In dit artikel wordt betoogd dat psychologische tests een waardevolle rol kunnen spelen bij LOB (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding). Als zij niet op een juiste manier worden gebruikt, kunnen ze echter schadelijk zijn. De voorwaarden worden in kaart gebracht waaraan testgebruik in het onderwijs moet voldoen.
DOCUMENT
In het onderzoek staan vier vragen centraal: a. welke verschillende praktijken inzake loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB-praktijken) zijn momenteel in het vmbo en in het mbo te onderscheiden? b. welke LOB-praktijken dragen bij aan het verwerven van welk soort loopbaancompetenties van leerlingen in het vmbo en in het mbo? c. wat is de relatie tussen loopbaancompetenties enerzijds, en de vorming van een arbeidsidentiteit, de leermotivatie, de uitvalsdreiging en de kwaliteit van de loopbaankeuzes anderzijds? d. welke good practices op het gebied van LOB, die in de bestaande onderwijsorganisatie een min of meer vaste plek hebben gekregen, zijn in het vmbo en mbo te ontdekken?
MULTIFILE
De lectoraten Studiesucces van Hogeschool Inholland en Hogeschool Rotterdam onderzoeken gezamenlijk in een monitoring onderzoek met een pretestposttest design, in hoeverre dit keuzedeel bijdraagt aan de kwaliteit van studiekeuzeprocessen en de ontwikkeling van studievaardigheden, ten gunste van de doorstroom naar het hbo.
DOCUMENT
Beroepsloopbanen van mensen zijn aan het veranderen: 40 jaar werken in dezelfde functie of voor dezelfde werkgever is niet meer van deze tijd (Semeijn, 2017; Sullivan & Baruch, 2009). In onze huidige maatschappij is persoonlijke ontplooiing en ontwikkeling steeds belangrijker aan het worden en willen mensen graag een baan die uitdagend is en past bij hun talenten. Het veranderen van baan of werkgever biedt vaak de mogelijkheden om tegemoet te komen aan die behoeften. De verwachting is dat werkenden in de nabije toekomst vaker van baan, functie of zelfs beroep zullen veranderen en dat het ook vaker zal voorkomen dat mensen in meerdere gebieden tegelijkertijd werkzaam zijn en bijvoorbeeld twee functies combineren (Semeijn, 2017). Kortom, loopbanen nemen steeds meer ‘hybride’ vormen aan (Sullivan & Baruch, 2009).
DOCUMENT
In het boekje Jongeren aan het roer lees je de belangrijkste bevindingen uit het onderzoeksproject Delta Dreamers DNA. In dit project werkten scholen, gemeenten en bedrijven van de Zuid-Hollandse eilanden samen aan een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Het onderzoek brengt in kaart hoe deze samenwerking verloopt én hoe jongeren aankijken tegen werken in de regio. Beleving en realistische ervaringen blijken cruciaal voor jongeren om een goed beeld te krijgen van hun loopbaanmogelijkheden.
DOCUMENT
Het Delta Dreamers onderzoeksproject is een project dat is gerealiseerd onder leiding van lectoraat Human Capital van Hogeschool Inholland. Het project is mogelijk gemaakt door de Regiodeal Zuid-Hollandse Delta, thema aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. In het project participeerden 26 organisaties uit vier sectoren (Agri, Bouw & Techniek, Business & Finance en Zorg & Welzijn), 12 scholen en 4 gemeenten, allen afkomstig van de eilanden Voorne-Putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Samen met de deelnemende organisaties, gemeenten en scholen is met dit project het dna van de samenwerking in al zijn facetten in kaart gebracht. Dit allereerst betreft de samenwerking met betrekking tot de arbeidsmarkt tussen de partijen onderling én met elkaar. Ten tweede is in een eilandenanalyse de samenwerking per eiland geanalyseerd. Ten derde is een analyse gemaakt van de samenwerking op basis van de sectoren Zorg & Welzijn, Techniek & Bouw, Business & Finance en Agri.
DOCUMENT
Rapportage van het onderzoek naar LOB-activiteiten onder studenten van vier participerende hogescholen.
DOCUMENT
In de docentenhandleiding worden alle stappen van dit leertraject een voor een uitgewerkt met daarbij suggesties voor aanvullende activiteiten.
DOCUMENT
In het Adaptieve Expertise World café geven we deelnemers inzicht in de manieren waarop studenten in het hoger onderwijs middels werkplekleren adaptieve expertise ontwikkelen. Adaptieve expertise (AE) is het vermogen van professionals om om te kunnen gaan met veranderingen en vernieuwingen. Het is een uitdaging voor het hoger onderwijsinstellingen en de beroepspraktijk het onderwijs te (her-)ontwerpen met het oog op AE. In een groot project over adaptieve expertise hebben we een initiële programma theorie ontwikkeld dat gaat over: (1) de relatie tussen studentkenmerken en AE, (2) de invloed van de authenticiteit en complexiteit van taken en AE, (3) interactie met anderen en AE en (4) het leerwerkklimaat en AE. Onze volgende stap is het aanscherpen van de initiële programma theorie middels informatie uit case studies. In het Wold café stellen we een selectie van vier cases centraal en gaan we in twee rondes de cases middels een dialoog uitdiepen. Vervolgens scherpen we in een gezamenlijk gesprek onder leiding van een referent de initiële programma theorie aan. Dit vormt input voor verdere synthese en geeft deelnemers inspiratie over de ontwikkeling van AE tijdens werkplekleren en de verschillende factoren die daarin een rol spelen.
DOCUMENT