Tot 1960 was de lokale journalistiek het belangrijkste venster op het regionale én wereldnieuws. Dat vertellen onderzoeker Chris van der Heijden, onderzoeker bij Journalismlab en Jan Maarten Pekelharing, journalist en auteur van een boek over lokale journalistiek in de podcast van Journalism Lab. Dat is het onderzoeksinstituut van de opleiding journalistiek van de Hogeschool Utrecht.
LINK
Op 1 januari 2007 hield de gemeente Heel (L) op te bestaan. In de laatste gemeentegids uit 2006, wordt in een korte schets de geschiedenis van de drie kernen Heel, Wessem en Beegden uit de doeken gedaan.
DOCUMENT
In 2015 komt er een einde aan de tijdelijke afwijking in het examenprogramma geschiedenis voor de tweede fase, waarbij het centraal examen betrekking had op de domeinen A en C. Vanaf 2015 heeft het centraal examen betrekking op de domeinen A en B. Op basis van twee pilots (havo en vwo) in de periode 2004 - 2010 en het werk van een tussencommissie heeft een commissie in opdracht van het College voor Examens een syllabus gemaakt, in een havo- en een vwo-versie, voor het examen in 2015. Deze syllabus bevat een nadere specificatie van het examenprogramma. De consequenties van deze syllabus zijn zodanig, dat het wenselijk bleek ook de Handreiking voor het schoolexamen aan te passen. Deze aangepaste handreiking ligt nu voor u. Ze bevat suggesties en adviezen voor de inrichting van het schoolexamen. Die hebben een niet-voorschrijvend karakter. De handreiking opent met een beschrijving van de positie van het vak in de vernieuwde tweede fase en een weergave van de veranderingen ten opzichte van het nu nog vigerende examenprogramma Daarna wordt ingegaan op de overeenkomsten en verschillen tussen het havo- en het vwoprogramma en op de verdeling van de leerstof over het centraal examen en het schoolexamen. Vervolgens worden de eindtermen voor het schoolexamen uitgelegd en toegelicht. De mogelijkheden voor toetsing van de eindtermen in het schoolexamen komen aan de orde evenals suggesties voor weging van de verschillende toetsen. Er wordt ingegaan op afstemmingsmogelijkheden met andere vakken in de tweede fase en op de mogelijkheden die scholen vanaf 2007 hebben om eigen onderdelen toe te voegen aan de onderdelen die in het schoolexamen wettelijk voorgeschreven zijn. Ten slotte zijn enkele onderdelen uit een eerdere brochure (2007) opgenomen, die hun geldigheid hebben behouden. Zo wordt voorbeeldmatig kort ingegaan op een doorlopende leerlijn van onderbouw naar tweede fase. 'Het ontstaan (en de gevolgen) van de industriële samenleving' is een beschrijving van een mogelijke invulling van een diachronisch thema, waarin verschillende kenmerkende aspecten van tijdvak acht aan de orde komen. Voor het hoofdstuk over het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) is dankbaar gebruik gemaakt van de inbreng van collega's tijdens bijeenkomsten gewijd aan de inrichting van het schoolexamen in het kader van het SLO-project Kwaliteitsborging Schoolexamens.
DOCUMENT
Binnen de culturele sector is er veel aandacht voor maatschappelijke impact en een inclusief kunst- en cultuuraanbod. Het aantrekken van diverse publieksgroepen, het verlagen van drempels voor deelname aan kunst- en cultuuractiviteiten en het realiseren van maatschappelijke impact zijn belangrijke doelen. Muurschilderingen zijn een toegankelijke vorm van beeldcultuur in de openbare ruimte die de leefomgeving kunnen verfraaien en lokale verhalen zichtbaar maken. Doordat ze het verleden tot leven kunnen brengen, fungeren ze als dragers van immaterieel cultureel erfgoed. Blind Walls Gallery (BWG) realiseert lokaal betekenisvolle muurschilderingen door in een co-creatief proces verhalen op te halen bij bewoners. Hiermee staat ontwerpkracht in dienst van het vergroten van betrokkenheid van bewoners bij hun stad of buurt. Als pionier wordt BWG vaak benaderd door andere culturele organisaties en lokale overheden die kunst in de openbare ruimte willen inzetten om bewoners bij hun leefomgeving te betrekken. Uitdagingen die partijen ervaren zijn hoe representatie te bewerkstelligen en hoe het participatieproces in te richten. Met betrekking tot de verbeelding van lokaal erfgoed rijst de vraag hoe ontwerpkracht opitmaal kan worden ingezet en recht kan worden gedaan aan de verscheidenheid van lokale verhalen en veranderende perspectieven op lokale geschiedenis. Door het proces dat BWG hanteert bij het creëren van nieuwe muurschilderingen te volgen en inzichtelijk te maken, wordt impliciete kennis expliciet vastgelegd en deelbaar. Hierdoor kunnen andere culturele organisaties aan de slag met het vergroten van bewonersbetrokkenheid en het creëren van maatschappelijke impact. Dit project gaat ervan uit dat het maakproces voortduurt nadat een cultureel product ontstaat, doordat er steeds nieuwe betekenissen worden toegekend, waardoor de vraag naar participatie en representatie actueel blijft na de voltooiing. Het project heeft als doel tools te ontwikkelen die culturele makers in staat stellen om representatie in hun co-creatieve maakproces te toetsen en te verbeteren.