In voorliggend sectorstudierapport gaat het om geweld jegens minderjarigen die in de periode van 1945 tot heden zijn geplaatst in instellingen voor minderjarigen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Tegenwoordig heten deze instellingen orthopedagogische behandelcentra (OBC). Voorheen werden deze instellingen behandelinstituten, instellingen voor licht verstandelijk gehandicapte jeugdigen, zwakzinnigeninrichtingen of ‘debieleninternaten’ genoemd.1 In de periode van 1945 tot heden zijn er ook minderjarigen met een LVB geplaatst in instellingen in andere sectoren, zoals GGZ-instellingen, Justitiële Jeugdinrichtingen en residentiële instellingen die niet specifiek gericht zijn op minderjarigen met een LVB. Geweld jegens minderjarigen met een LVB in die sectoren is onderzocht in de andere sectorstudies van de Commissie Onderzoek naar Geweld in de Jeugdzorg, verder te noemen commissie. In dit hoofdstuk wordt allereerst de LVB-sector omschreven, net als de doelgroep van jongeren die in instellingen in deze sector geplaatst werden en worden. Daarna volgt een overzicht van de ontwikkelingen in de sector in de periode van 1945 tot heden, met speciale aandacht voor het financiële en wettelijke kader waarbinnen de OBC’s werken en gewerkt hebben. Vervolgens beschrijven we het onderzoeksproces en de specifieke onderzoekskeuzes voor deze sectorstudie en sluiten we af met de opbouw van dit rapport.
Dit praktijkprofiel is ontwikkeld in het kader van de Leerwerkplaats Werken in de 24u zorg van de Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met Levvel. Deze versie 2.0 is verder gevalideerd middels meerdere werksessies met het bredere werkveld van de 24-uurszorg en met ervaringsdeskundige ouders en jongeren.Het praktijkprofiel biedt een overzicht van de activiteiten en competenties van groepswerkers in de 24-uurszorg. Het is bedoeld als hulpmiddel om in gesprek te gaan over de benodigde activiteiten en competenties binnen dit werk en hierop te reflecteren.
Dit praktijkprofiel is ontwikkeld in het kader van de Leerwerkplaats Werken in de 24u zorg van de Hogeschool van Amsterdam. Het biedt een overzicht van de activiteiten en competenties van groepswerkers in de 24u zorg. Het praktijkprofiel is uitdrukkelijk niet bedoeld als afvinklijst, maar als leidraad om in gesprek te gaan. Aan de hand van het praktijkprofiel kan een student/stagiair uitgenodigd worden om te reflecteren op welke activiteiten wel of niet goed gaan en wat er nodig is om deze competenties te ontwikkelen.
MULTIFILE