In een eerder uitgevoerd onderzoek naar werken op afstand bij de reclassering (Henskens et al., 2021) bleek dat reclasseringswerkers behoefte hadden aan handvatten bij het structureren van hun online gesprekken met cliënten. Ook wilden zij basisvaardigheden leren om deze online gesprekken meer verdieping te geven. In het huidige project zijn vier leerinterventies verkend omwerken op afstand bij reclasseringswerkers te versterken: een handreiking, training, ‘goede praktijken’ en instructiefilmpjes. Uiteindelijk is alleen de handreiking ontwikkeld. In dit project is een internationale literatuurverkenning gedaan naar de geschiktheid van een handreiking voor reclasseringswerkers: hoe ziet deze eruit qua vorm en inhoud? Hierna is de handreiking in nauwe afstemming met de praktijk ontwikkeld. In een pilot hebben zes reclasseringswerkers de conceptversie van de handreiking uitgetest op respectievelijk leesbaarheid, bruikbaarheid, doelmatigheid en geschiktheid. Uit deze pilot bleek dat werkers de handreiking aantrekkelijk vonden in gebruik en als ondersteunend ervaarden bij het voeren van online gesprekken. Zij vonden de tekst goed leesbaar en overzichtelijk. Ook vonden zij dat er voldoende technische tips in stonden. Ze adviseerden de handreiking goed vindbaar te maken op intranet. Uit de probleemanalyse bleek dat een training geen geschikte leerinterventie zou zijn omdat de reclasseringswerkers geen leervragen hadden. De andere leerinterventies zijn door een combinatie van terugtrekking van de reclassering uit KFZ en een verminderde behoefte aan online interventies niet meer uitgevoerd. Uiteindelijk heeft dit project een product opgeleverd dat positief is geëvalueerd in de pilot. Op het Reclasseringscongres van 11 november jl. reageerde een groep reclasseringswerkers die deelnam aan de workshop ‘Werken op afstand’ positief op de handreiking: zij vonden het prettig om concrete handvatten aangereikt te krijgen om online te kunnen werken.
DOCUMENT
Nederland staat naast de nieuwbouwopgave, voor de enorme uitdaging om de bestaande gebouwde omgeving klimaatadaptief en toekomstbestendig te maken. Dit vraagt om medewerkers met de juiste skills en een cultuurverandering in de bouw- en installatietechniek. Maar dat gaat niet vanzelf. Het doel van dit onderzoek is om in de praktijk toepasbare inzichten te ontwikkelen over cultuurverandering in de bouw- en installatietechniek. Met deze doelstelling in het achterhoofd is de volgende centrale vraagstelling voor dit onderzoek geformuleerd: Hoe kan een samenwerkingscultuur in de bouw- en onderhoudssector worden veranderd om leer- en innovatieprocessen te versnellen? Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van BZK en TKI Bouw en Techniek. Met conclusies en aanbevelingen.
DOCUMENT
In de wereld om ons heen hebben we te maken met data en cijfers. Het vermogen om met getalsmatige informatie om te gaan, heet gecijferdheid. 1 op de 6 inwoners in Nederland heeft moeite met cijfers. De infographic geeft de uitdagingen weer van mensen die in het dagelijks leven moeite hebben met gecijferdheid en laat zien welke factoren een rol spelen bij gecijferdheid.
MULTIFILE
Binnen het lectoraat jeugdzorg van de Hogeschool van Amsterdam hebben we binnen meerdere projecten ervaring opgedaan met praktijkprofielen. Deze ervaringen delen we graag tijdens een interactieve workshop. In de workshop zullen wij een inleiding geven in het belang van bruikbare interventies, toelichting geven op het concept van handelingskennis, en bespreken hoe je een praktijkprofiel kunt ontwikkelen. We zullen hierbij ook in gesprek gaan met de deelnemers over de knelpunten die wij tegengekomen zijn. Daarnaast gaan we met een reeds ontwikkeld praktijkprofiel aan de slag om te ervaren hoe dit kan helpen om te leren en te reflecteren op het handelen. --Voor een goede implementatie is een bruikbare interventie nodig; concreet, toepasbaar, aan te leren, uit te voeren en te evalueren in de dagelijkse praktijk.Binnen de jeugdzorg zijn veel interventies in gebruik. Het is de vraag in hoeverre bij deze interventies sprake is van een bruikbare interventies waarin duidelijk is hoe de interventie toegepast moet worden in de dagelijkse praktijk. Het ontwikkelen van een praktijkprofiel biedt handvatten om de interventie concreter te omschrijven en zo tot een bruikbare interventie te komen. Zo’n praktijkprofiel kan vervolgens gebruikt worden om te (blijven) leren op de werkvloer en te reflecteren op het handelen. Dit draagt bij aan goede implementatie van de interventies en uiteindelijk aan kwaliteit van de zorg.Binnen het lectoraat jeugdzorg van de Hogeschool van Amsterdam hebben we binnen meerdere projecten ervaring opgedaan met praktijkprofielen. Deze ervaringen delen we graag tijdens een interactieve workshop.In deze workshop zullen wij een inleiding geven in het belang van bruikbare interventies, toelichting geven op het concept van handelingskennis, en bespreken hoe je een praktijkprofiel kunt ontwikkelen. We zullen hierbij ook in gesprek gaan met de deelnemers over de knelpunten die wij tegengekomen zijn. Daarnaast gaan we met een reeds ontwikkeld praktijkprofiel aan de slag om te ervaren hoe dit kan helpen om te leren en te reflecteren op het handelen.
