Om te genieten van de nachtelijke hemel heb je niet meer nodig dan je eigen ogen. Natuurlijk zie je meer met een verrekijker of telescoop, maar met het blote oog is genoeg te ontdekken. Van Jupiter tot Orion, ons buursterrenstelsel Andromeda, en natuurlijk het International Space Station. De dagen worden weer korter, dus de nachten langer. Goed nieuws voor sterrenkijkers.
LINK
In Wat werkt als je samenwerkt - deel 2 staat opnieuw onderzoek naar samenwerking tussen Mens- en Maatschappijvakken centraal. In deze publicatie presenteren we actuele voorbeelden van deze samenwerking, op scholen en lerarenopleidingen. We hebben ook onderzoek gedaan naar factoren voor succesvolle samenwerking. Deze publicatie is geschreven voor docenten die (gaan) samenwerken met docenten van andere M&M-vakken, studenten aan de pabo en lerarenopleidingen, lerarenopleiders en schoolleiders. Deze publicatie is een vervolg op Wat werkt als je samenwerkt uit 2018.
Dit onderzoek levert een verklaringsmodel op voor de werking van het meidenwerk als generieke methodiek binnen het jongerenwerk. Het verklaringsmodel maakt inzichtelijk wat meidenwerkers doen in contact met meisjes en jonge vrouwen. Door het theoretische verklaringsmodel is de werkwijze overdraagbaar en is het aannemelijk dat het meidenwerk op deze manier werkt.
Dit document is een subsidieaanvraag uit bouwsteen 3 van de LLO-katalysator.FastSwitch is een samenwerkingsverband van 11 publieke hogescholen dat zich richt op maatwerk LLO-oplossingen voor switchen naar een baan in een tekortsector in hun regio's. FastSwitch heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een veelbelovend concept, maar kan en moet nog veel meer impact maken. Dit plan schetst de ambitie van FastSwitch (groeien naar 9400 duurzame switches in de komende 5 jaar), en de professionaliseringsopgave die er voor ligt. Te weten: 1) het versterken van werving, matching & contracting van deelnemers en werkgevers, waartoe in dit plan wordt ingezet op het harmoniseren en digitaliseren van de bijbehorende processen, 2) het versterken van maatwerk leerwerktrajecten, waartoe in dit plan wordt ingezet op het versterken van leren van elkaar en het innovatievermogen van de deelnemers, 3) het uitbouwen van arrangementen met partners, waartoe wordt ingezet op een kostenmodel en businesscases en 4) het versterken van de organisatie, waartoe een serviceorganisatie (Switchpoint genaamd) wordt ingericht en governance wordt ontwikkeld. Deze beoogde serviceorganisatie zal ook tot opdracht hebben om dit project uit te voeren. Ter financiering hiervan doet FastSwitch een aanvraag van € 1,9 mio uit de LLO-Katalysator.
In Nederland redden veel jongeren het niet zelfstandig een plek in de samenleving te krijgen: passend onderwijs te volgen, een baan te vinden en gezond te leven met mensen om hen heen. De sociale kwaliteit staat voor hen onder druk. Het gaat om jongeren die door fysieke of verstandelijk beperkingen, gedrags-, psychische- of sociale problematiek ondersteuning nodig hebben. Sociale kwaliteit gaat over mogelijkheden om te participeren op een manier die bij de persoon past. Het onderzoek richt zich op het vergroten van sociale kwaliteit voor deze jongeren (leeftijd 12-27 jaar) door: - Beter toerusten van jongeren - Beter toerusten van professionals - Interprofessionele samenwerking en schottenoverstijgend leren en werken Dit postdocproject wordt gekoppeld aan het leeratelier Jongeren Inclusie en Participatie van de Werkplaats Sociaal Domein van Arnhem en Nijmegen. De werkplaats is verbonden aan het lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit. Daarnaast worden de onderzoeksactiviteiten van de Postdoc verbonden met haar onderwijsactiviteiten binnen de Master en Bachelor pedagogiek. Het onderzoek vindt plaats in drie praktijken: 1. Werkgevers: Leerwerktrajecten gericht op jongeren zonder startkwalificatie bij MKB ondernemingen. 2. Zorginstelling: Begeleidingstrajecten gericht op jongeren met licht verstandelijke beperking. 3. Onderwijs: Ondersteuning voor studenten van de HAN vanuit Werklab. Onderzocht wordt: 1) )Wat zijn werkzame factoren om sociale kwaliteit voor jongeren met een ondersteuningsbehoefte te bevorderen en 2) wat betekent dit voor de interprofessionele samenwerking van betrokken professionals. De onderzoeksmethodologie is participatief actie-onderzoek waarbij diverse onderzoeksmethoden worden ingezet om deze onderzoeksvraag te onderzoeken in de drie praktijken. Jongeren, professionals en werkgevers worden bevraagd op werkzame factoren om jongeren op een optimale manier te kunnen begeleiden en hoe de fysieke en sociale omgeving hier op aan te passen is. In het leeratelier worden met jongeren, studenten, docenten, professionals en werkgevers in de praktijk producten ontwikkeld die jongeren en professionals beter toerusten.