John Lewis Gaddis doceert militaire- en politieke strategie aan de Yale University en wordt gezien als de meest vooraanstaande historicus over de Koude Oorlog. In zijn recente studie over Herodotus, Sun Tzu, Von Clausewitz en andere grote strategen probeert de Amerikaan uiteen te zetten waarom bepaalde leiders succesvol waren en andere niet. Wat vergt een geslaagde Grand Strategy? https://spectator.clingendael.org/nl/publicatie/wie-zijn-de-beste-strategen LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/martijn-lak-71793013/
MULTIFILE
Het succes van onderwijsinnovaties wordt medebepaald door het vrijkomen van veranderenergie. Onderwijskundig leiders spelen hierin een belangrijke rol en hanteren daarbij een vijftal leiderschapsdimensies. Het doel van dit onderzoek is inzicht verkrijgen in de manier waarop onderwijskundig leiders de veranderenergie binnen een grootschalige onderwijsinnovatie beïnvloeden. In een casestudie zijn 24 onderwijskundig leiders geïnterviewd. Uit de interviews is een reconstructie gemaakt van de veranderenergie binnen de verschillende fasen van de innovatie. Wat opvalt is dat onderwijskundig leiders weliswaar een mix aan dimensies hanteren om veranderenergie vrij te maken, maar dat de structuur–en in mindere mate de ontwikkelingsgerichte dimensie dominant zijn. Daarbij zien we veel uitingen van veranderenergie in de eerst efase, maar juist een terugval als gevolg van meer wrijving in het innovatieproces in de synergie-en ontwikkelfase. Opvallend is dat de verhouding in de dimensies over de fases in onderwijsinnovaties nauwelijks verandert, ondanks dat de aard van de processen tussen de fases daar wel aanleiding toe geeft. We concluderen dat – om veranderenergie vrij te maken in verschillende fases van onderwijsinnovatie – leiders hun inzet moeten verschuiven van de structurele dimensie, via desociale dimensie naar de ontwikkelingsgerichte dimensie. Kortom, het voorkeursrepertoire van leiders sluit wel aan bij de dynamiek in de oriëntatiefase, maar een verschuiving in het repertoire naar andere dimensies lijkt nodig om ook veranderenergie vrij te maken in de synergie- en ontwikkelfase van onderwijsinnovaties. Vervolgonderzoek zal moeten aantonen of het eenzijdige repertoire het gevolg is van opvattingen over leiderschap of het ontbreken van handelingsalternatieven op de sociale dimensie.
LINK
1e alinea column: De laatste tijd is er nogal wat aandacht voor leiderschap, met name het gebrek eraan, en worden we bekogeld met boeken, wijze raad en ‘how to’ boeken. Dat die vraag om leiderschap nu naar boven komt is niet zo verwonderlijk. In tijden van grote verandering gebeurt dat altijd. Waar iemand in zichzelf geen antwoorden vindt op nieuwe vragen gaat hij buiten zichzelf zoeken en dan ontstaan de ‘guru’s. Los daarvan, sociale media dwingen tot ‘nieuw organiseren’ en vandaar is het nog maar een kleine stap naar het agenderen van ‘nieuw leiderschap’ en ‘hoe managers leiders’ worden.
LINK
Fundamentele maatschappelijke vraagstukken vragen om nieuwe inzichten en oplossingen. Vakinhoudelijk leiders hebben hierin een belangrijke rol. Onderwijs aan honoursonderwijs is in belangrijke mate gericht op de ontwikkeling van vakinhoudelijk leiderschap. Het doel van dit onderzoek is na te gaan wat bij studenten die zich al tijdens hun studie manifesteren als vakinhoudelijk leiders een rol heeft gespeeld bij hun ontwikkeling. Interviews met studenten worden met behulp van Atlas TI gecodeerd en geclusterd door 2 onderzoekers onafhankelijk van elkaar. Het resultaat is een overzicht van factoren die een rol spelen bij de ontwikkelprocessen van potentiële vakinhoudelijk leiders. Via dit onderzoek wordt meer inzicht verkregen in de manier hoe individuele ontwikkelingsprocessen en (honours)onderwijs verbonden kunnen worden.
