Interventieonderzoek als onderdeel van docentenprofessionalering: een goodpractice.Presentatie tijdens VELON, 'Congres voor Lerarenopleiders 2016 ‘Professionaliseren IN en DOOR onderzoek’, 4 februari 2016, Brussel.Context: Leergang voor honoursdocenten A Teacher’s road to Excellence (ATRE)Goodpractice: Interventieonderzoek door honoursdocentenEen illustratie: onderzoek naar (bounded) freedom en de perceptie van de honoursstudentResultaten en implicaties voor de toekomst
DOCUMENT
Poster presentation at Hanze Research Day 26 January 2016
DOCUMENT
Honoursonderwijs biedt niet alleen uitdagingen aan studenten, maar ook aandocenten en onderwijsonderzoekers. Onderzoek naar de leerprocessen vanhonoursstudenten, hun motivatie en betrokkenheid, hun aanpak en de begeleidingdaarbij door docenten, kunnen leiden tot nieuwe inzichten in de werking vanhet hoger onderwijs en tot nieuwe mogelijkheden en kansen voor innovatie vanhet universitair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs.
DOCUMENT
Het hoofddoel van deze studie is het verkrijgen van inzicht in welke factoren van het honoursonderwijs een meerwaarde opleveren voor het leren van studenten in honoursprogramma’s. Deze studie draagt hiermee bij aan kennis over de relatie tussen excellentiebevorderend onderwijs enerzijds en leergedrag en motivatie van studenten anderzijds. De praktische relevantie van deze studie ligt in het ontwikkelen van kennis voor het opzetten en verbeteren van talentgericht doceren, ter bevordering van het professionaliseren van docenten. In deze studie wordt bestudeerd wat volgens docenten de meerwaarde voor studenten is van honoursonderwijs. In deze exploratieve kwalitatieve interviewstudie werden twaalf docenten in drie verschillende honoursprogramma’s voor talentvolle bachelorstudenten bevraagd over hun opvattingen. De meerwaarde van hethonoursonderwijs voor studenten wordt volgens de docenten gekenmerkt door: (1) studentgerichtheid; (2) gebruik van andersoortige onderwijsvormen; (3) nadruk op ‘inquiry-based’ strategieën; (4) gerichtheid op kritisch en creatief denken; (5) hoge verwachtingen en ambitieuze doelen; en (6) kleinschaligheid en interdisciplinair karakter. Deze resultaten worden besproken en geïllustreerd met interviewfragmenten. Tevens worden de resultaten gerelateerd aan professionalisering voor docenten in honoursprogramma’s in het hoger onderwijs.
DOCUMENT
Het lectoraat Excellentie in Hoger onderwijs en samenleving, onder leiding van dr. Marca Wolfensberger heeft een tweedaagse georganiseerd voor de leden van de kenniskring, waarin de verduurzaming van het lectoraat centraal heeft gestaan. De volgende doelen stond het organiserend comité (Tineke Kingma en Eti de Vries, twee leden van de kenniskring) voor ogen:- Samen werken aan een verduurzaamde visie en toekomst van het lectoraat door middel van trendanalyse en toekomstscenario’s- Voorbereiding beoordeling lectoraat- Samen bepalen van de onderzoeksgebieden van het lectoraat- Herijking criteria voor Honours programma’s- Gezamenlijk werken aan een eindproductIn dit verslag kunt u de bevindingen lezen.
DOCUMENT
De arbeidsmarkt heeft in toenemende mate behoefte aan professionals die opeen innovatieve manier aan complexe vraagstukken kunnen werken. Afgestudeerden moeten kunnen reageren en ook anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en zullen zich hun leven lang professioneel en persoonlijk moeten blijven ontwikkelen. Hogescholen spelen hierop in door het opzetten van innovatiewerkplaatsen, waarin studenten leren terwijl ze werken aan opdrachten van en met de beroepspraktijk.Daarbij maken zij elk hun eigen ontwikkeling door, afhankelijk vande opleiding, taken en interesses. Om hun individuele leerproces zelf te kunnen sturen en expliciet te maken, moeten studenten goed worden begeleid en beoordeeld.In dit artikel geven de auteurs een aantal tips en richtlijnen voor docenten en coaches in innovatiewerkplaatsen.
DOCUMENT