Wat is de waarde van het samenspel tussen kUS en het Kenniscentrum Sociale Innovatie (KSI)? Die is meervoudig. We bouwen met elkaar aan een duurzame regionale infrastructuur, met alle belangrijke partners, gericht op het oplossen van sociale vraagstukken. Het KSI is daarbij coördinator en penvoerder van het kUS. Het Kenniscentrum Sociale Innovatie is één van de vier kenniscentra van Hogeschool Utrecht, waar het praktijkgericht onderzoek is ondergebracht. Daar doen we onderzoek, in nauwe samenwerking met onderwijs en werkveld, in en vanuit het brede sociaal domein. Onze missie is: bijdragen aan een inclusieve, rechtvaardige en veilige samenleving. In en vanuit het kenniscentrum gebeurt veel moois en waardevols, waar ik hier niet verder op in kan gaan. Om u daar een indruk te geven, verwijs ik graag naar onze website.
DOCUMENT
Op 13 december 2022 organiseerde BoerenNatuur in samenwerking met Van Hall Larenstein een online kennisbijeenkomst over het trekgedrag van twee iconische boerenlandvogels, de grauwe kiekendief en de grutto. Raymond Klaassen, onderzoeker bij de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en werkzaam bij Grauwe Kiekendief Kenniscentrum Akkervogels (GKA), nam ons mee in de ecologie van de grauwe kiekendief. Hij vertelde hoe we door zenderonderzoek veel meer te weten zijn gekomen over de leefwijze van deze vogelsoort. Daarna presenteerde Jelle Loonstra, ecoloog bij ecologisch adviesbureau Altenburg & Wymenga, de belangrijkste bevindingen uit zijn promotieonderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen over het trekgedrag van grutto’s. Hierin probeerde hij de vraag te beantwoorden: hoe weten jonge grutto’s de weg?
MULTIFILE
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
Poster presentation.There still is little empirical evidence on factors that influence GPs’ referral behavior to lifestyle interventions. The aim was to explore 1) GPs´ motivation to refer to lifestyle interventions and to investigate the association between GPs’ own lifestyle-behaviors and their referral behavior, and 2) patient indicators in the decision-making process of the GPs’ referral to lifestyle interventions.
DOCUMENT
Helen Kopnina explains how some pivotal events in her personal life have led to the development of an appreciation of Nature. This article also reflects on whether the love of Nature or care for the environment is learned or inherited. https://www.ecologicalcitizen.net/article.php?t=ecocentrism-personal-story LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Personal data is increasingly used by cities to track the behavior of their inhabitants. While the data is often used to mainly provide information to the authorities, it can also be harnessed for providing information to the citizens in real-time. In an on-going research project on increasing the awareness of motorists w.r.t. the environmental consequences of their driving behavior, we make use of sensors, artificial intelligence, and real-time feedback to design an intervention. A key component for successful deployment of the system is data related to the personal driving behavior of individual motorists. Through this outset, we identify challenges and research questions that relate to the use of personal data in systems, which are designed to increase the quality of life of the inhabitants of the built environment.
DOCUMENT
This research explores the attitudes of children from different socio-economic backgrounds towards cars. This paper explores their projected choices and motivations in the context of (1) post-materialist values; (2) economic constraints; and (3) social status theories; and draws upon survey research among 140 upper elementary school children in the Netherlands between September 2010 and January 2011. Comparative analysis shows that there are significant differences in attitudes of children from different socio-economic backgrounds. Pupils from the affluent predominantly ethnically Dutch schools showed greater awareness of and concern about their parents’ and general use of cars, and less desire to own a car in the future, children from less economically advantaged schools demonstrated lower environmental awareness and concern and more desire to own a car in the future. This study is based on a small sample and indicates a need for large-scale follow-up study of children's attitudes towards cars. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.07.010 https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Het project ‘Meedoen en erbij horen’ past uitstekend bij de kennisagenda van het kUS. Het project richtte zich op de maatschappelijke participatie van jongeren met een licht verstandelijke beperking. Het project kon gerealiseerd worden dankzij een subsidie uit de Startimpuls JOIN, een onderdeel van de route Veerkrachtige en Zinvolle Samenlevingen van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). De problematiek van deze jongeren wordt dikwijls onderschat. Hierdoor ontbreekt het soms aan adequate ondersteuning bij hun persoonlijke ontwikkeling. Participatie in school, werk en sociaal contact stagneert, wat gepaard kan gaan met schooluitval, gedragsproblemen en verslaving. En daardoor dreigend sociaal isolement.
DOCUMENT
Medewerkers van de Buurtteamorganisatie Sociaal (BTO) in Utrecht beschikken over de professionele ruimte om zelf de keus te maken hoe ze een hulpvraag oppakken. Het maken van deze afweging behoort tot het vakmanschap van de sociaal professional. Het was leidinggevenden opgevallen dat het aantal casussen met langdurige begeleiding toenam in de caseload van de buurtteams. Ruim drie jaar na de start van de buurtteams steeg het percentage langdurige begeleiding tot boven de 35%. Het gaat hier om inwoners die langer dan één jaar door een medewerker worden begeleid. Dat is op zichzelf geen probleem; het buurtteam doet wat nodig is. Maar hoe bepaal je nu met elkaar welke begeleiding passend is qua duur en vorm? Een gemeenschappelijk afwegingskader kan medewerkers helpen bij een meer eenduidige inschatting van de hulpvraag, alsmede bij de afronding van de casus. Daarnaast is er bij BTO behoefte om gericht te kunnen leren van casuïstiekbespreking, zodat het professionele vakmanschap wordt aangescherpt en dit ook bijdraagt aan het gezamenlijke afwegingskader.
DOCUMENT
Het project ‘Bijzondere Begeleiding’ speelde zich af van begin 2017 tot medio 2018 in de gemeente Wijk bij Duurstede. Onderdeel van dit project was de pilot VAK werk(t). Doel van deze pilot was om lokaal een gezamenlijke integrale werkwijze te ontwikkelen voor de dienstverlening aan inwoners met een gespecialiseerde begeleidingsbehoefte en daarmee o.a. ook de indicatiestelling te vereenvoudigen en de administratieve belasting te verminderen en beter gebruik te kunnen maken van het lokale netwerk.
DOCUMENT