(Inter)nationaal is er discussie over de vraag of auditieve verwerkingsproblemen (AVP) gezien moeten worden als een unieke klinische diagnose en over de meest geschikte diagnostisering en verwijzing van kinderen in deze doelgroep. Binnen de Nederlandse Audiologische Centra (AC) wordt mede hierdoor verschillend omgegaan met kinderen met zogenaamde onverklaarde luisterproblemen.Het doel van het huidige document is om professionals handvatten te bieden bij het identificeren, diagnosticeren en behandelen van kinderen met luisterproblemen. Het ‘Dutch Position Statement Kinderen met Luisterproblemen’ is ontwikkeld op basis van het huidige wetenschappelijke bewijs omtrent luisterproblemen en op basis van bijeenkomsten gehouden met professionals. Over de volgende 9 statements is consensus bereikt onder professionals van de Nederlandse Audiologische Centra:Definitie:(1) De doelgroep ‘kinderen met luisterproblemen’ is geen unieke en aantoonbare klinische entiteit.(2) De problemen van kinderen met luisterproblemen zijn multimodaal.(3) De symptomen die kinderen met luisterproblemen vertonen kunnen ook voorkomen bij kinderen met andere ontwikkelingsstoornissen, zoals AD(H)D, TOS, dyslexie en leerstoornissen.Signalering en verwijzing:(4) Na signalering van luisterproblemen kan worden doorverwezen naar een multidisciplinair centrum.Diagnostiek:(5) Bij het diagnosticeren van een kind met luisterproblemen zijn minimaal een klinisch- fysicus audioloog, logopedist en gedragswetenschapper betrokken.(6) Luisterproblemen worden in eerste instantie in kaart gebracht met behulp van een anamnese (hulpvraag centraal) en indien beschikbaar een gevalideerde vragenlijst.(7) Bij kinderen met luisterproblemen wordt naast het toon- en spraakaudiogram altijd een spraak-in-ruis test afgenomen.(8) De diagnostische procedure bij luisterproblemen start vanuit een breed ontwikkelingsperspectief.Behandeling:(9) Bij kinderen met luisterproblemen is de interventie gericht op de hulpvraag en staat het handelingsgericht werken centraal.Dit document informeert professionals in Nederland, die te maken hebben met kinderen die worden aangemeld met klachten met betrekking tot het luisteren bij een goed perifeer gehoor over het huidige beschikbare bewijs en over het gezamenlijke standpunt hierover in Nederland.
DOCUMENT
Dit hoofdstuk beschrijft de problematiek van personen, die in de praktijk moeite hebben met het functioneren in (complexe) luistersituaties, ondanks normale gehoordrempels.
LINK
Weer een filmpje waarin ons onderzoek helder wordt uitgelegd.Deze keer aan het woord: Ellen de Wit, logopediste, logopediewetenschapper en onderzoeker over haar onderzoek naar luisterproblemen bij kinderen.
LINK
Inter)nationally there is discussion about whether auditory processing disorders (APD) should be seen as a unique clinical diagnosis and what is the most appropriate diagnosis and referral of children in this target group. In this context, the Dutch Audiological Centres (AC) have different care pathways for children with so-called unexplained listening difficulties. The purpose of the current document is to provide professionals with tools to identify, diagnose and treat children with listening difficulties. The Dutch Position Statement Children with Listening Difficulties has been developed based on current scientific evidence of listening difficulties, and based on meetings held with professionals. Professionals in the Dutch Audiological Centres have reached a consensus with the following 9 statements: Definition: (1) The target group 'Children with listening difficulties' is not a unique and demonstrable clinical entity. (2) The problems of children with listening difficulties are multimodal. (3) The symptoms of children with listening difficulties may also occur in children with other developmental disorders such as AD(H)D, DLD, dyslexia and learning disorders. Detection and referral: (4) After detection of listening difficulties, children can be referred to a multidisciplinary centre. Diagnostics: (5) When diagnosing a child with listening difficulties, an audiologist, a speech language therapist and a behavioral scientist must be involved. (6) Listening difficulties are initially mapped using patient history (with client-centred focus) and, if available, a validated questionnaire. (7) In the case of children with listening difficulties, a speech-in-noise test is always carried out in addition to the pure tone and speech audiometry (8) The diagnostic procedure for listening difficulties starts from a broad perspective on development. Therapy: (9) For children with listening difficulties, intervention is focused on the client’s needs and focuses on action-oriented practice. This document informs professionals in the Netherlands, who are working with children who are referred because of listening difficulties in the absence of hearing loss, about the current evidence available and about the consensus in the Netherlands.