DOCUMENT
Sinds 2019 biedt de HvA academie het programma Verbindend Leiderschap aan. 175 leidinggevenden verbonden aan de HvA en UvA namen in 2019 en 2020 deel aan dit interne leiderschapsprogramma. Het programma beoogde leidinggevenden te stimuleren 1) te werken aan persoonlijk leiderschap en hun leiderschapsstijl, 2) samen te werken aan de uitvoering of ondersteuning van hoogwaardig onderwijs en onderzoek, 3) het netwerk binnen de HvA en UvA te vergroten en contact te maken met andere leidinggevenden binnen andere posities en 4) een scherper beeld te ontwikkelen bij Verbindend Leiderschap in context van de HvA.
DOCUMENT
Het verweven van formele en informele vormen van leren in zogenaamde ‘hybride leeromgevingen’ in het beroepsonderwijs laat zien hoe de vakmensen van morgen kunnen worden opgeleid. In dit artikel een verrassend perspectief: wat kunnen HRD-professionals leren van deze systematische aanpak?
DOCUMENT
Dit rapport gaat over het implementatieproces van de producten van De Krachten Gebundeld. Deze producten zijn het leertraject voor begeleiders en een omgevingsscan voor woon- en dagbestedingslocaties (zie bijlage 1). Beide producten richten zich op het ondersteunen van een gezonde leefstijl voor mensen met een matige tot zeer ernstige verstandelijke beperking en zijn te vinden op de productenwebsite: dekrachtengebundeld.nl. Tijdens de implementatie is ondersteuning geboden aan 4 zorgorganisaties die deproducten implementeerden in 2021 (looptijd project januari - juli). De ervaringen vanuit dit implementatieproces zijn samen met aandachtspunten gebundeld in dit rapport voor toekomstige kartrekkers vanuit zorgorganisaties.
DOCUMENT
Het thema duurzaamheid doet onomkeerbaar zijn intrede in de wereld. Dat vervolgens wordt gezocht naar de connectie tussen ‘duurzaamheid’ en ‘leren’ door organisaties die duurzaamheid op de kaart willen zetten, is niet zo vreemd. Er valt immers nog veel te ‘leren’ willen we onze producten, onze manier van werken, onze manier van levenduurzaam maken. Maar de connectie wordt ook op een andere manier gelegd, namelijk in metaforische zin: hoe duurzaam organiseren wij het leren en ontwikkelen in en van onze organisatie?
DOCUMENT
Een gezonde leefstijl geeft voor mensen met een verstandelijke beperking grote potentiële gezondheidswinst en meer mogelijkheden tot participatie in de maatschappij. Mensen met een verstandelijke beperking hebben voor een gezonde leefstijl ondersteuning nodig van professionele begeleiders en een gezonde leefomgeving die gezond gedrag stimuleren.In het project De Krachten Gebundeld werkten vier Nederlandse onderzoeksgroepen samen met ervaringsdeskundigen, hun naasten en 19 zorgorganisaties. Het doel was het ontwikkelen van kennis en praktijkproducten die bijdragen aan een gezondheidsbevorderende omgeving voor mensen met een matige tot zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperking, waarin zij worden ondersteund bij en verleid tot een gezonde leefstijl, specifiek op het gebied van voldoende beweging en gezonde voeding.
DOCUMENT
Veel organisaties zetten programma’s in om complexe interne of externe opgaven te realiseren. In dit white paper introduceren we nieuw gedachtegoed om vorm te geven aan de ontwikkeling van programmamanagement in een organisatie. Die manier van kijken is ook waardevol voor het ontwikkelen van andere manieren van werken, zoals opgavegericht werken en agile werken.
DOCUMENT