Concerns about the resilience of democracy are accompanied by calls for schools to strengthen their citizenship education. This article describes the findings from the Dutch participation in an international comparative study in 2022 on the citizenship competences of young people in the second grade of secondary education. The findings are compared to countries similar to the Netherlands and to results from 2016. We focus in particular on social differences. Overall, the citizenship competences of Dutch students invariably lag behind those of peers in comparable countries. Regarding citizenship education, Dutch youth experience less of an open classroom climate for discussion than students in comparable countries. It is striking that there are relatively large differences between students in terms of sociodemographic background and educational track. Students’ citizenship knowledge strongly correlates with their perception of the openness of the classroom climate for discussion. Students’ expected electoral participation is most strongly correlated with indicators of their disposition toward engagement. The article concludes with a discussion of the findings and some policy recommendations.
DOCUMENT
In 2022 hebben wij de relaties tussen de wijkprofessionals, de bewoners en de gemeente Amstelveen onderzocht. Dit onderzoek is gedaan door het houden van interviews met de verschillende partijen, dialooggesprekken en uiteindelijk is er een ontwerpbijeenkomst georganiseerd om te komen tot concrete oplossingen.Aanleiding waren signalen over afstemmingsvraagstukken tussen actieve bewoners, wijkprofessionals en de gemeente. Uit het onderzoek kwamen drie centrale fricties naar voren: (1) de verschillende invulling van bewoners en professionals aan de notie van lokale participatie; (2) de spanning tussen de nagestreefde bestuurlijke transparantie rondom wijkontwikkeling en de door bewoners ervaren transparantie; en (3) tussen gemeente en professionals speelt een verschil in opvatting over wat goed werk is en wat ervoor nodig is om dat te realiseren.Op basis van deze inzichten is een ontwerpproces opgezet vanuit Design Thinking Principes. Daaruit kwam het ontwerp van de huiskamerdialoog waarin op laagdrempelige manier alledaagse spanningen in de samenwerking kunnen worden geagendeerd en verkend. Op dit moment evalueren wij samen met professionals en bewoners de opbrengst van die huiskamerdialogen, en verkennen de voorwaarden waaronder wijkprofessionals dit ontwerp op een duurzame manier in de Amstelveense buurten kunnen inzetten.
DOCUMENT
In urban areas space is limited. Different stakeholders can have very different ideas and visions on how a plot of land should be used. The R-Link research-project studies this topic. In this video, Dr. Melika Levelt (Amsterdam University of Applied Sciences) will introduce a method from the R-Link project that takes into account the different views of stakeholders in urban space development. Melika will explain how this ‘stakeholder canvas’ may help stakeholders to ask each other the right questions, to identify new stakeholders, and to visualize views and visions in a coherent and helpful manner.
YOUTUBE