Snelle technologische ontwikkelingen bieden kansen voor de maritieme sector. Zij maken de scheepvaart efficiënter, veiliger en schoner. De techniek heeft regelgeving en professionals nodig die ook klaar zijn voor de toekomst. Het lectoraat Maritime Law voert praktijkgericht onderzoek uit op de scheidslijn van recht en (maritieme) techniek samen met studenten, docenten, het bedrijfsleven en kennisinstellingen.
MULTIFILE
In deze lectorale rede wordt eerst geschetst hoe de maritieme industrie zich op een kruispunt van wegen bevindt. Met op de ene weg de enorme opgave van het ontwerpen, bouwen en exploiteren van een revolutionair nieuwe generatie van schone en veilige schepen. En op de andere de beschikbaarheid van steeds betere ontwerpgereedschappen, die gedreven wordt door krachtige ontwikkelingen op het gebied van (numerieke) wiskunde, IT, mathematisch modelleren, visualisatie en simulaties. Vervolgens wordt aangegeven op welke wijze het lectoraat meent hierbij van dienst te kunnen zijn, en welke concrete onderwijs- en onderzoeksinspanningen daartoe voorgenomen zijn.
DOCUMENT
De maritieme defensiesector heeft behoefte aan lichtgewicht, duurzame en brandveilige materialen. Dit project ontwikkelt thermoplastische sandwichpanelen die voldoen aan de strikte brandveiligheidseisen van marineschepen, zonder in te leveren op structurele prestaties of recycleerbaarheid. Het project richt zich vooralsnog op de toepassing van brandvertragende additieven die commercieel verkrijgbaar zijn in zowel de kern als de huidlagen van de thermoplastische panelen. Coatings worden in deze fase achterwege gelaten, wetende dat dit een positieve bijdrage kan leveren op de brandveiligheid. Deze aanpak moet leiden tot een eerste veilige en schaalbare oplossing(en) voor maritieme toepassingen. Het project wordt geleid door het ThermoPlastic composites Application Center (TPAC) van Saxion. De samenwerking bestaat verder uit: • Cato Composites BV : industriële partner voor verwerking en schaalbaarheid; • Koninklijke Marine: eindgebruiker die functionele eisen en referentiematerialen aanlevert; Het wetenschappelijk geweten in deze initiatiefase is: • TU Delft (afdeling Materiaalkunde): kennispartner en vraagbaak voor materiaalkundige verdieping. En diverse toeleveranciers waaronder: • SABIC • BDG De brandveiligheid van de ontwikkelde materialen zullen in deze initiatiefase beperkt worden geëvalueerd aan de hand van internationale testnormen, waaronder de FTP Code van de IMO, ISO 5660 (Cone Calorimeter), ISO 5658 (Spread of Flame) en ISO 9705 (Room Corner Test). Met dit onderzoek wordt invulling gegeven aan een actuele behoefte binnen Defensie: het vinden van veilige, innovatieve en duurzame materiaaloplossingen. Het project versterkt bovendien het Nederlandse defensie-innovatie-ecosysteem door een sterke publiek-private samenwerking. Deze eerste verkenning legt de basis voor vervolgonderzoek en verdere opschaling richting industriële toepassing en certificering, zowel binnen Defensie als in de civiele maritieme sector.
Hoewel de zeevaart al zeer veilig is dankzij techniek, wetgeving en trainingen, gebeuren er nog steeds ongelukken door menselijke fouten. Het trainen van technische vaardigheden gebeurt vaak met simulatoren, maar de training van niet-technische vaardigheden (soft skills) staat nog in de kinderschoenen. Dit leidt ertoe dat zeevarenden deze vaardigheden vaak in de praktijk moeten leren, wat tot incidenten kan leiden. Een innovatieve oplossing hiervoor is het gebruik van Virtual Reality (VR), waar onze praktijkpartners SkillFull en creatives Enversed veel ervaring mee hebben VR wordt op het moment voornamelijk toegepast om individuele vaardigheden in gevaarlijke situaties te kunnen oefenen, zoals de veilige besturing van machines. In 2023/2024 hebben Hogeschool Rotterdam en SkillFull een VR-stress game ontwikkeld voor studenten van de opleiding Maritiem Officier. Deze game traint studenten in samenwerking door hen complexe praktijksituaties te laten oplossen. De ervaringen met de VR-game zijn positief. Dit project richt zich op het ontwerpen en verder ontwikkelen van VR-games voor soft skills training in de maritieme sector, met Boskalis als praktijkpartner. Er zijn ook twee praktijkpartners aangesloten vanuit de creatieve industrie: SkillFull en Enversed. De gesimuleerde VR-omgeving wordt gebruikt om zowel rustige als zeer stressvolle situaties te ontwerpen. Het ontwerp van de VR-game omvat twee typen interventies: (1) Simulatiescenario’s reproduceren de praktijksituaties met verschillende verkeers- en weersomstandigheden en (2) VR-interventies, die de game zelf aanpassen om het leerproces te versterken, zoals het weergeven van stressniveaus, het beperken van zicht, en het bieden van perspectief. Het doel van dit project is om de effectiviteit van VR-games als trainingsinstrument voor soft skills in de maritieme sector te onderzoeken. Door VR-games te ontwikkelen samen met praktijkpartners en studenten, kan de combinatie tussen creatieve professionals en innovatieve technologie optimaal benut worden om samenwerken onder complexe omstandigheden op een veilige manier te verbeteren.
Binnen het Impuls traject Kwaliteitszorg Professional Doctorate voor het maritieme domein (PD-M) ligt de focus op de inrichting en borgen van een duurzaam systeem van kwaliteit. Om dit te bereiken is een drietal werkpakketten beschreven, waarbinnen de eerste twee jaar in het teken staan van ontwikkelen en de laatste twee in het teken van evalueren, bijstellen, borgen en duurzame inbedding. In lijn met de uitdagingen op het gebied van automatisering en verduurzaming binnen de maritieme sector, staat in werkpakket 1 (NHL Stenden is lead) het uitbreiden van de huidige Graduate Commissie Maritiem (GC-M) centraal met partners uit het werkveld en GC leden uit de domeinen Techniek & Digitalisering en Energie & Duurzaamheid en het beschrijven van werkstructuren en -processen. De nieuw samengestelde GC-M is verantwoordelijk voor de resterende twee werkpakketten. In werkpakket 2 (Hogeschool Rotterdam is lead) staan normvinding op het gebied van praktijkgericht onderzoek op EQF8 en interveniëren in de complexe beroepspraktijk centraal. Als onderdeel van dit werkpakket wordt een studiedag gepland die in het teken staat van het leren van en met elkaar, specifiek op basis van de evaluatie van het lopende PD-traject van Liverpool John Moores University. Werkpakket 3 (NHL Stenden is lead) staat in het teken van de thematische ontwikkelagenda van de PD-M, gericht op het ontwikkelen van leeractiviteiten op het snijvlak maritiem-automatisering-verduurzaming. Tijdens jaarlijkse werkconferenties (NHLStenden, HR en HvA) worden ervaringen en uitkomsten van de drie werkpakketten, maar ook de lopende PD-trajecten met elkaar gedeeld en vinden kalibratiesessies plaats en is er aandacht voor de zorgplicht en de monitoring van PD-trajecten. Het projectmanagement is belegd bij NHL Stenden en is zowel gericht op het bewaken van de voortgang van het traject, als het borgen van de samenhang tussen de werkpakketten. Het projectmanagement is verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de verschillende platforms en communicatiekanalen.
Lectoraat, onderdeel van NHL Stenden Hogeschool