Het belang van goede leraren werd in maart haarscherp duidelijk toe scholen hun deuren door de coronacrsis moesten sluiten. In een week tijd bleken leraren in staat om hun onderwijs om te gooien van fysieke naar virtuele ontmoetingen en online instructie en ondersteuning. Natuurlijk ging er veel mis en werd er een zware wissel getrokken op de energie van leraren, maar het maakte duidelijk met hoeveel passie en toewijding zij zich inzetten voor hun leerlingen en hoe deze inzet leidde tot creativiteit in een situatie die niemand voor ogen had gehouden. Dat roept de vraag op: Hoe houd je als schoolleider en bestuurder deze passie en toewijding van je leraren op peil voor de toekomst?
DOCUMENT
P. Biemans en H. Kuit. Loopbaanbeleid. Career coaching of loopbaancoaching. Centraal HR-instrument in een decentrale organisatie.
DOCUMENT
Binden en boeien van jonge talentvolle medewerkers is dé uitdaging voor het personeelsbeleid van de universiteiten in de komende jaren. Een vergrijzend personeelsbestand gecombineerd met een forse battle for brains door krapte op de arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden, hebben ervoor gezorgd dat bij elke universiteit en faculteit jong talent hoog op de beleidsagenda staat. En niet alleen op de agenda, ook in de praktijk wordt er gewerkt aan het binnenhalen en vasthouden van jonge talentvolle wetenschappers. Diverse maatregelen en instrumenten worden ingezet, variërend van Tenure Track tot een loopbaancoach en introductieprogramma’s. Om inzicht te krijgen in de maatregelen die universiteiten nemen voor het werven, selecteren en begeleiden van jonge talenten én welke van deze maatregelen ook daadwerkelijk effectief zijn, heeft SoFoKleS – Sociaal Fonds voor de KennisSector – aan Radboud Universiteit Nijmegen en Hogeschool Utrecht de opdracht gegeven om een staalkaart te maken van het talentbeleid op Nederlandse universiteiten. In het onderzoek is gekeken welk beleid er is ontwikkeld en wat daarvan in de uitvoering terecht komt. Maar bovenal hebben de onderzoekers gekeken naar de behoeften en wensen van jonge talentvolle wetenschappers en naar de mate waarin het beleid en de uitvoering daarvan tegemoet komt aan die behoeften bijbehorende uitvoering die behoeften tegemoet komen.
DOCUMENT