De invoering van een competentiegericht curriculum op een lerarenopleiding is theoretisch een lineair proces, maar in de praktijk blijken er tal van belemmeringen te zijn. Zowel de organisatie, als de docenten en de studenten hebben beperkingen als het gaat om de invoering van deze innovatie.
DOCUMENT
Gedachten over verandering voor een traditionele Russische lerarenopleiding.
DOCUMENT
Competentie-ontwikkeling is een doorlopend proces dat niet stopt met het geven van een cursus. De ontwikkeling van "civics" competenties in Rusland moet ook doorontwikkeld worden na de schoolcarrihre.
DOCUMENT
De perceptie van de mate van "systeemgerichtheid" (SBL) van een school blijkt van invloed te zijn op het gedrag van een student.
DOCUMENT
Op Duits publiek gericht overzicht van de leerplanontwikkeling en de productie van lesmateriaal op het gebied van de sociale informatiekunde in Nederland.
DOCUMENT
Studenten komen met redelijk traditionele beelden van het leraarschap binnen op een opleiding. Er is sprake van belief formation. Het is uiterst moeilijk om belief change te bewerkstelligen bij deze studenten.
DOCUMENT
Mathematics teacher educators in primary teacher education need expert knowledge and skills in teaching in primary school, in subject matter and research. Most starting mathematics teacher educators possess only part of this knowledge and skills. A professional development trajectory for this group is developed and tested, where a design based research is used to evaluate the design. This paper describes the professional development trajectory and design. We conclude that the professional development design should focus on mathematical knowledge for teaching, should refer to both teacher education and primary education, should offer opportunities for cooperative learning, and need to use practice based research as a developmental tool.
DOCUMENT
Het topic beoordelen van het vorige nummer zat boordevol. Vandaar dat we enkele artikelen hebben moeten doorschuiven. Dit stuk valt dus onder het topic van Lichamelijke Opvoeding 4. Het gaat over het meetellen van LO in de determinatie in de onderbouw van het VO.
DOCUMENT
Het is logisch dat je een cijfer krijgt voor wiskunde, Engels, Nederlands, scheikunde. Maar hoe zit het eigenlijk met het vak Lichamelijke Opvoeding? Leerlingen, ouders, de school, iedereen verwacht een 'punt voor gym' op het rapport. Maar het zal niet gauw voorkomen dat een leerling die op de cognitieve vakken goed scoort, blijft zitten op een onvoldoende voor LO. Wat betekent dit voor de waarde van beoordelingen binnen het vak?
DOCUMENT
Across the globe, linguistically heterogeneous populations increasingly define school systems at the same time that developing the ability to communicate cross-culturally is becoming essential for internationalized economies. While these trends seem complimentary, they often appear in paradoxical opposition as represented in the content and execution of nationwide education policies. Given the differing geopolitical contexts within which school systems function, wide variation exists with regard to how policymakers address the challenges of providing language education, including how they frame goals and design programs to align with those goals. Here we present a cross-continental examination of this variation, which reveals parallel tensions among aims for integrating immigrant populations, closing historic achievement gaps, fostering intercultural understanding, and developing multilingual competencies. To consider implications of such paradoxes and parallels in policy foundations, we compare language education in the US and in the EU, focusing on the Netherlands as an illustrative case study.
LINK