In het terugkerende RUIT-onderzoeksproject werkt het lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid samen met de opleiding Integrale Veiligheidskunde, het Bureau Regionale Veiligheidsstrategie en Veiligheidsregio Utrecht. Jaarlijks kiezen we een onderzoeksvraag, waarmee tweedejaarsstudenten Integrale Veiligheidskunde aan de slag gaan.Het doel van alle RUIT-onderzoeksprojecten is om de samenwerking te verbeteren tussen onderwijs, onderzoek en praktijk. RUIT 5 (2016-2017) onderzocht de factoren waardoor buurtbewoners wel of niet deelnemen aan een Whatsappgroep voor veiligheid in de wijk. Uit dit onderzoek bleek dat deelnemers niet erg verschilden van niet-deelnemers. De belangrijkste reden dat bewoners niet deelnamen was dat zij niet wisten van het bestaan van de Whatsappgroep.
Dit hoofdstuk gaat over de betekenis van sociale relaties voor jongeren: hun individuele vriendschappen, de informele groepen (peergroups), waar ze bij horen en de jeugdculturen waar ze deel van uitmaken.Onderwerpen die in het hoofdstuk aan de orde komen zijn: maatschappelijke veranderingen die van invloed zijn op de leefwereld van jongeren, de contacten met leeftijdgenoten, vriendschap in individuele relaties en in peergroups, de diversiteit van hedendaagse jeugdculturen en jeugdstijlen en de betekenis ervan voor jongeren.
Background: The built environment is increasingly recognized as a determinant for health and health behaviors. Existing evidence regarding the relationship between environment and health (behaviors) is varying in significance and magnitude, and more high-quality longitudinal studies are needed. The aim of this study was to evaluate the effects of a major urban redesign project on physical activity (PA), sedentary behavior (SB), active transport (AT), health-related quality of life (HRQOL), social activities (SA) and meaningfulness, at 29–39 months after opening of the reconstructed area. Methods: PA and AT were measured using accelerometers and GPS loggers. HRQOL and sociodemographic characteristics were assessed using questionnaires. In total, 241 participants provided valid data at baseline and follow-up. We distinguished three groups, based on proximity to the intervention area: maximal exposure group, minimal exposure group and no exposure group. Results: Both the maximal and minimal exposure groups showed significantly different trends regarding transportbased PA levels compared to the no exposure group. In the exposure groups SB decreased, while it increased in the no exposure group. Also, transport-based light intensity PA remained stable in the exposure groups, while it significantly decreased in the no exposure group. No intervention effects were found for total daily PA levels. Scores on SA and meaningfulness increased in the maximal exposure group and decreased in the minimal and no exposure group, but changes were not statistically significant. Conclusion: The results of this study emphasize the potential of the built environment in changing SB and highlights the relevance of longer-term follow-up measurements to explore the full potential of urban redesign projects.