Wat moet er gebeuren om na de startfase van een innovatie de vernieuwing doorgang te laten vinden?
DOCUMENT
product
De rol van werkplekleren in een competentiegerichte opleiding
In een competentiegerichte opleiding is de authenticiteit van het leren van groot belang. De rol van de werkplek wordt daarin dus groter. Het is echter niet vanzelfsprekend dat de werkplek deze rol ook opneemt.
DOCUMENT
product
Werkplekleren en opleidingsscholen
Opleidingsscholen zouden moeten zorgen voor het leren op de werkplek. Tijdens de EPS-periode blijken de scholen echter voort te bouwen op oude tradities en er is maar op beperkte schaal werkplekleren zichtbaar.
DOCUMENT
product
Nieuw-Balinge in 2011
In opdracht van Vereniging Plaatselijk Belang De Vooruitgang in Nieuw-Balinge is onderzoek gedaan onder inwoners van Nieuw-Balinge (vanaf 6 jaar) hoe zij hun leefomgeving waarderen. In dit onderzoek zijn vier domeinen betrokken die bepalend zijn voor de beleving van leefbaarheid: het wonen en de woonomgeving, het voorzieningenniveau, het sociale klimaat en het organiserend vermogen van de dorpsgemeenschap. Het doel van dit onderzoek was om de Vereniging Plaatselijk Belang De Voortuitgang te adviseren over hoe de kwaliteit van de leef- en woonomgeving te verbeteren. Die adviezen zijn te vinden in het rapport "Veur en deur ons saomen. Advies voor Nieuw-Balinge" van J. Rozema (2012).
DOCUMENT
product
Brengen nieuwe businessmodellen ons verbondenheid en duurzaamheid?
e term ‘nieuwe businessmodellen’
is vooral te vinden in het discours
over duurzaam, maatschappelijk
verantwoord ondernemen en de
deeleconomie. Dit discours zit
vol verwijzingen naar sociale en
collectieve termen als bottom-up, grassroots, crowds
en communities. Het suggereert anders denken en
doen, meer verbondenheid, duurzaamheid. Het
internet fungeert hierbij als faciliterende factor. Dat
internet democratiseert, verenigt en socialiseert, is
een algemeen geaccepteerd idee.1 De hiërarchie als
organisatie-tool maakt door het internet plaats voor
zelforganisatie, zelfsturing, netwerkverbanden en
coöperaties in zowel het business- als het politieke
domein.
Maar de nieuwe businessmodellen en zelforganisatie
dienen echter niet per se de goede zaak.
Ook de nieuwe businessmodellen zijn nog steeds
gericht op winstmaximalisatie in euro’s. En dat
is niet gek: de transitie staat pas aan het begin,
waardoor er nog voldoende ruimte is voor het oude
afrekenmodel. Er is nu zelfs eerder sprake van meer
dan van minder piranha-economie én van minder
compassionate capitalism. Dat dit zou gebeuren,
werd twintig jaar geleden al begrepen, maar dat
inzicht is in het marketinggeweld van tech-bedrijven
ondergesneeuwd.
LINK
product
Marketing in de nieuwe economie - een goede start
The article from Managementboek reviews "Marketing in de nieuwe economie" and highlights it as a practical guide for navigating modern marketing challenges. The book emphasizes understanding digital transformations and adapting marketing strategies to meet new consumer behaviors and technological advancements. It provides actionable insights, real-world examples, and a clear roadmap for marketers to innovate and succeed in the evolving market landscape. The review praises the book for its relevance and applicability to today's economic environment.
LINK
product
Nieuwe melkkoeien in de stal
De Kamer van Koophandel Centraal Gelderland en Projecten LTO Noord hebben de opdracht binnen het Kenniscentrum van Saxion neergelegd om onderzoek te doen naar de succes- en faalfactoren omtrent de functieverandering van voormalige agrarische bedrijfsgebouwen (VAB’s) naar ruimten voor ‘nieuwe’ economische activiteiten. De regio Achterhoek geldt hierbij als onderzoeksgebied. Het valt de Kamer van Koophandel en LTO op dat het aantal transities achter blijft ten opzichte van de belangstelling die blijkt uit een onderzoek onder MKB’ers.
MULTIFILE
product
Talenten transformeren
Het nieuwe leren wordt gesitueerd in een context van ontwikkelingen in het denken over onderwijzen, opleiden en organiseren. Bi het nieuwe leren gaat het niet alleen om het leren van de leerlingen, maar ook om een paradigmaverschuiving in het denken over onderwijs; een rechtstreeks gevolg van paradigmaverschuiving in de wetenschap.
Hierna wordt in vogelvlucht geïnventariseerd welke implicaties de theorieën over leren en ontwikkelen hebben voor het onderwijs en voor het ontwerpen van leerarrangementen. Daarna wordt de overstap gemaakt naar de complexe beroepspraktijk. Hoe kan deze het beste begrepen worden: door een reductie van die complexiteit en het zoeken naar algemeen geldende verklaringen achteraf of door een systeemdynamische analyse van die werkelijkheid en in dialoog met betrokkenen op zoek gaan naar werkzame principes en causal loops?
In het vervolg worden twee tot nu toe in de literatuur over het nieuwe leren nog weinig aan bod gekomen aspecten geïntroduceerd. Hoe organiseren we het leren en hoe werkt dat bij een nieuwe generatie leerlingen?
Dan wordt geprobeerd de slag te maken van de principes van het nieuwe leren naar het ontwerpen van leerarrangementen waarin dat nieuwe leren mogelijk wordt. Er wordt een voorlopig denkraam gepresenteerd, dat in de projecten binnen dit lectoraat een heuristische functie kan vervullen bij het verder zoeken naar ontwerpparameters.
Tenslotte wordt het werkprogramma van het lectoraat en de kenniskring globaal geschetst.
DOCUMENT
product
Nieuw-West op zijn best
De decentralisaties en hervormingen in het sociaal domein beogen een andere insteek van de ondersteuning van mensen. De meeste zorg en welzijn vindt meer plaats in de eigen kring van de bewoner, door mantelzorgers en vrijwilligers uit het netwerk van deze bewoner. Als dat niet meer gaat en te ingewikkeld wordt, is er kennis en kunde van beroepskrachten nodig. Vaak gaat het een en het ander in elkaar over, of spelen naast elkaar. Dan is het belangrijk dat er een goede samenwerking is en vertrouwen is, in elkaar en in de overtuiging dat samen goede oplossingen gevonden kunnen worden.