Tot 1960 was de lokale journalistiek het belangrijkste venster op het regionale én wereldnieuws. Dat vertellen onderzoeker Chris van der Heijden, onderzoeker bij Journalismlab en Jan Maarten Pekelharing, journalist en auteur van een boek over lokale journalistiek in de podcast van Journalism Lab. Dat is het onderzoeksinstituut van de opleiding journalistiek van de Hogeschool Utrecht.
LINK
Op 1 januari 2007 hield de gemeente Heel (L) op te bestaan. In de laatste gemeentegids uit 2006, wordt in een korte schets de geschiedenis van de drie kernen Heel, Wessem en Beegden uit de doeken gedaan.
DOCUMENT
Inhoud van dit nummer ‐ Symposium ‘100 jaar Opvang en wat nu?’ Met officiële lancering van de Canon Maatschappelijke Opvang 1 ‐ BètaVersie Canon Maatchappelijke Opvang online 1 ‐ Twee nieuwe maatschappelijk aandeelhouders 2 ‐ BètaVersie Canon Zorg voor de Jeugd Online 3 ‐ Nieuwe canons in voorbereiding 4 ‐ 100 jaar Kesslerstichting: opvang, onderdak en begeleiding van daklozen 4 ‐ Niks geteisem! Het legendarische clubhuis De Mussen 6 ‐ Bezuinigingen treffen sociale sector, niet voor het eerst 7 ‐ Geschiedenisles over sociale werkplaatsen 8 ‐ Bronnen voor de geschiedenis van de verzorgingsstaat 9 ‐ Canon Geschiedenis Nederlandse Gezondheidzorg 10 ‐ Canon van de Geneeskunde in Nederland 10 ‐ 100 jaar orthopedagogiek: alweer een schatkamer 10 ‐ De markt van welzijn en geluk: achteraf bezien 11 ‐ In Memoriam Marinus Traas 11 ‐ Bezoekersaantallen aan de canons
DOCUMENT
Binnen de culturele sector is er veel aandacht voor maatschappelijke impact en een inclusief kunst- en cultuuraanbod. Het aantrekken van diverse publieksgroepen, het verlagen van drempels voor deelname aan kunst- en cultuuractiviteiten en het realiseren van maatschappelijke impact zijn belangrijke doelen. Muurschilderingen zijn een toegankelijke vorm van beeldcultuur in de openbare ruimte die de leefomgeving kunnen verfraaien en lokale verhalen zichtbaar maken. Doordat ze het verleden tot leven kunnen brengen, fungeren ze als dragers van immaterieel cultureel erfgoed. Blind Walls Gallery (BWG) realiseert lokaal betekenisvolle muurschilderingen door in een co-creatief proces verhalen op te halen bij bewoners. Hiermee staat ontwerpkracht in dienst van het vergroten van betrokkenheid van bewoners bij hun stad of buurt. Als pionier wordt BWG vaak benaderd door andere culturele organisaties en lokale overheden die kunst in de openbare ruimte willen inzetten om bewoners bij hun leefomgeving te betrekken. Uitdagingen die partijen ervaren zijn hoe representatie te bewerkstelligen en hoe het participatieproces in te richten. Met betrekking tot de verbeelding van lokaal erfgoed rijst de vraag hoe ontwerpkracht opitmaal kan worden ingezet en recht kan worden gedaan aan de verscheidenheid van lokale verhalen en veranderende perspectieven op lokale geschiedenis. Door het proces dat BWG hanteert bij het creëren van nieuwe muurschilderingen te volgen en inzichtelijk te maken, wordt impliciete kennis expliciet vastgelegd en deelbaar. Hierdoor kunnen andere culturele organisaties aan de slag met het vergroten van bewonersbetrokkenheid en het creëren van maatschappelijke impact. Dit project gaat ervan uit dat het maakproces voortduurt nadat een cultureel product ontstaat, doordat er steeds nieuwe betekenissen worden toegekend, waardoor de vraag naar participatie en representatie actueel blijft na de voltooiing. Het project heeft als doel tools te ontwikkelen die culturele makers in staat stellen om representatie in hun co-creatieve maakproces te toetsen en te verbeteren.