DOCUMENT
Naar aanleiding van zijn proefschrift gaat Marco Snoek in dit artikel voor Profiel, het vakblad voor docenten in het mbo, in op de vraag hoe leraren hun leiderschap kunnen ontwikkelen en welke eisen dit stelt aan de schoolomgeving.
DOCUMENT
'Gedeeld leiderschap' em 'leiderschap van leraren' zijn twee begrippen die steeds vaker terugkomen in discussies over schoolorganisaties. In dit artikel voor de Nieuwe Meso licht Marco Snoek de beide begrippen toe en beschrijft hij de consequenties voor leraren en schoolleiders.
DOCUMENT
Op 25 april 2013 heeft André Rouvoet (oud-minister Jeugd en Gezin en vicepremier), voorzitter Zorgverzekeraars Nederland, de eerste Life Lezing uitgesproken. Deze brochure bevat de tekst van deze lezing over leiderschap en volgerschap. Rouvoet neemt zijn publiek mee op een zoektocht naar een antwoord op de vraag of er sprake is van het einde van leiderschap. Rouvoet denkt zelf van niet. Er is wel sprake van een verandering in de vorm van leiderschap.
DOCUMENT
Dit special issue behandelt een onderwerp van groot maatschappelijk belang, namelijk de rol van communicatie en communicatieonderzoek om de uitdagingen aan te gaan en de vooruitgang te bevorderen transformatie naar een duurzamere samenleving. De urgentie van de noodzaak om onderzoek te doen, deze transformatie te begrijpen en eraan bij te dragen, wordt door de VN benadrukt via de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) en de zesde van de VN Milieu Global Environment Outlook (GEO) en door onderzoekers uit diverse disciplines. De oproepen van onderzoekers tot politieke en zakelijke leiders om in actie te komen worden steeds luider veel voorkomend
DOCUMENT
Nina Jurna is correspondent in Zuid-Amerika voor de NOS en NRC. Vanuit haar woonplaats Rio de Janeiro doet ze verslag van een land dat zwaar getroffen is door het Coronavirus. Met Nina praten we over de economische gevolgen van het virus in Zuid-Amerika, over haar werk als correspondent in een stad als Rio en over de politieke situatie op het continent waar momenteel socialistische regeringen plaatsmaken voor rechtse leiders.
MULTIFILE
Leraren in het voortgezet onderwijs die formatief handelen geven informatie over hoe het beoogde doel te bereiken. Leraren die summatief toetsen geven een geïnformeerd oordeel over prestaties. Formatief handelen heeft een motiverende werking, terwijl summatief toetsen niet per se schadelijk is voor de motivatie van leerlingen. Op basis van de resultaten uit het proefschrift van Krijgsman (2021) adviseren we formatief handelen en summatief toetsen te combineren, zodat beide functies elkaar versterken (synergie) zonder eenzijdig de nadruk op een van beiden te leggen (balans). Tot op heden blijft deze synergie en balans uit. Factoren in het gehele onderwijs-ecosysteem beïnvloeden dit. Scholen hebben bijvoorbeeld een grote mate van autonomie op het gebied van toetsing. Tegelijk ontbreekt er een eenduidig landelijk kader voor toetsbeleid en is er behoefte aan professionele ontwikkeling voor schoolleiders, teamleiders en leraren op het gebied van toetsdeskundigheid. Daarnaast worden de behoeften van leerlingen rondom toetsing veelal niet geïnventariseerd bij de ontwikkeling van toetsvisie en -beleid. We pleiten voor een samenwerking tussen leerlingen, leraren, teamleiders, schoolleiders, regionale of nationale leiders, beleidsmakers en wetenschappers, om vanuit een systemisch perspectief dit complexe vraagstuk aan te pakken.
DOCUMENT