Previous research has shown clinical effectiveness of dermal substitution; however, in burn wounds, only limited effect has been shown. A problem in burn wounds is the reduced take of the autograft, when the substitute and graft are applied in one procedure. Recently, application of topical negative pressure (TNP) was shown to improve graft take. The aim of this study was to investigate if application of a dermal substitute in combination with TNP improves scar quality after burns. In a four-armed multicenter randomized controlled trial, a split-skin graft with or without a dermal substitute and with or without TNP was compared in patients with deep dermal or full-thickness burns requiring skin transplantation. Graft take and rate of wound epithelialization were evaluated. Three and 12 months postoperatively, scar parameters were measured. The results of 86 patients showed that graft take and epithelialization did not reveal significant differences. Significantly fewer wounds in the TNP group showed postoperative contamination, compared to other groups. Highest elasticity was measured in scars treated with the substitute and TNP, which was significantly better compared to scars treated with the substitute alone. Concluding, this randomized controlled trial shows the effectiveness of dermal substitution combined with TNP in burns, based on extensive wound and scar measurements.
DOCUMENT
Binnen het Expertisecentrum Gezondheidszorg en Technologie van Fontys (Fontys EGT1) loopt het meerjaarse project Verpleeghuis van de Toekomst (VETO). Binnen Fontys EGT wordt ruimte gegeven aan een minor gezondheidszorg en technologie aan derdejaars studenten, stagiaires en afstudeerders. Studenten werken in interdisciplinaire groepen aan projecten en onderwijs, onder andere aan het maken van prototypes die met eindgebruikers getest worden.
DOCUMENT
In november 2012 kregen alle brugklasleerlingen van het Leeuwarder Lyceum een iPad uitgereikt. Dit nieuwe ‘device’ is de aanjager van onderwijsvernieuwingen op het gebied van digitalisering van lesmateriaal. Sowijs volgde de implementatie van de iPad en vroeg zich af: hoe is het iPadgebruik na een half jaar? Hoe wordt de tablet gebruikt, welke verwachtingen liggen er en welke kansen zijn er voor de toekomst? Dit onderzoek is de volgende stap in onze reeks onderzoeken naar de implementatie van nieuwe kennismedia in het middelbaar en hoger onderwijs
DOCUMENT