Nederland moet een concurrerende kenniseconomie worden. In de visie van de overheid werkt een Nederlander in de toekomst vooral om bij te dragen aan de samenleving en neemt hij zelf het voortouw als het gaat om zijn eigen ontwikkeling. Maar hoe realistisch zijn die ideeën? In dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat de realiteit in onderwijs en arbeid ver af staat van de toekomstvisie van het Innovatieplatform. Loopbaanbegeleiding kan helpen om stappen in de gewenste richting te zetten, maar dat lukt alleen als ministeries, onderwijsinstellingen en arbeidsorganisaties structureel aandacht besteden aan loopbaanontwikkeling. Tevens gepubliceerd in Decaan & mentor, jrg. 5, nr. 9, p. 27-31
DOCUMENT
Loopbaanbegeleiding is er vooral op gericht werkzekerheid voor werkenden te realiseren. Maar in de praktijk komt het er meestal op neer dat die werkende daar zelf verantwoordelijk voor is. Dat vergroot echter de kansongelijkheid, menen Karlien Haak en Jouke Post. Zij vinden dat de werkende meer steun moet krijgen bij zijn zoektocht . De vakbeweging is daarvoor de aangewezen partner. Gepubliceerd in Zeggenschap 2-2018 p. 16-19
MULTIFILE
Dit project maakt onderdeel uit van een groter onderzoeksprogramma van het NRO genaamd ‘Toegankelijk hoger onderwijs voor, door en na de poort – een integraal perspectief op de toegankelijkheid van het hoger onderwijs in Nederland’. In dit project hebben we professionaliseringstrajecten op maat ontwikkeld en onderzocht in vo, mbo, en hbo, en brachten we in kaart wat docententeams nodig hebben om leerlingen of studenten te begeleiden in de ontwikkeling van hun (school)loopbaan, met oog voor expliciete en impliciete obstakels die verschillende groepen op hun route naar en door het hoger onderwijs tegenkomen.
DOCUMENT