Increasingly, internationalisation at home and internationalisation of the curriculum are adopted by universities across the globe but their systemic implementation is a complex process. For instance, academics and academic disciplines understand and approach internationalisation differently, as previous studies have shown. However, there is little research on the role of such disciplinary perspectives in relation to different internationalisation practices and interventions. Using the Becher-Biglan framework of academic tribes, this exploratory study compares 12 undergraduate programmes at a Dutch university of applied sciences and addresses the question if the different disciplinary approaches to internationalisation as identified in previous studies are also reflected in the choices of internationalisation at home activities. The findings show there is more variation in the range of activities rather than in the types of activities and that it is within the rationales underlying those choices where the influence of disciplinary perspectives is more visible.
DOCUMENT
Nixon and Metiary argue that the notion of protest needs to be included in the global education system as a distinct activity. It needs to take its place alongside other social sciences and humanities courses in the school curricula. They stress that the ability to impact society, to incite societal change, to participate through more means than voting, needs to be taught. It needs to be implemented into the global education system.
DOCUMENT
When it comes to integrating internationalisation in the curriculum and ensuring internationalisation for all, the true impact of our efforts is being fully committed to supporting our educators. As the key players in creating purposeful and inclusive internationalisation, educators need to be properly equipped with expertise, resources, research and policy supports.
DOCUMENT
Democratie, burgerschapsvorming, kritisch denken en Bildung worden vaak samen genoemd, maar een heldere kijk op de onderlinge samenhang ontbreekt nog. In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een visie op burgerschapsvorming in het middelbaar beroepsonderwijs, waarin kritisch denken en Bildung worden opgenomen.
Democratie, burgerschapsvorming, kritisch denken en Bildung worden vaak samen genoemd, maar een heldere kijk op de onderlinge samenhang ontbreekt nog. In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een visie op burgerschapsvorming in het middelbaar beroepsonderwijs, waarin kritisch denken en Bildung worden opgenomen.Doel We willen met het project 'Democratisering van kritisch denken' de volgende doelen bereiken: Het formuleren van een heldere kijk op het samenbrengen van kritisch denken, burgerschap, Bildung en de beroepsvoorbereiding in het mbo; Het creëren van een duurzame, professionele leergemeenschap; De ontwikkeling van kennis om kritisch denken toe te passen in de lespraktijk; Het beschikbaar stellen van leerplannen en meetinstrumenten voor mbo-docenten. Resultaten Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten. Looptijd 17 september 2018 - 31 januari 2023 Aanpak Dit project is onderdeel van de Werkplaats Onderwijsonderzoek van NRO. Deze werkplaatsen zijn gericht op het instellen van duurzame ‘professionele leergemeenschappen’. Ook in dit project komen verschillende expertises samen: die van mbo-docenten (Nederlands, Burgerschap en vakdocenten), onderzoekers van een practoraat, het Expertisecentrum Kritisch Denken (ECKD), het lectoraat Normatieve professionalisering en twee universiteiten. Studenten en externe partners brengen bovendien praktijkkennis in. Samen werken de partners aan een visie op kritisch denken, burgerschap en bildung en de vertaling hiervan in leerlijnen en assessment-tools. Samen met mbo-docenten kijken we bovendien welke professionalisering er nodig is om kritisch denken toe te passen in het beroepsonderwijs. Lees meer over het project Democratisering van kritisch denken.
Hogeschool Utrecht werkt mee aan professionalisering van ervaringsdeskundigheid binnen onderwijs en praktijk door expertise in te brengen in het deelproject ‘Opleidingen Ervaringsdeskundigheid’, uitgevoerd door de Vereniging van Ervaringsdeskundigen, het Trimbos-instituut, Kenniscentrum Phrenos en hogeschool Windesheim.Doel Doel van het deelproject ‘Opleidingen Ervaringsdeskundigheid’ is een verdere professionalisering van ervaringsdeskundigheid binnen onderwijs en praktijk. Het project richt zich op de ontwikkeling van leerplannen ervaringsdeskundigheid en een toetsingskader voor opleidingen ervaringsdeskundigheid. Beoogde resultaten Leerplannen Ervaringsdeskundigheid op niveau 6 & 7 en een uitgewerkt toetsingskader dat handzaam is voor alle HBO en WO opleidingen die werken met ervaringskennis. Looptijd 01 september 2020 - 01 september 2021 Aanpak Docent-onderzoekers maken deel uit van de landelijke werkgroepen waar ze samen andere partners werken aan het kwaliteitssysteem.