op welke manier inclusiviteit in alle aspecten van De Inholland Pabo verweven kan worden en kan fungeren als een kernprincipe van de aanstaande onderwijsontwikkeling. Kort gezegd en vrij vertaald: Hoe zorgen we ervoor dat inclusief onderwijs deel uitmaakt van het DNA van De Inholland Pabo? In dit rapport kun je de resultaten en aanbevelingen lezen die uit dit onderzoek zijn voortgekomen.
DOCUMENT
Met veel plezier hebben we de tweede nieuwsbrief van het lectoraat Diversiteitvraagstukken gemaakt. Er is de afgelopen periode weer enorm veel gebeurd. Ondanks Corona hebben de lopende projecten gelukkig niet veel vertraging opgelopen. En is samen met het lectoraat Studiesucces (Rutger Kappe, Linda Adrichem en Jacqueline Meijer) een vervolgonderzoek gedaan naar de ervaringen en belevingen van onze studenten in Coronatijd. Het rapport is in deze nieuwsbrief te lezen in hoofdstuk drie. Daarnaast heeft een heel inspirerende Community of Practice Diversiteit sessie plaatsgevonden over de Inclusiviteitstraining die het lectoraat samen met de Haagse Hogeschool (Aminata Cairo) en Universiteit Leiden heeft ontwikkeld. Vanaf medio maart start een trainingsreeks van de IPT bij Inholland. Donderdag 11 maart is de volgende Community of Practice bijeenkomst waarin het thema Online Discriminatie centraal staat. Samen met het lectoraat Media, Cultuur en Burgerschap van Joke Hermes en Verwey Jonker wordt een onderzoek uitgevoerd waarin dit thema centraal staat. Voor dit onderzoek is veel belangstelling, zelfs in het Jeugdjournaal is het onlangs besproken. Daarnaast heeft het lectoraat samen met de Vrije Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam een aanvraag binnen gehaald waarin de kracht van identiteitsnetwerken van studenten zal worden onderzocht. Voor de zomervakantie zullen de projecten Bias in Organisaties en Stagediscriminatie worden afgerond, evenals het onderzoek naar LHTBQI-studenten. Ook het mentoringproject Students4Students zal worden afgerond. Er wordt gekeken op welke manier we dit project in de organisatie kunnen voortzetten. We zullen hierover op Insite publiceren.
LINK
In deze rede, die een uitwerking is van mijn lectoraatopdracht, wil ik laten zien dat het diverser worden van de Nederlandse samenleving voor nieuwe uitdagingen zorgt in de samenleving, in buurten, in scholen en andere organisaties en daarmee ook vraagt om nieuwe visies op het debat over inte- gratie zoals dat op dit moment wordt gevoerd. Deze rede beoogt een onderbouwing te geven voor de noodzaak het besef te laten doordringen in de hele samenleving dat diversiteit een gegeven en dat dit van ons allemaal, als burgers en als professionals, iets vraagt en in het bijzonder van pro- fessionals, in het Nederlandse onderwijs. Veel meer dan nu het geval is, zouden onderwijsinstellingen jongeren moeten leren dat het accepteren van verschillen de grondslag is van samen leven en werken in een heel divers Nederland nu en in de toekomst. Alleen zo worden noodzakelijke verbindingen tussen mensen, en het vermogen die tot stand te brengen, al op school ontwikkeld. Het antwoord op de vraag waarom aandacht voor diversiteit zo belangrijk is, de titel van deze rede, is de basis van het bestaansrecht van het lectoraat Diversiteitsvraagstukken. Met diversiteitsvraagstukken worden vraagstukken bedoeld die voortkomen uit het leven, studeren en werken in een zeer diverse samenleving, waarbij nadrukkelijk wordt gesteld dat diversiteit an sich niet als probleem wordt beschouwd, maar de vraagstukken die voortkomen uit omgaan met diversiteit daarentegen wel.
DOCUMENT
In verband met een onderzoek naar en te maken documentaire over stagediscriminatie in het hbo zijn lectoren Machteld de Jong (Diversiteitsvraagstukken) en Joke Hermes (Media, Cultuur en Burgerschap) op zoek naar collega’s en studenten die hun ervaringen willen delen op dit gebied. Geïnteresseerden* kunnen zich melden via machteld.dejong@inholland.nl
LINK
Welkom bij de laatste nieuwsbrief van dit studiejaar van het lectoraat Diversiteitvraagstukken. We hebben de afgelopen tijd zeker niet stilgezeten en zullen in deze nieuwsbrief als vanouds ingaan op de belangrijkste activiteiten die we de afgelopen maanden hebben uitgevoerd. Dat doen we niet alleen, maar samen met Inholland collega’s en -studenten, evenals onze externe partners en daar zijn we trots op. We wensen jullie dan ook veel leesplezier en neem gerust contact met ons op over onze projecten of over onderwerpen die jullie graag met ons lectoraat willen delen. Succes met de laatste loodjes van dit studiejaar en alvast een heel mooie zomer toegewenst! Namens het hele lectoraat Diversiteitvraagstukken, Machteld de Jong Welcome to the final newsletter from the Diversity Research group for this academic year. We have certainly not been idle over the past few months, and in this newsletter, as usual, we will talk about the key activities we’ve been involved in lately. Many of these activities involved collaboration with Inholland staff and students, as well as our external partners, a fact of which we’re very proud. We hope you enjoy reading this newsletter. Please don’t hesitate to get in touch if you want to discuss our projects or if there’s anything you’d like to share with our research group. Good luck with the final weeks of the academic year, and have a great summer! On behalf of the entire Diversity Research group, Machteld de Jong
MULTIFILE
We werken allemaal dagelijks aan Inholland als inclusieve hogeschool. Wat kan jij hieraan bijdragen? Graag nodigen we je uit om af en toe stil te staan bij de vraag: Wie valt er buiten de boot? Bijvoorbeeld bij jouw onderwijs, onderzoek, management of evenement. En om hierover in gesprek te gaan met naaste collega’s in jouw team. Zie de vragen op onze Reflectiekaart ter inspiratie. Wil je meer informatie of wil je actief met ons meedoen als Reflectiepartner? Stuur een mailtje naar marieke.slootman@inholland.nl Met medewerking van: Lectoraat Diversiteitsvraagstukken en Inholland Taskforce Diversiteit & Inclusie Ontwerp: Studio idiotēs, Sverre Koster
DOCUMENT