DOCUMENT
Dit onderzoek is bedoeld om de huidige labelvorming van kinderen met luisterproblemen te onderzoeken en om in samenwerking met logopedisten en audiologen in Nederland te komen tot een uniforme en hanteerbare definitie en om de kennis en ervaring op het gebied van signalering, diagnostiek en behandeling te bundelen. De aanleiding voor dit promotieonderzoek zijn de vragen vanuit het werkveld (logopedisten, audiologen, psychologen AC) over AVP die tijdens presentaties op diverse congressen, in logopedische kwaliteitskringen en dyslexiekringen in de periode 2008-2012 en tijdens de studiedag “Diagnostiek van auditieve verwerkingsproblemen” van de FENAC op 21 mei 2014 (http://www.fenac.nl/algemeen/opleiding/studiedag-avp/studiedag-diagnostiek-van-auditieve-verwerkingsproblemen-avp.html) gesteld werden.
DOCUMENT
Background: Auditory processing disorder (APD) is a diagnosis that is widely discussed. Children diagnosed with APD have difficulty listening in complex situations, despite a well-functioning peripheral hearing. However, there seems to be no evidence for the validity of a purely auditory deficit. The aim of this study is to examine the differences in performance between children with suspected APD and typically developing children on tests of communication, auditory processing, nonverbal intelligence, working memory, and visual and auditory attention. Methods: In a case-control study we examined 9 children with suspected APD and 21 typically developing children, ages 8;0 to 12;0 years. The parents of all children completed three questionnaires about history, behavioral symptoms of ADHD, and communication skills. The teachers of the children completed the Children’s Auditory Processing Performance Scale (CHAPPS). The children themselves were assessed for auditory processing abilities, nonverbal intelligence, working memory, and auditory and visual attention. Results: No differences were found between groups in age, nonverbal intelligence quotient, and performance on auditory processing tests. Children with suspected APD have significantly poorer communication performance (parent report), poorer listening skills (teacher report), poorer working memory and poorer auditory and visual skills. Conclusion: There is a difference between children with suspected APD and typically developing children. Children with suspected APD perform insufficient on tests of working memory, and have a slower response to auditory and visual attention tasks. Parents of children with suspected APD report difficulties in communication and teachers assess the children of being at risk for listening difficulties.
DOCUMENT
Veel basisscholen vinden het knap lastig om vorm te geven aan de samenwerking met ouders. Dat is ook niet verwonderlijk. Er is niet één recept waarmee dat het beste kan. De samenwerking is zeer afhankelijk van de context. Zo vraagt het op een kleine dorpsschool om een andere werkwijze dan op een grote multiculturele stadsschool. Om goed te kunnen samenwerken moeten leerkrachten en ouders op de hoogte zijn van elkaars wensen en verwachtingen. Daarom staat in deze klapper een stappenplan voor het “Luisteren, Denken & Doen” met betrekking tot de samenwerking tussen ouders en school.
DOCUMENT
Het UWV verzamelde illegaal digitale gegevens van uitkeringsgerechtigden door zonder toestemming cookies op hun computers te plaatsen. De functionaris gegevensbescherming heeft gewaarschuwd, maar is genegeerd. Het is de hoogste tijd dat in de opleidingen en functioneringsgesprekken van leiders en managers ook hun vermogen tot werkelijk luisteren wordt beoordeeld.
LINK
Verhalen van jongeren die niet passen in bestaande scripts van vallen, opstaan en succes worden niet serieus genomen. We luisteren niet eens naar hen. In de ‘Bibliotheek van tussenverhalen’ gebeurt dat wel, vertellen onderzoekers Sebastian Abdallah, Elena Ponzoni en Jacomijne Prins.
MULTIFILE
Ga maar op dat rotsblok liggen. Kijk, luister en voel. Ineens zie je de wolken voorbij trekken en ervaar je de verwering van het graniet ‘aan den lijve’. Om nooit te vergeten. Dartmoor National Park zal door die ene opdracht zeker beklijven. het is een mooi voorbeeld van ervaringsgericht veldwerk.
LINK