Professioneel samenwerken in bewegingsonderwijs en sport op school
Hoofdstuk over professionalisering van de samenwerking tussen onderwijs en sport binnen het bewegingsonderwijs. Gepubliceerd in 'Onderwijs in bewegen, basisthema´s bewegingsonderwijs en sport op school' van Stegenman, Brouwer en Mooij.
LINK
product
Continuing development of competences
Competentie-ontwikkeling is een doorlopend proces dat niet stopt met het geven van een cursus. De ontwikkeling van "civics" competenties in Rusland moet ook doorontwikkeld worden na de schoolcarrihre.
PDF
product
De relatie tussen kenmerken van de opleidingsschool en de ontwikkeling van leraren-in-opleiding
De perceptie van de mate van "systeemgerichtheid" (SBL) van een school blijkt van invloed te zijn op het gedrag van een student.
PDF
product
De leraar als curriculumontwikkelaar
CC-BY-NC-SA
Het hoofdstuk is eerder gepubliceerd in:
Snoek, M., De Wit, B., & Dengerink, J. (Reds.) (2020). Leraar: een professie met perspectief (3 delen). Meppel: Ten Brink Uitgever
Leraren vervullen steeds vaker de rol van curriculumontwikkelaar. Ze verrijken methodes of passen deze aan en ontwikkelen aanvullende onderwijsmaterialen (Huizinga, Nieveen, Handelzalts, & Voogt, 2013; Hoogveld, 2003). Dit kan een positief effect hebben op hun professionele ontwikkeling en de kans op duurzame verandering(en) in de school vergroten (Penuel, Fishman, Yamaguchi, & Gallagher, 2007; Voogt et al., 2011). Leraren voelen zich betrokken en eigenaar als zij zelf hun onderwijs ontwerpen.
In dit hoofdstuk laten we zien hoe de rol van curriculumontwikkelaar eruit kan zien en hoe deze een plek kan krijgen in de schoolorganisatie en de loopbaan van leraren.
MULTIFILE
product
Rethinking the fundamentals of teacher training
Gedachten over verandering voor een traditionele Russische lerarenopleiding.
PDF
product
Theorie en praktijk van de invoering van een competentiegericht curriculum op een lerarenopleiding
De invoering van een competentiegericht curriculum op een lerarenopleiding is theoretisch een lineair proces, maar in de praktijk blijken er tal van belemmeringen te zijn. Zowel de organisatie, als de docenten en de studenten hebben beperkingen als het gaat om de invoering van deze innovatie.
PDF
product
Mehr als Komputer! - Niederländische Ansätze in der EDV-Ausbildung für soziale Berufe
Op Duits publiek gericht overzicht van de leerplanontwikkeling en de productie van lesmateriaal op het gebied van de sociale informatiekunde in Nederland.
PDF
product
Professionalizing primary school mathematics teacher educators
Mathematics teacher educators in primary teacher education need expert knowledge and skills in teaching in primary school, in subject matter and research. Most starting mathematics teacher educators possess only part of this knowledge and skills. A professional development trajectory for this group is developed and tested, where a design based research is used to evaluate the design. This paper describes the professional development trajectory and design. We conclude that the professional development design should focus on mathematical knowledge for teaching, should refer to both teacher education and primary education, should offer opportunities for cooperative learning, and need to use practice based research as a developmental tool.
PDF
product
Een nieuw leerplan Nederlands: de essentie van het vak II