CC-BY-NC-SA Het hoofdstuk is eerder gepubliceerd in: Snoek, M., De Wit, B., & Dengerink, J. (Reds.) (2020). Leraar: een professie met perspectief (3 delen). Meppel: Ten Brink Uitgever Leraren vervullen steeds vaker de rol van curriculumontwikkelaar. Ze verrijken methodes of passen deze aan en ontwikkelen aanvullende onderwijsmaterialen (Huizinga, Nieveen, Handelzalts, & Voogt, 2013; Hoogveld, 2003). Dit kan een positief effect hebben op hun professionele ontwikkeling en de kans op duurzame verandering(en) in de school vergroten (Penuel, Fishman, Yamaguchi, & Gallagher, 2007; Voogt et al., 2011). Leraren voelen zich betrokken en eigenaar als zij zelf hun onderwijs ontwerpen. In dit hoofdstuk laten we zien hoe de rol van curriculumontwikkelaar eruit kan zien en hoe deze een plek kan krijgen in de schoolorganisatie en de loopbaan van leraren.
MULTIFILE
Publicatie ter gelegenheid van het afscheid/pensioen van Henk van Leeuwen, docent Informatica en lector Ambient Intelligence bij het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie. In deze uitgave kijkt Henk van Leeuwen, na een loopbaan van 40 jaar in het onderwijs, niet alleen terug op interessante zaken uit het verleden, maar onderkent hij ook welke drijvende krachten invloed hadden. Hierbij heeft Van Leeuwen niet gestreefd naar volledigheid. Het is een persoonlijke kijk, die berust op eigen ervaringen en die tot discussie kan prikkelen. Naast de vakinhoudelijke observaties neemt Van Leeuwen ook het hbo-informaticaonderwijs en het ICT-onderzoek onder de loep. Het begrip ‘sensing’ in de titel ’Sense and nonsense of sensing’ van deze uitgave heeft dan ook niet primair een technische betekenis. Sensing is in dit verband een manier van observeren, van snuffelen. In het ‘Informaticavak’ gebruiken we daar tal van sensoren voor. Over sensoren gaat het zeker, maar nog meer over zijn persoonlijk observeren, interpreteren van wat hij heeft opgemerkt en zijn reflectie daarop. Dat leidt tot uitspraken over zin en onzin, sense en nonsense, van wat Van Leeuwen waarneemt, nu en in het verleden. Van Leeuwen neemt de lezer mee in de ontwikkelingen van informatica zoals hij die heeft gezien en breng daarvan verslag uit. Daarbij stelt hij de vraag of we uit de lijnen die we zien in het verleden, ontwikkelingen voor de toekomst kunnen afleiden.
MULTIFILE
Democratie, burgerschapsvorming, kritisch denken en Bildung worden vaak samen genoemd, maar een heldere kijk op de onderlinge samenhang ontbreekt nog. In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een visie op burgerschapsvorming in het middelbaar beroepsonderwijs, waarin kritisch denken en Bildung worden opgenomen.
Democratie, burgerschapsvorming, kritisch denken en Bildung worden vaak samen genoemd, maar een heldere kijk op de onderlinge samenhang ontbreekt nog. In dit onderzoeksproject ontwikkelen we een visie op burgerschapsvorming in het middelbaar beroepsonderwijs, waarin kritisch denken en Bildung worden opgenomen.Doel We willen met het project 'Democratisering van kritisch denken' de volgende doelen bereiken: Het formuleren van een heldere kijk op het samenbrengen van kritisch denken, burgerschap, Bildung en de beroepsvoorbereiding in het mbo; Het creëren van een duurzame, professionele leergemeenschap; De ontwikkeling van kennis om kritisch denken toe te passen in de lespraktijk; Het beschikbaar stellen van leerplannen en meetinstrumenten voor mbo-docenten. Resultaten Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten. Looptijd 17 september 2018 - 31 januari 2023 Aanpak Dit project is onderdeel van de Werkplaats Onderwijsonderzoek van NRO. Deze werkplaatsen zijn gericht op het instellen van duurzame ‘professionele leergemeenschappen’. Ook in dit project komen verschillende expertises samen: die van mbo-docenten (Nederlands, Burgerschap en vakdocenten), onderzoekers van een practoraat, het Expertisecentrum Kritisch Denken (ECKD), het lectoraat Normatieve professionalisering en twee universiteiten. Studenten en externe partners brengen bovendien praktijkkennis in. Samen werken de partners aan een visie op kritisch denken, burgerschap en bildung en de vertaling hiervan in leerlijnen en assessment-tools. Samen met mbo-docenten kijken we bovendien welke professionalisering er nodig is om kritisch denken toe te passen in het beroepsonderwijs. Lees meer over het project Democratisering van kritisch denken.
Hogeschool Utrecht werkt mee aan professionalisering van ervaringsdeskundigheid binnen onderwijs en praktijk door expertise in te brengen in het deelproject ‘Opleidingen Ervaringsdeskundigheid’, uitgevoerd door de Vereniging van Ervaringsdeskundigen, het Trimbos-instituut, Kenniscentrum Phrenos en hogeschool Windesheim.Doel Doel van het deelproject ‘Opleidingen Ervaringsdeskundigheid’ is een verdere professionalisering van ervaringsdeskundigheid binnen onderwijs en praktijk. Het project richt zich op de ontwikkeling van leerplannen ervaringsdeskundigheid en een toetsingskader voor opleidingen ervaringsdeskundigheid. Beoogde resultaten Leerplannen Ervaringsdeskundigheid op niveau 6 & 7 en een uitgewerkt toetsingskader dat handzaam is voor alle HBO en WO opleidingen die werken met ervaringskennis. Looptijd 01 september 2020 - 01 september 2021 Aanpak Docent-onderzoekers maken deel uit van de landelijke werkgroepen waar ze samen andere partners werken aan het kwaliteitssysteem.